HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad händer egentligen i en digital förstärkare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/29 :  22:20:21  Show Profile Send gcs a Private Message
Om man har en AVförstärkare eller en annan digital förstärkare så kan man ju fundera över vad som händer med en analog signal som feedas in i förstärkaren. Ex. jag har en förstärkare som kan ta emot 192KHz men med hur hög frekvens samplas min analoga signal som jag skickar in i förstärkaren? (Så vitt jag känner till så finns det väll ingen AVförstärkare som kör med Bit-stream) Jag har fösökt att forska i detta men har ej fått något svar...jag när en förhoppning om att min förstärkare samplar det analoga ljudet med 192KHz men jag vet inte säkert.

gcs

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/09/29 :  22:56:48  Show Profile Send Aton a Private Message
Nu förstår jag inte. En AV-förstärkare är väl ingen digital förstärkare?
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/09/30 :  08:10:26  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det råder lite begreppsförvirring när det gäller utrycket "digital förstärkare".
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/30 :  12:16:44  Show Profile Send gcs a Private Message
Hur kommer det sig då att när jag skickar in en digital signal från en CD-spelare och tar ut signalen digitalt och in i min TC-finalizer
så kan jag läsa på finalizerns display att signalen är en CD. Om jag sedan skickar in en digital signal från en DAT så kan jag läsa på displayen att det är en DAT...jag kan oxå läsa om det finns någon
preemphases eller kopieringsskydd. Det här kan ju bara fungera om förstärkaren är digital eller hur. Frågan är alltså med vilken samplingsfrekvens en analog signal samplas med i förstärkaren.

gcs
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/09/30 :  12:45:50  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Ofta är det fs = 96 kHz, men en "bra" hembioförstärkare A/D-omvandlar inte signalen överhuvudtaget, förutom då man kopplar in olika surroundavspelningslägen.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/09/30 :  12:50:25  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Man brukar ju kalla en förstärkare med digitalingång för digital förstärkare.
Men förstärkaren är analog och innehåller en digitaldel med processor för digital signalbehandling och AD- och DA-omvandlare.
Aton syftar nog på en äkta digital förstärkare med pulsviddmodulering typ TACT.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/30 :  13:04:48  Show Profile Send gcs a Private Message
Men om man vill equalisera en analog signal så måste ju signalen digitaliseras innan den passerar EQ´n...eller hur?

gcs
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/09/30 :  13:22:02  Show Profile Send f95toli a Private Message
Du kan väl equalisera analogt? Alternativt använda en DSP-krets +A/D och D/A omvandlare.
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/09/30 :  14:20:28  Show Profile Send Tonkis a Private Message
Digitalförstärkare kör väl pulsbreddsmodulering i slutsteget(PWM) där pulsbredden motsvarar bitkoden, filtrerar man bort skräpet blir det en riktigt bra signal till högtalaren. (kan räknas fram med fourieranalys..)Man slippar alltså DA-omvandlare.. Wow.

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/30 :  16:44:46  Show Profile Send gcs a Private Message
Knoppen: När jag köpte min AVförstärkare så var det för att den kunde ta fs-192KHz...nu har jag inte kunnat testa fs-192K eftersom jag inte har någon sådan spelare som kan lämna en sådan signal. Men jag har testat fs-96K...och det fungerar ju bra. Jag är mycket tveksam till att man bygger en förstärkare som har två paralella kretsar,alltså en analog och en digital...jag tror ju för min del att man digitaliserar den analoga signalen för att den ska kunna processas i DSP´n(Dolby PL och/eller Eq...jag vet inte om dom olika reverben fungerar när man kör analogt eftersom jag aldrig använder dessa).

gcs



Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/09/30 :  17:07:05  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Nu blir det lite rörigt för mig!

Ta en sak i sänder:

Vad är egentligen dina frågor?

Vill du att en förstärkare ska hantera även analoga signaler digitalt? (t ex är det ju helt onödigt om du bara vill köra analog signal in och förstärka den)

Är du verkligen säker på att förstärkaren hanterar fs=192 kHz in? Mig veterligen så stödjer inte S/PDIF-standarden högre samplingsfrekvenser än 96 kHz. Kolla t ex på Audio Precisions mätapparatur, på den så krävs det två ingångar för att hantera fs = 192 kHz. Eller har du möjligtvis köpt Pioneers värsting? Den har ju lite lullull med Firewire-ingång, och det är ju en annan sak.

Varför var det så viktigt att den hanterar fs 192 kHz in?

Jag förmodar att du i dina frågor ovan INTE åsyftar förstärkare i klass D-teknik.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/30 :  19:14:46  Show Profile Send gcs a Private Message
Min fråga var: Om jag skickar in en analog signal i stärkaren då undrar jag över vad som händer den signalen. Om signalen digitali-seras vilket jag tror att den gör...och till vilken Fs. Stärkaren ska kunna hantera Fs=192KHz vilket jag ännu inte kunnat kolla men däremot så har jag kunnat kolla Fs=96KHz. När man kör analogt så kan man använda sig av alla lägen inklusive Eq...däremot kan man inte använda DD och DTS.(Självklart inte. Jag är nog lite övertydlig)
För att kunna använda dom övriga "moden" så måste ju signalen digitaliseras för att kunna passa DSP´n i stärkaren och där har vi frågan..med vilken Fs=x. Stärkaren kan ju inte vara både analog och digital parallellt eller hur.
Om ni inte förstår frågan nu så får jag sjunga nästa gång.
Till sist..jag har inte köpt Pioneer´s värsting jag har bara en H-K
AVR 5000.

gcs
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000