HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Någon som moddat Cambridge CD500SE
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/09/30 :  20:27:41  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Någon som har gjort det rubriken säger? Har en i mitt sovrum som ger signal till ett hörlurssystem. Den är ju billig, men låter ganska bra ändå, tycker jag. Som vanligt så vill man gärna pilla lite. Så, någon som gjort något med sin som dom kan rekommendera?

C

luminous
Member

252 Posts

Posted - 2003/09/30 :  22:47:25  Show Profile Send luminous a Private Message
Det finns finns fler som undrar! <-------

EDIT: OJ! Jag har blivit en av de stora grabbarna med 200 posts och fem guldstjärnor!!!

MVH | Life's too short for bad sound

Edited by - luminous on 2003/09/30 22:48:51
Go to Top of Page

vagabond
Member

152 Posts

Posted - 2003/09/30 :  23:59:12  Show Profile Send vagabond a Private Message
Jag är också inne på det spåret - nånting måste göras åt den förfärliga displayen, man ser ju inte ett dugg. Så jag skulle vilja dämpa ner belysningen på nåt sätt, förmodligen byta ut nån resistor - nån som har provat?

Oj, kolla! jag har också jobbat upp mig - "Average"

Ingen är perfekt, jag är ingen alltså är jag perfekt.

Edited by - vagabond on 2003/10/01 00:02:51
Go to Top of Page

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2003/10/01 :  07:54:58  Show Profile Send bernu a Private Message
Det skulle ju vara intressant att testa lite av standard uppgraderingarna på ljudsidan:
- Byte av klocka
- Ny analogdel
- Bättre op-ampar

Kanske även dämpning av lådan med bitumen och kanske ett par bättre fötter...

Det skulle vara kul att se hur långt man ga nå med en "billig" cd-spelare...

/Björn

/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306)
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/10/01 :  10:39:09  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Tja, min driver bara hörlurar så dämpningen kommer inte så högt på min lista. Men, klockning vore något det. Pampar med, lite kondningar kanske, och likriktardioder. Etc. etc.
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2003/10/01 :  12:09:51  Show Profile Send freann a Private Message
Ett billigt kalastips: sätt häftmasse-kluttar på toppen av alla kondensatorer du kan hitta. Bädda sedan i klockan i ett tjockt lager häftmassa.
Testat på min Micromega Stage2. Om det blev skillnad? Hell yes! I storleksordningen som att byta till en bra nätkabel..!

/Fredrik
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2003/10/01 :  12:15:32  Show Profile Send freann a Private Message
While I'm at it: köp Claes Ohlssons nätfilter för 300kr - väldigt prisvärt.

/Fredrik
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2003/10/01 :  12:20:07  Show Profile Send freann a Private Message
Ok, en till... Köp en riktig stadig skärbräda (ett par cm tjock). Använd SoundCares Superspikes (alt aluminiumkoner) mellan spelare och bräda. Konerna skall peka uppåt. Alltihop ställs sedan på en nästan lufttom cykelslang. Om det funkar..? Pröva själv för en billig penning... Nästa steg är att ställa förstärkaren på samma plattform...

/Fredrik
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/10/03 :  18:21:19  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Om jag vill stoppa in en lc-audio klocka i den, vad ska det vara för frekvens på den? Någon som vet?
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/10/03 :  19:06:47  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Lite trålande på webben gav att jag hittade att det ska vara Crystal cd4391 dac i den. Någon som vet något mer om vilken frekvens den ska ha?
Go to Top of Page

mac
Member

286 Posts

Posted - 2003/10/03 :  23:47:43  Show Profile Send mac a Private Message
Har läst någon stans att den nätsladd som man får med är lite käs. Många som rekomenderar att denna byts mot något bättre. Har inte provat själv. Har inte ens hört CD'n. Bara läst
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2003/10/04 :  11:38:23  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
jag har moddat lillebrorsan till denna, en D300se, det funkar fint att byta grejor i den, jag gjodre en helt ny nätdel som jag byggde in i en kopparlåda och skruvade mot bakväggen på CD:n, bytte opampar till AD797, displayen gjorde jag inget åt förutom att lägga till en bit dagsljusfilter för att dämpa ljuset och få lite mer kontrast i LCD:n (dagsljusfilter finns nog på ELFA..) flätade en ny nätkabel till den, det blir superfint resultat om man ger dom här burkarna lite kärlek, för helt kompromisslösa är dom ju definitivt inte, man får bara helsikes mycket kvalitet för pengarna.
mitt nästa "budget"-proekt är att köpa C500 försteg och två styck P500 slutsteg och modifiera litegrann, förmodligen finns det lite att göra å dom oxå.
-köp! (och modda..)

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000