HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Garantifråga (fanhelvetesjävlaskit)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Apex
Member

108 Posts

Posted - 2003/09/29 :  23:30:05  Show Profile Send Apex a Private Message
Hade min NAD C350 inne på garantireparation för ett tag sen (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=14271&SearchTerms=, för att se vad det var) och nu idag nyss när jag lyssnade på extremt moderat nivå (satt vid datorn bara och hade musik lågt i bakgrunden) så sade det "poff" i högtalarna och det blev moltyst.
Jag flög upp som en skållad råtta, lampan på stärkaren lyste ilsket rött och en sur röklukt smög upp från dess inre. Helvetes jävlar. Precis likadant som sist. Bränd komponent.

Har ju haft den inne på garantireparation för en månad sen, och bara haft den hemma en månad. Nu är originalgarantin slut.

Därför undrar jag: lämnas det normalt någon garanti på reparationen? Det är alltså Hifi-klubben det gäller. Eller kan de sätta in vad för skit som helst som håller garantitiden ut bara?

Feminism is the radical notion that women are people.

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/09/29 :  23:35:57  Show Profile Send Aton a Private Message
Det är väl lag på 3 månaders reparationsgaranti. Eller också är det bara praxis. På Hifi-klubben lär du inte få några problem. Lycka till!
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/29 :  23:38:03  Show Profile Send Bravo a Private Message
Normalt kan man reklamera en reparation om den inte håller måttet.
Däremot kan det vara svårt att bevisa att det är deras dåliga arbete som är orsaken.
Säg till exempel att de har bytt en trasig komponent men det är inte den som är orsaken till felet, utan denna komponent går sönder efter en tid pga. ett annat fel som är den egentliga orsaken.
Om firman nu bara byter komponent utan att ta reda på orsaken så går ju apparaten sönder igen efter en tid pga. bristande felsökning.

Men bevisa det.......

Dock skall du självfallet reklamera reparationen.

Bravo
Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2003/09/30 :  00:18:55  Show Profile Send Bosco a Private Message
Är den kopplad till ett nätfilter?
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/09/30 :  00:36:57  Show Profile Send MartinH a Private Message
Sen kan det vara så att det är en ny komponent som har gått sönder, och då kan det vara tveksammheter om reparationsgarantin. Men självklart ska du gå tillbaka och hävda att det var en dålig reparation. Stå på dig men var behärskad och saklig så brukar det ge bättre resultat, är man förbannad och är riktigt jobbig så kan leda till at dom istället gör sit bästa för att slippa ur situationen...

/Martin
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/09/30 :  01:04:32  Show Profile Send henricsson a Private Message
Apex, not to worry. Snacka med hifiklubben, har svårt att tro dom skulle blåsa dig på en reperation. Jag lämnade in min C541:a ett par månader efter garanti o det var inga problem trots att det visade sig vara min nya lägenhets förskjutningar (puts) som sabbat för lasern. Den var inne 3ggr innan 1st vettig tekniker på SDI insåg probbset (C541:an har luftintag bak.. varför fattar jag ej..) men det var allstå helt o hållet mitt fel men hifiklubben pröjsade alles ändå. Two thumbs up!

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2003/09/30 :  10:21:57  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
3 månaders garanti gäller på reparationer. Men då krävs det naturligtvis att det är precis samma fel.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/09/30 :  11:14:22  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Sten> Om det är ett följd fel då. OM de inte gjort en fackmannamässig reperation ska de åtgärda felet, även följdfel, står i lagen.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2003/09/30 :  11:25:38  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Helt rätt Rydberg. Tyvärr slarvas det från dom flesta reparationsfirmor idag verkar det som. Det händer ju att man får in en apparat både 2 och 3 gånger med samma fel. Skall precis skicka iväg en DVD-spelare för andra gången med samma fel.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/09/30 :  14:14:57  Show Profile Send Tonkis a Private Message
Tycker man läser lite överallt om Naddar som går sönder.. känns som dom är överrepresenterade.

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/09/30 :  15:04:43  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Tonkis: Tror nog att det beror på att de är överrepresenterade i folkhemen... Har alla NAD, så är det alltid NAD som går isönder...
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/09/30 :  15:18:36  Show Profile Send Tonkis a Private Message
Oj, var det så enkelt.

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/09/30 :  16:59:30  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
NAD har för många (inklusive mig) varit inkörsporten till "bra" Hi-Fi.
Det är nog rätt många forumsmedlemmar som någon gång i sitt liv ägt en NAD.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2003/09/30 :  18:02:17  Show Profile Send CC a Private Message
Klart man har haft en NAD i sitt HiFi-liv! Ingår liksom i utvecklingsfasen. Kan inte minnas att jag har haft några direkta problem med någon av dem...? Bortsett från en trasig 314 som står på bänken faktiskt...(tillsamman med rotelsteg o annat som råkat illa ut genom åren)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

€riC
Member

266 Posts

Posted - 2003/09/30 :  22:18:50  Show Profile Send €riC a Private Message
"Däremot kan det vara svårt att bevisa att det är deras dåliga arbete som är orsaken."

Hur länge har du haft den? Förra sommaren ändrades nämligen konsumentköplagen, förut har det varit så att du har rätt till att få felet reparerat (3ggr brukar anses lämpligt), om du kan bevisa att felet fans från början (eller kom till vid reparationen, sen har du rätt till en felfri produkt (funkar inte den får du häva köpet). Ovanstående gäller fortfarande med undantag för att de första sex månaderna är det säljaren som är skyldig att bevisa att felet inte fanns från början, om han vill slippa reparera. Har du ägt den i mindre än sex månader är det alltså ganska lungt..

edit: glömde säga, när man köper en tjänst (tex en reparation) så är har du två år på dig att påvisa att den "ej är fackmannamässigt utförd", ungeför samma regler som konsumentköplagen fast den heter konsumenttjänstlagen. Är dock osäker på om den är ändrad på samma sätt som kosumentköplagen. är också osäker på hur det är när man inte köpt tjänsten, utan fått den.

Edited by - €riC on 2003/09/30 22:27:55
Go to Top of Page

Apex
Member

108 Posts

Posted - 2003/09/30 :  23:22:13  Show Profile Send Apex a Private Message
Tack för alla svar. Har inte blivit klokare på vad som kan ha orsakat felet, och nej, har inget nätfilter (borde jag?).

Dock ringde jag Hifiklubben idag, och det var inga problem. Bara att komma ner med den så skulle det fixa sig.

Feminism is the radical notion that women are people.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/30 :  23:47:06  Show Profile Send Bravo a Private Message
Problemet är bara "€riC" att det fortfarande kan vara ganska svårt att bevisa att firman gjort fel när de reparerat.

Bravo
Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2003/09/30 :  23:52:46  Show Profile Send Bosco a Private Message
Ang. nätfilter så frågade jag eftersom andra på forumet fått problem med sina förstärkare när ett nätfilter varit inkopplat. Finns rätt många trådar i arkivet om detta.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000