Author |
Topic |
|
Apex
Member
108 Posts |
Posted - 2003/09/29 : 23:30:05
|
Hade min NAD C350 inne på garantireparation för ett tag sen (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=14271&SearchTerms=, för att se vad det var) och nu idag nyss när jag lyssnade på extremt moderat nivå (satt vid datorn bara och hade musik lågt i bakgrunden) så sade det "poff" i högtalarna och det blev moltyst. Jag flög upp som en skållad råtta, lampan på stärkaren lyste ilsket rött och en sur röklukt smög upp från dess inre. Helvetes jävlar. Precis likadant som sist. Bränd komponent.
Har ju haft den inne på garantireparation för en månad sen, och bara haft den hemma en månad. Nu är originalgarantin slut.
Därför undrar jag: lämnas det normalt någon garanti på reparationen? Det är alltså Hifi-klubben det gäller. Eller kan de sätta in vad för skit som helst som håller garantitiden ut bara? |
Feminism is the radical notion that women are people. |
|
Aton
Member
2048 Posts |
Posted - 2003/09/29 : 23:35:57
|
Det är väl lag på 3 månaders reparationsgaranti. Eller också är det bara praxis. På Hifi-klubben lär du inte få några problem. Lycka till! |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/09/29 : 23:38:03
|
Normalt kan man reklamera en reparation om den inte håller måttet. Däremot kan det vara svårt att bevisa att det är deras dåliga arbete som är orsaken. Säg till exempel att de har bytt en trasig komponent men det är inte den som är orsaken till felet, utan denna komponent går sönder efter en tid pga. ett annat fel som är den egentliga orsaken. Om firman nu bara byter komponent utan att ta reda på orsaken så går ju apparaten sönder igen efter en tid pga. bristande felsökning.
Men bevisa det.......
Dock skall du självfallet reklamera reparationen. |
Bravo |
|
|
Bosco
Member
444 Posts |
Posted - 2003/09/30 : 00:18:55
|
Är den kopplad till ett nätfilter? |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2003/09/30 : 00:36:57
|
Sen kan det vara så att det är en ny komponent som har gått sönder, och då kan det vara tveksammheter om reparationsgarantin. Men självklart ska du gå tillbaka och hävda att det var en dålig reparation. Stå på dig men var behärskad och saklig så brukar det ge bättre resultat, är man förbannad och är riktigt jobbig så kan leda till at dom istället gör sit bästa för att slippa ur situationen...
/Martin |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2003/09/30 : 01:04:32
|
Apex, not to worry. Snacka med hifiklubben, har svårt att tro dom skulle blåsa dig på en reperation. Jag lämnade in min C541:a ett par månader efter garanti o det var inga problem trots att det visade sig vara min nya lägenhets förskjutningar (puts) som sabbat för lasern. Den var inne 3ggr innan 1st vettig tekniker på SDI insåg probbset (C541:an har luftintag bak.. varför fattar jag ej..) men det var allstå helt o hållet mitt fel men hifiklubben pröjsade alles ändå. Two thumbs up! |
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
|
|
Sten
Vad får det lov att vara?
1033 Posts |
Posted - 2003/09/30 : 10:21:57
|
3 månaders garanti gäller på reparationer. Men då krävs det naturligtvis att det är precis samma fel. |
Den som söker han letar. Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten) |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2003/09/30 : 11:14:22
|
Sten> Om det är ett följd fel då. OM de inte gjort en fackmannamässig reperation ska de åtgärda felet, även följdfel, står i lagen. |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
|
|
Sten
Vad får det lov att vara?
1033 Posts |
Posted - 2003/09/30 : 11:25:38
|
Helt rätt Rydberg. Tyvärr slarvas det från dom flesta reparationsfirmor idag verkar det som. Det händer ju att man får in en apparat både 2 och 3 gånger med samma fel. Skall precis skicka iväg en DVD-spelare för andra gången med samma fel.
|
Den som söker han letar. Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten) |
|
|
Tonkis
Member
393 Posts |
Posted - 2003/09/30 : 14:14:57
|
Tycker man läser lite överallt om Naddar som går sönder.. känns som dom är överrepresenterade. |
//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt ) |
|
|
Saim
Member
464 Posts |
Posted - 2003/09/30 : 15:04:43
|
Tonkis: Tror nog att det beror på att de är överrepresenterade i folkhemen... Har alla NAD, så är det alltid NAD som går isönder... |
|
|
Tonkis
Member
393 Posts |
Posted - 2003/09/30 : 15:18:36
|
Oj, var det så enkelt. |
//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt ) |
|
|
Jonas Nilsson
Semester på egen begäran
1032 Posts |
Posted - 2003/09/30 : 16:59:30
|
NAD har för många (inklusive mig) varit inkörsporten till "bra" Hi-Fi. Det är nog rätt många forumsmedlemmar som någon gång i sitt liv ägt en NAD. |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
€riC
Member
266 Posts |
Posted - 2003/09/30 : 22:18:50
|
"Däremot kan det vara svårt att bevisa att det är deras dåliga arbete som är orsaken."
Hur länge har du haft den? Förra sommaren ändrades nämligen konsumentköplagen, förut har det varit så att du har rätt till att få felet reparerat (3ggr brukar anses lämpligt), om du kan bevisa att felet fans från början (eller kom till vid reparationen, sen har du rätt till en felfri produkt (funkar inte den får du häva köpet). Ovanstående gäller fortfarande med undantag för att de första sex månaderna är det säljaren som är skyldig att bevisa att felet inte fanns från början, om han vill slippa reparera. Har du ägt den i mindre än sex månader är det alltså ganska lungt..
edit: glömde säga, när man köper en tjänst (tex en reparation) så är har du två år på dig att påvisa att den "ej är fackmannamässigt utförd", ungeför samma regler som konsumentköplagen fast den heter konsumenttjänstlagen. Är dock osäker på om den är ändrad på samma sätt som kosumentköplagen. är också osäker på hur det är när man inte köpt tjänsten, utan fått den. |
Edited by - €riC on 2003/09/30 22:27:55 |
|
|
Apex
Member
108 Posts |
Posted - 2003/09/30 : 23:22:13
|
Tack för alla svar. Har inte blivit klokare på vad som kan ha orsakat felet, och nej, har inget nätfilter (borde jag?).
Dock ringde jag Hifiklubben idag, och det var inga problem. Bara att komma ner med den så skulle det fixa sig. |
Feminism is the radical notion that women are people. |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/09/30 : 23:47:06
|
Problemet är bara "€riC" att det fortfarande kan vara ganska svårt att bevisa att firman gjort fel när de reparerat. |
Bravo |
|
|
Bosco
Member
444 Posts |
Posted - 2003/09/30 : 23:52:46
|
Ang. nätfilter så frågade jag eftersom andra på forumet fått problem med sina förstärkare när ett nätfilter varit inkopplat. Finns rätt många trådar i arkivet om detta. |
|
|
|
Topic |
|