HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Någon som modifierat Vifa D27 eller annan diskant?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mjon
Member

316 Posts

Posted - 2003/09/29 :  21:22:58  Show Profile Send mjon a Private Message
Nu har sågen pratat med en av mina Vifa D27... Tänkte göra Nagrefs H535 modifiering på den men nu har jag fått lite andra dumma ideér.

Funderar på om man inte skulle bygga en helt ny plastkåpa istället för att använda den gamla. Är det något man bör tänka på om man gör det? Kan man t.ex öka volymen något? En annan tanke är att inte ha någon kåpa alls utan använda en sluten låda för diskanten, eller varför inte dra ut ett rör på baksidan av lådan...

Är det någon som gjort något liknande och som kan ge lite tips? Har sparat en orörd D27 så att jag har något att jämföra med. Om det finns intresse så ska jag försöka få till lite bilder m.m. från detta.

/ Magnus

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2003/09/29 :  21:40:14  Show Profile Send kjb a Private Message
Jag har varit med om att ta bort bakkammaren på en SS9300 (för inbyggnad i en egen sluten kammare), detta är beskrivet i "tweak" sektionen på Ariel sidorna. Resultatet låter mycket bra :)

Linkwitz Orion, AMP11HV, AMP5, Ice 500A, Esp 03A Asus Xonar Essence ST
Go to Top of Page

mjon
Member

316 Posts

Posted - 2003/09/29 :  21:44:03  Show Profile Send mjon a Private Message
Aha, tyckte jag kände igen det! Har nog sett det där på Ariel sidorna tidigare någon gång, är på väg dit igen... :)
Vad blev det för skillnad tycker du? Hur stor volym använde ni?

/ Magnus
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/09/29 :  22:14:29  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Jag vet inte hur en D27 ser ut men antar att den är rätt så lik D25AG i så fall får man peta in lite ull i hålet för polstycket och byta ut filten i bakkammaren mot gullfiber. Men lagom mängd gullfiber är viktigt, annars kan det bli sämre än innan modden. Resultatet gjorde att denna billiga Vifa (D25AG alltså) blev grymt bra, flera resonans problem försvann och den går ledigt att dela vid 2kHz numer.

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

mjon
Member

316 Posts

Posted - 2003/09/29 :  22:44:07  Show Profile Send mjon a Private Message
Skulle tro att D27 och D25 ser väldigt lika ut förrutom membranet. Hur mycket gullfiber använde du i bakkammaren? Var det även gullfiber som du petade in i polstycket?

/ Magnus
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/09/30 :  00:37:37  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Jag har prövat att modda en Seas Excel T25CF-001 med fårull i inloppet och det blev helt klart bättre! Jag gjorde dock inget åt "kåpan" som såg ok ut.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/09/30 :  06:42:49  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
mjon, jag satte inte gullfiber i polstycket utan vit dämpull som finns hos t.ex. ljudia.
Bakkammaren (som jag minns det) "fyllde" jag till kanten med gullfiber (okomprimerat) så det blev aningen komprimerat vid montering.

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2003/09/30 :  09:21:38  Show Profile Send kjb a Private Message
mjon,
Vi byggde en ME2, och skall jag vara ärlig så provade vi aldrig utan att ta bort bakkammaren, så det är svårt att jämföra. Vet inte exakt vad volymen blir (ca 20 ggr större än orginal) men pga den större kaviteten så slapp vi använda ett 'notch filter' som skulle användas för 9000 och 9300 diskanterna, dvs enklare och billigare filter till föjd :) Diskantkaviteten fylldes sedan med fårull.
Tillvägagångsättet vi använde var att vi satte en spik på lödkolven, och sedan 'skar' vi bort baksidan av bakkammaren som är av plast med den varma spetsen. Det luktar lite illa men fungerar utmärkt :)

Linkwitz Orion, AMP11HV, AMP5, Ice 500A, Esp 03A Asus Xonar Essence ST
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2003/09/30 :  09:29:18  Show Profile Send A8 a Private Message
Jag gjorde nåt liknande med ett par dynaudio d28 för länge sedan, tog bort plast stycket bak, hittade en keramik mugg som passade perfekt, klädde den med blymatta, limmade en halvcirkel i botten, fyllde lagom med akustikull, limmade med silicon och det blev en höjdar diskant.
Polstycket var inte fyllt med ull från början och jag lät de vara så dock var baksidan av magneten klädd med filt vilket kan vara en bra ide för ytterligare dämpa reflektioner i bakstycket.

Edited by - A8 on 2003/09/30 09:32:39
Go to Top of Page

mjon
Member

316 Posts

Posted - 2003/09/30 :  14:57:49  Show Profile Send mjon a Private Message
Tack för alla synpunkter!

En till fråga, hur blir om man även skärmar diskanten genom att limma på en extra magnet. Dvs, ta bort plastkåpan, limma på en extra magnet och sedan limma på plastkåpan bak på den "extra" magneten?

/ Magnus
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000