HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 Demodagar i GBG, nu i helgen igen!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2003/10/04 :  17:04:01  Show Profile Send bjarne a Private Message
>Bernt Jansson: Jag får ta en sväng till Anders igen märker jag. Jag passade på att prata lite med Björn om det där med svårigheten att driva magnetostater, och han sa - fullkomligt objektivt förstås - att det är lite av en myt att dessa högtalare ska vara så svårdrivna. Impedansen är förvisso 4ohm, men å andra sidan dippar dom endast ner till 3,8 (har jag för mig han sa). Well, jag ska forska vidar i ämnet. Om Anders har ett par stående kan man ju be honom använda lite olika klass på elektroniken så att man kan avgöra om plånboken räcker till.

Just det Aton: Heder åt Anders!

Edited by - bjarne on 2003/10/04 17:05:42
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/04 :  17:33:31  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jaså 4 ohm, ja det var ju inte så farligt. Apogee var 2 ohm och under har jag för mig, det var värre. Sa Björn nåt om verkningsgraden?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/10/04 :  18:34:47  Show Profile Send Gebex a Private Message
Björn sa faktiskt något mycket intressant om verkningsgraden. Om jag inte minns fel så sa han att verkningsgraden var 86 Db en meter från högtalarna. Men eftersom högtalarna är så stora så får man inte med allt ljud som de presterar om man mäter på ett ställe en meter från högtalarna. Det innebär att man inte tappar så mycket Db när man mäter längre från högtalaren. Tydligen så får man nästan samma resultat om man gör mätningen fyra meter från högtalaren. En normal högtalare tappar en hel del om man möter fyra meter från högtalaren.

Ja, jag vet att jag har gått dit två dagar i rad. Jag kunde bara inte låta bli. Magnepan och GamuT lät så bra att jag bara inte kunde låta bli att gå dit idag igen.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/10/04 :  18:52:52  Show Profile Send Aton a Private Message
Det är lite få kommentarer om ljudet i den här tråden. Vad tyckte ni andra som var där? Jag utgår från att alla som var där också är medlemmar i hififorum
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/10/04 :  21:44:18  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Vill tacka Björn för en trevlig Demo och Anders för att han bjuder in till dessa trevliga veckoavslutningar i Göteborg. Lyckans ostar är vi som bor på Sveriges framsida

Ljudet då, ja rummet ger anläggningarna en rätt hård, kylig klang. Kanske något som borde kunna förbättras på något sätt. Det är ju lite synd att då man får se och höra spännande highendnyheter så får de inte möjlighet att visa vad de går för, fullt ut.

Demon med SACD kontra cd med KRELLS spelare visade i alla fall att ljudet blev klart mjukare/behagligare med SACD, något sade analogt. Har nog aldrig upplevt skillnaden så tydlig förrut. SACD kanske är framtiden ändå.

I övrigt så är jag som alltid motvals och var inte jätteimpad över Cremonas stativare, denna gången heller... Otroligt snygga, spelar på intet sätt dåligt, men inte imponerande heller. Då måste jag säga att Jormas "gamla" electa amator 2 imponerat betydligt mer på mig.

Magnepan med GamuT däremot var något helt annat. Visst, rummet låter som jag sagt lite kyligt. Men vilken upplösning och oansträngdhet de ändå spelar med. Om som grädde på moset spelade de rätt bra bas också. Och GamuTs elektronik Men 110 000 kr för monoblocken är lite väl saftigt för mig. Om 10 år då de finns begagnade så kanske.

Däremot så är cd spelaren och försteget lite "mänskligare" i pris.

Avslutningsvis var fikat efteråt, på Dahls Kafé lika fräscht som alltid. Ser framemot nästa demo, Uschers högtalare och Macintosh elektronik om jag inte missminner mig.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2003/10/04 :  21:58:33  Show Profile Send plind a Private Message
Jasså du Stefan du var också där idag. Då måste du kommit efter kl.13 när jag rusat till glasbanken. Håller med om att Gamut+Magnepan lät mumma men jag tyckte Björn sa att de kostade drygt 70000 paret dvs. 18000 mer än stereosteget D200. Tycker faktiskt att Krell+SonusFaber lät bra även det. Någon spelade en skiva med slagverk (Cromata) som lät väldigt maffigt för att komma ur så små burkar. Själv hade jag med min Knut Reiersrudskiva som via Gamut+Magnepan var en upplevelse av det svettigare slaget. Sa någon dynamik...
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/10/04 :  22:18:59  Show Profile Send Aton a Private Message
Mcintosh blir nåt att se fram emot! Synd om de skall paras ihop med Usher. Skönheten och odjuret?
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/10/04 :  22:26:03  Show Profile Send Gebex a Private Message
Jag måste faktiskt säga att jag blev imponerad av hur stora Cremonorna lät. De återgav faktiskt ganska mycket bas också. Den lägsta djupbasen återgav de naturligtvis inte men många tycker nog att deras bas är fullt tillräcklig.

Jag håller också med om att rummet låter lite hårt.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/10/04 :  22:51:42  Show Profile Send Aton a Private Message
Det hade varit spännande att höra norska orgelskivan på SFs stativare. Där fanns det verkligen djupbas!
Go to Top of Page

bjorn
senior advisor

390 Posts

Posted - 2003/10/05 :  02:19:27  Show Profile Send bjorn a Private Message
Hej,

Tack för era positiva kommentarer! Jag vill bara förtydliga några oklarheter gällande priser; De slusteg jag använde på demon är GamuT M250. Dessa kostar 104 000:- paret. De jag nämnde, och som kostade 70 000:-, är en modell kallad M200, alltså en monoversion av D200, men med dubbelt så stor nätdel som D200 per kanal. M250 har tre gånger så stor nätdel som D200...

Mvh

Björn

Verksam i HiFi-branchen sedan 1987.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/05 :  20:50:11  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
När blir det Mcintoshdemo? Någon som vet?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/06 :  02:00:31  Show Profile Send Bravo a Private Message
Synd att GamuT och SF inte fick spela ihop, det är en underbar kombination.

Bravo
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/06 :  02:11:42  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Eller Krell-Magneplanar kanske?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/06 :  04:11:30  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag tror att maggisarna trivs bättre med GamuT, jag har även hört den kombinationen.

Bravo
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/10/07 :  12:15:40  Show Profile Send Aton a Private Message
Krellen borde väl ändå klarat att driva Magneplanarna? Det är alltid roligt om man får höra olika kombinationer vid en demo. Det är alldeles för vanligt med en enda uppställning. Vem är intresserad av att köpa ett helt komplett system? Inte många...alltså vill man höra variationerna som uppstår vid t ex byte av elektronik. Då blir det tydligare vad som är t ex högtalarens grundkaraktär (samt starka och svaga sidor - men de vill väl försäljarna inte visa upp...). Först därefter blir det intressant med hemlån tycker jag. Annars får man ju låna hem så väldigt mycket prylar.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/07 :  23:16:52  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det tycker jag också hade varit intressant.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2003/10/07 :  23:33:24  Show Profile Send arcam a Private Message
Är det någon som vet när nästa specialdemo blir
mvh ARCAM

Go to Top of Page

escape
Avdelning: meningslöst vetande

247 Posts

Posted - 2003/10/08 :  11:09:39  Show Profile Send escape a Private Message
17-18:e har jag för mig
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2003/10/08 :  19:53:23  Show Profile Send arcam a Private Message
Nu har jag fått tag i information, det blir demo
fredag 17 och lördag 18 Oktober.
Det är DaCapo HiFi
och RUBE som har demo på HIFI Stället.
Dom visar Usher och Synergistic Researchs kablar
med passiv och aktiv skärm.

HIFI STÄLLET
hvitfeldtsgatan 13
c:a 200 meter från Kungsgatan vid gamla Televerket.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/10/08 :  22:15:59  Show Profile Send Aton a Private Message
DaCapo och RUBE säger mig ingenting. Vad blir det för elektronik till Usher-högtalarna? (suck, snacka om att det namnet är helt fel på svenska). Hopplöst säljläge, uppförsbacken är brant redan innan man har sett dem...Sedan bär det utför Nej, skämt åsido. Ett par av Usher-högtalarna på hifi-stället är respektingivande med sina gigantiska lådor och riktigt snygga att se på. Snudd på SF-design faktiskt. Men jag har aldrig hört dem spela. Någon som känner till pris och elementbestyckning?
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/10/09 :  08:24:38  Show Profile Send Gebex a Private Message
Jag tycker ni skall öppna en ny tråd om nästa demo. Denna tråden handlar om Audionords demo.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000