HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hjälp med att lista golvare.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2003/09/29 :  19:11:44  Show Profile Send AndersB a Private Message
Deltagare och moderatorer

Jag har ett par Revel M 20 som är suveräna på det mesta, men jag har börjat snegla på ett par golvare som tillför djupare och mer bas. Självklart vill jag inte göra avkall på kvalitén i basen eller i övrig återgivning som är mycket bra med m 20orna, dvs luftighet, snabbhet och detaljåtergivning. Övriga krav är att högtalarna ska vara lätta att driva och funka bra utan "megastärkare", dessutom vill jag att de ska ha biampning som uppgraderingsmöjlighetoch vara allround dvs funka bra även om inte inspelningar är av toppkvalité.
Golvarna kommer att köras med Cyruselektronik

Frågan är alltså vilka golvare jag skall föra upp på lyssningslistan?
Några har jag redan skrapat ihop, men lite rekommendationer önskas gärna.

Befintlig lista:

* audiovector m 3 signatur/avantgarde
* Revel F 30
* spendor S 8/ S9 (om ngn affär i GBG-trakten kan ta hem dem...
* PMC FB1/OB1 (om nu ngn agent i Sverige kan ta hem dem...)

Ja, vad säger ni?

Anders

ReKo
Member

183 Posts

Posted - 2003/09/29 :  19:52:28  Show Profile Send ReKo a Private Message
Tycker du skall ha med jmlab electra serien.. B&W 700 eller nautilus serien..

är själv inne på Audiovector m3 super/sign.. eller B&W 704/703.. skriv gärna några ord om dina intryck efter lyssningsrundan,.

mvh

/ Ante
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/09/29 :  19:56:25  Show Profile Send MartinH a Private Message
Det finns en hel del som du skulle lyssna på före du ska lyssna på dom du har listat än så länge... Men iom att jag jobbar med en del produkter så vill jag inte lämmna märkesförslag.

Jag skulle kolla en del i de engelska och amerikanska tidningarna och se vad som föreslås där, du kommer nog hitta en hel del intressanta golvare där.

/Martin
Go to Top of Page

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2003/09/29 :  20:02:30  Show Profile Send AndersB a Private Message
Tack Reko

Hifi-klubben har ett rejält sortiment, men det jag hört tidigare av B&W nautilus 804, 805 (classémonoblock+cd+taralabskablage) har inte imponerat på mig. Kanske beroende på ett alldeles för stort och öde lyssningsrum, men 703 kanske kan vara något att lyssna in sig på...
Go to Top of Page

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2003/09/29 :  20:07:47  Show Profile Send AndersB a Private Message
Martin H

Det är i engelska tidningar jag nosat upp PMC och Spendor, så det är redan gjort. Det finns dock distributionsproblem, som antytts ovan... Men du får hemskt gärna komma med förslag och rekommendationer trots din koppling till Hifi-art. Dessutom kanske det blir ett huvudstadsbesök under hösten, så vad har Hifiart att erbjuda?

Anders
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/09/29 :  20:13:28  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Amphion Xenon, B&W 803, 804, Dynaudio Contour, Tannoy Eyris, Monitor Audio Gold Reference och som MartinH inte ville skriva Totem
kan vara något.
Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2003/09/29 :  20:16:47  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
Finns ett par beggagnade spendor s9 på ljudmakarn.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/09/29 :  21:13:08  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag vill ju inte prata skit om nått speciellt och få folk att känna sig missnöjda med sina köp.. Men Spendor kan man nog glömma helt, kan inte rekommendera den överhuvudtaget, inte heller Audiovector som inte tilltalar mig det minsta !!! Men smaken är som baken och det är säkert några som gillar dom, dock inte jag.. Men som sagt en personlig åsikt...

Jag gillar Totems modeller och dom har väldigt bra golvare som ligger bra i pris/prestanda läget..

Men titta på Monitor Audio och även Naim, Living Voice och B&W har en bra golvare. Skulle absolut säga att Revels F30 hör till listan, samt en del Sonus Farber modeller..Men dom är jag för dålig på för att säga nått om.

Och jag tycker självklart du ska ta tillfället i akt att komma upp till Stockholm och du har möjlighet, fördelen är att vi har ett antal bra butiker här och det är ganska lätt att åka runt.

Kom gärna till mig på HifiArt så ska jag visa dig både Totem,Living Voice,Naim och lite senare i höst eventuellt ett nytt spännande märke som jag tror kommer ge många leverantörer en del sömlösa nätter..

/Martin
Go to Top of Page

Jonas@Ljudmakarn
Anställd Ljudmakare

238 Posts

Posted - 2003/09/29 :  21:17:02  Show Profile  Visit Jonas@Ljudmakarn's Homepage Send Jonas@Ljudmakarn a Private Message
MartinH: Tatuera Totem nånstans e du snäll... ;]

Hsivp: Demo-x. Ej beggade...

jag röstar på Amphion Xenon. Den äter allt annat till frukost. Men Totem kan man nog glömma helt, kan inte rekommendera den överhuvudtaget, inte heller Naim, Livingvoice och B&W som inte tilltalar mig det minsta !!!

Kom gärna till mig på Ljudmakarn så ska jag visa dig både Amphion och Audiovector! lite senare i höst ett nytt superspännande märke som jag vet kommer ge många leverantörer en del sömlösa nätter..




(Kunde inte låta bli )

//Jonas Ljudmakarn
http://www.ljudmakarn.se http://www.facebook.com/ljudmakarn

Edited by - Jonas@Ljudmakarn on 2003/09/29 21:22:32
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/29 :  23:30:33  Show Profile Send Bravo a Private Message
Amerikanska högtalare är ju kända för ordentlig bas, att gå upp i Revelserien kan nog vara en lösning.

Jag lyssnade på F50 måste det ha varit och de sista de saknade var bas, snarare tvärtom.
Jag misstänker att även övriga högtalare har en bra bas.

Bravo
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/09/29 :  23:31:56  Show Profile Send ekman a Private Message
eh stryk audiovector från listan direkt och förpassa dom till sverkers soptunna =)
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/09/30 :  01:03:09  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jonas dina öron måste nog tyvärr ha skadats av den sylvassa och skirande diskanten i Audiovector högtalarna ni har hos er.. Men jag vet att du skulle vilja ha dom ännu mer energiska, så smaken är som baken.. Och som tur var så var det inte jag som drog upp Totem iden här tråden, men det verkar vara en del andra som uppskattar dom oxå...

Men att avfärda så många erkända och uppskattade märken som du har gjort känns lite som att du bara måste göra det och inte för att vet att dom är dåliga ( vilket dom inte är.. )

Och skoj ska vi alla ha här men man behöver inte förlöjliga folk och deras åsikter...

Och vad kommer ni få in för nått på Drottninggatan då ??? Eller sa du det bara för att göra dig själv lite rolig Ibland är det svårt att veta...
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/09/30 :  01:11:19  Show Profile Send MartinH a Private Message
Meridian; Du skulle kanske ha varit med upp till Luleå , då hadde du fått tillfället att lyssna lite till Totem... Kanske tom du skulle ha blivit övertygad ?!?! Det var en hel del som tyckte det var trevligt i alla fall

Och om du vågar så ska jag visa dig min tatuering nån gång...

/Martin
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/09/30 :  01:43:22  Show Profile Send MartinH a Private Message
"Man behandlar andra som man själv blir behandlad"
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/09/30 :  01:46:19  Show Profile Send henricsson a Private Message
Deletade pajkastaren möjligen sitt inlägg? Ser inga...

Audio Vector gillas ej personligen. Dels lät det riktigt dåligt nos Ågrens (M3 avantgarde & S6) när det sen demades Deep Purple-DVD-konsert på HighEND-mässan-03 o de undre basarna började fladdra utom kontroll förlorade jag förtroendet totalt. Amphion som nämdes ovan låter f-n så mycket bättre även om låtigt trist i dåliga miljöer dom me.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/09/30 :  02:29:51  Show Profile Send ekman a Private Message
hehe henricsson dom e roliga dom basarna =)
Go to Top of Page

Jonas@Ljudmakarn
Anställd Ljudmakare

238 Posts

Posted - 2003/09/30 :  08:19:19  Show Profile  Visit Jonas@Ljudmakarn's Homepage Send Jonas@Ljudmakarn a Private Message
MartinH: Tål du inte en liten kvällsdos av ironi?

(Och ja, det kommer ett nytt märke!)

Och. End of discussion.

//Jonas Ljudmakarn
http://www.ljudmakarn.se http://www.facebook.com/ljudmakarn

Edited by - Jonas@Ljudmakarn on 2003/09/30 08:32:02
Go to Top of Page

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2003/09/30 :  09:46:52  Show Profile Send AndersB a Private Message
Martin H och Meridian

Totem ska jag kolla upp och lyssna in mig på. Amphion Xenon har jag lyssnat en del på och är fortfarande inte imponerad av annat än designen(jag tycker att de låter lite instängt). På rent djävelskap ska jag höra efter om Audiovector låter så illa som en del här på forumet säger...

För övrigt blir det nog en Stockholmstur med ljudmakarn och Hifiart på besökslistan, men vad är det för märken som kommer att orsaka insomnia i högtalarbranschen? Kom igen nu lite ledtrådar, tack...

Anders
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2003/09/30 :  09:52:15  Show Profile Send KC a Private Message
AndersK, du var inte nådig i dina krav! Med andra ord vill du ha allt, eller hur? Nä, jag skojar bra. Jag tror alla som är ute efter golvare vill ha dem för ökad baskvalitet utan att ge avkall på snabbhet, etc. Men, det finns en anledning till stativarnas popularitet, och en golvare med samma prestanda i mellanregistret och diskanten som en lika prisad stativare blir nog mycket svårt att hitta.

Själv gick jag i samma funderingar som du gör nu för ett nåra år sedan. Efter en del sollning ur det makalöst stora utbudet blev det tre modeler som skulle utvärderas hemma: Totem Forrest, B&W Natilus 804 och ProAc Response 2.5.

Först hade jag Forrest och 804:orna i vardagsrummet samtidigt, och växlade mellan dem tills jag hade ont i både det ena och det andra, men hur jag än ville att 804:orna skulla gå vinnande ur kampen (jag tycker de är ursnygga) så gick det inte. Skillnaderna är inte svåra att beskriva. 804an låter som en Forrest bakom en stor tjock gardin. Ärligt talat var jag djupt besviken på dem. Kanske var de inte inspelade, men butiken sa att de var det. Basen på 804an var dock bättre, men det hjälpte inte. Forrest (egentligen alla Totem högtalare) har mycket fint mellanregister och diskant med ett öppet och luftigt ljud vilket medförde en fin detaljrikedom och 3d-känsla. Det som jag ser som problemet med dem är kanske liiite för mycket av det goda i diskanten och att basen blir lite okontrollerad (jag tror de vill mer än de kan där).

(Att nämna Amphion Xenon och B&W 804 i samma andetag förstår jag inte att man gör. Jag kan inte se att någon som gillar den ena skulle gilla den andra.)

Såååå, vad göra? Jag letade vidare och lånade hem ett par ProAc Response 2.5 och hade dem i vardagsrummet sammtidigt som Forrest. Nu var det svårare att välja. 2.5an har ett ljuvligt mellanregister (även om den kanske inte är helt rak i frekvensgången där) och en underbar diskant. Experter på att måla upp ljudbilden men en skön och behaglig framtoning. Men det som imponenrade mest var basen.

För mig kändes det som ProAc Response 2.5 var det rätta valet. Forrest är absolut ingen dålig högtalare, men i min smak kanske lite för mycket energi i diskanten för att vara behaglig i längden.

Om du tittar på mitt system så syns de i bakgrunden, bakom mina nuvarande SF Cremona. Jag hade inte tänkt uppgradera men jag föll för Cremonorna direkt när jag såg dem
Efter en initialt katastrofal lyssnande så lånade jag hem dem och där blev de kvar. Cremonorna har samma fina lungna och luftiga dikant som 2.5orna men utan svackan i mellanregistret och en betydligt bättre bas.

Alltså, ta och kolla in Totem Forrest, ProAc Response 2.5 och om budgeten tillåter Sonus Faber Cremona.

Go to Top of Page

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2003/09/30 :  10:32:19  Show Profile Send Sudden a Private Message
Ok Admin, återligen ett "märes" tjafs, så fort någon vill ha lite synpunkter på produkter.

Viktigt att komma ihåg, tycker jag. Är att åsikterna som man skriver är ytterst personliga. Jag gillar inte heller M3 men jag vet personer som säger att dessa är helt underbara (jag dem har lyssnat på annat).

Det finns inget rätt eller fel! Alla tycker olika.

Snälla, nästa gång någon vill ha lite synpunkter på produkter, ge han/hon det och om ni vill, rekomendera något annat märke också.

/Sudden
Go to Top of Page

thli
Member

248 Posts

Posted - 2003/09/30 :  10:41:13  Show Profile Send thli a Private Message
Varför inte köpa Revels sub och behålla dina M20??
Har hört både F30 och F50 och tycker M20+B15 är minst lika bra.

//Thomas
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/09/30 :  10:57:16  Show Profile Send MartinH a Private Message
Meridina..Jo jag tål det normalt, var lite trött så där mitt i natten, jag vet vad du har för preferenc och jag har en annan..Precis som det ska vara och som olika butiker ska erbjuda. Kunder och säljare är olika och gillar olika sorters ljud, så det är bra att vi har olika åsikter på området..

Ha det så hörs vi nog snart igen..

/Martin
Go to Top of Page

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2003/09/30 :  13:10:49  Show Profile Send AndersB a Private Message
KC

Tack för dina synpunkter och rekomendationer och visst är det så att man är kräsen, annars hade man väl knappast varit här och skrivit

thli

Ett intressant tips. De stativ/subkombinationer jag hört har haft problem med integreringen, men det var å andra sidan inga Revelgrejor så det kanske kan vara nåt.

Anders
Go to Top of Page

thli
Member

248 Posts

Posted - 2003/09/30 :  14:05:52  Show Profile Send thli a Private Message
Revel Basen har en mycket rolig och bra inbyggd Eq som fixar det mesta.
Dessutom har man ju ganska stor möjlighet att flytta runt och "trimma" lite, svårare med stora golvhögtalare.

//Thomas
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/09/30 :  14:16:31  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
804an låter som en Forrest bakom en stor tjock gardin.
KC> Sedär, jag som tycker mina 804:or är väldigt öppna. De kräver ju lång inspelning för att blomma ut, konstigt vi upplever dem så olika, antagligen har vi ju även lyssnat via samma förstärkare, jag har ju också en Callisto 2100. Får nog låna hem Cremonorna en helg....

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/09/30 :  14:17:32  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Btw, jag är en av dem så skulle kunna leva väldigt nöjd med ett par Audiovector M3 Avantgarde, mycket bra högtalare.

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2003/09/30 14:17:48
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 1.02 sekunder. Snitz Forums 2000