HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Attenuator (ladder vs. serie) vs. potentiometer
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

TinituZ
va?

126 Posts

Posted - 2003/09/29 :  23:17:06  Show Profile Send TinituZ a Private Message
Jag har tänkt byta ut min hörlursförstärkares potentiometer. Anledningen till detta är att volymen i de olika kanalerna inte är linjära (Ej lika volym i höger/vänster). Jag har sneglat lite på attenuatorer. Jag skulle vilja veta lite om vad skillnaderna är och hur stora dessa skillnader är.

Vad jag främst är intresserad av är att veta om det är värt att använda en serie-attenuator istället för en potentiometer. (Jag tänker då främst på elmas serie-attenuator och alps potentiometrar) Vad är fördelarna resp. nackdelarna med attenuatorn?

Hur stor är skillnaden mellan serie och ladder? Är det bara i det absoluta high-end-träsket som det är motiverat med en ladder-attenuator?

Tack på förhand.

/ Jonas

rejvgudrun
Member

562 Posts

Posted - 2003/09/30 :  17:17:29  Show Profile Send rejvgudrun a Private Message
En stor nackdel med potentiometrar har ju redan uppenbarat sig för dig.
Man kan gardera sig halvvägs genom att välja en linjär pot istället för logaritmisk.
Tycker du att priset har en avgörande faktor men ändå vill ha bra kvalitet så kan du välja en alps black beauty. Inte för att jag har någon erfarenhet av den, men har hört mycket bra om den. De har slutats tillverkas men går fortfarande att få tag på.
Serieattenuatorn går att få för en inte helt orimlig peng från Tyskland, både Thelaudio och Schuro säljer paket med omkopplare och motstånd.
Ladderhistorien har ju bara ett motstånd i signalvägen. Är man excentrisk audiofil med big$$$-stereo så väljer man den lösningen. Men en volymkontroll kan aldrig göra en halvdassig hörlursförstärkare till high end.

________________________
PRAGA MATER URBIUM
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/09/30 :  20:35:27  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Kolla här för inspiration. Att löda ihop en omkopplare (ELNA typ bättre) är lätt och inte så vansinnigt dyrt.
http://www.goldpt.com/

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000