HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hur bygga nätfilter??????
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

andar
Member

303 Posts

Posted - 2003/09/29 :  18:34:32  Show Profile Send andar a Private Message
Hej

Jag tänkte bygga mig ett nätfilter då jag lider av en del skräp på mitt elnät...

Men är inte så duktig på elektronik och tänkte därmed hör om någon har ritningar och eventuella förslag på komponenter (vilka skall man välja för största möjliga marginella nytta)????

Tack på förhand

/andar

GAIS är tillbaka!!!

clun
Starting Member

7 Posts

Posted - 2003/09/29 :  20:03:09  Show Profile Send clun a Private Message
Bygga efter LC-audios förslag kanske är en bra väg att börja.

[http://www.lcaudio.dk/com/tilb.htm]

/Claes
Go to Top of Page

andar
Member

303 Posts

Posted - 2003/09/29 :  20:30:41  Show Profile Send andar a Private Message
ser ju helt ok ut, men vilka komponenter ska man välja?
tänkte köpa prylarna på elfa....

GAIS är tillbaka!!!
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2003/09/29 :  21:13:45  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
hur stor belastning ? ELFA säljer nätfilter för inbyggnad 1-5A . Blir faktiskt billigare än att bygga själv...
Men varför göra nåt enkelt när man kan krångla till det...

gammelnalle

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

andar
Member

303 Posts

Posted - 2003/09/29 :  21:41:02  Show Profile Send andar a Private Message
skall driva ec 250 dmb, harmony design pre9, och cayin cdt 15. Och eventuellt en TV.
vet inte hur mycket det kan tänkas dra....
vilken verkar vara vettig hos elfa???

GAIS är tillbaka!!!
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/09/29 :  22:17:01  Show Profile  Visit peranders's Homepage
andar, vad består ditt skräp av?

Ett nätfilter är mest till för att hindra att bõs kommer ut på nätet, inte tvärt om! Det filter man köper jobbar från 1 MHz och uppåt. Få ampere filtrerar bättre på grund av större drosslar. Har du problem med transienter från tvättmaskin och dyligt funkar nätfilter inget vidare, då ska du ha varistorer istället.

Notera och att i stort set alla köpta nätfilter KRÄVER skyddjord för att de ska filtrera som avsett.

Jag tycker du ska se över dina filterbehov. Du kanske behöver en skyddstrafo eller stabbtrafo. Har du risigare spänning än normalt?

OM man bygger själv SKALL självfallet alla komponenter vara S-märkta eller motsvarande, gäller varistorer och kondingar i synnerhet. Det är viktigt ur brand- och elsäkerhetssynpunkt.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2003/09/29 22:18:26
Go to Top of Page

andar
Member

303 Posts

Posted - 2003/09/29 :  22:31:40  Show Profile Send andar a Private Message
Vet inte riktigt vad det är, men om man skall beskriva det så låter det som ett litet skrap i diskanten. Olika högt beroende på vilken tid man lyssnar. Jag misstänker nätet då jag inte hde dessa problem i min förra lägenhet.

Det kanske inte är ett nätfilter jag skall ha. Vad borde vara en lämplig åtgärd???

GAIS är tillbaka!!!
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2003/09/30 :  21:38:50  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
F´låt om jag inte håller med riktigt här:
"Ett nätfilter är mest till för att hindra att bõs kommer ut på nätet, inte tvärt om! " Inte de filter som eLFA har, de skall sitta på ingången och filtrera bort strörningar. Spikar och annat mojs.Två spolar och 2-3 kondingar.....
Däremot är jordningen ett måste. (Ingen annan åsikt !!! )

gammelnalle

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/01 :  11:02:41  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Så här såg det ut på nätet i Mölndal kl 10.43 idag:

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/10/01 :  11:38:20  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Vi kan i alla fall säga att de produkter som kräver filter är i regel de som stör. Filtren vi pratar om jobbar i MHz området och man kan ha känsliga apparater som inte gillar detta men då har man säkert en störande miljö även i etern. Ett jordat(!) och i övrigt korrekt inkopplat filter gör i varje fall absolut ingen skada, tvärtom. Andar, ditt skrap i diskanten, testa med att låna en annan CD-spelare. Du kan ju också ha en skadad högtalare eller att slutsteget får in lite HF som blandas mer till hörbara produkter. Har du trådlös telefon, trådlöst nätverk, mobiltelefon, dator påslagen etc etc?

Får du samma skrap med hörlurar anslutna direkt till CD:n? Du får köra lite felsökning för att utesluta vissa komponeter.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2003/10/01 11:40:28
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/10/01 :  11:52:43  Show Profile Send UrSv a Private Message
Bernt: Stackars er...måste låta riktigt illa i Mälndal då.
Go to Top of Page

andar
Member

303 Posts

Posted - 2003/10/01 :  17:03:23  Show Profile Send andar a Private Message
Jupp, antar att man får labborera lite.

Tack för all hjälp, kanske dyker upp lite fler frågor när jag vet mer specifikt var problemet ligger......

GAIS är tillbaka!!!
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/10/01 :  17:25:06  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag tycker du ska fundera både en och två gånger innan du ger dig påett DIY nätfilter, du skriver ju trots allt att du inte är så duktig på elektronik. Det är en sak att göra DIY högtalare osv men att ge sig på något som innehåller 230 V och hög ström utan att vara 100% säker på vad man gör är bokstavligt talat livsfarligt, det finns en massa saker som kan gå fel och resultera i stötar, brand osv.
Dessutom bör du helst ha en del mätinstrument tillgängliga för att kolla resultatet.
Go to Top of Page

andar
Member

303 Posts

Posted - 2003/10/01 :  18:47:13  Show Profile Send andar a Private Message
Jag har koll på el (är elektriker) dock inte på konstruktion av filter med tillhörande komponenter. Behövde mest hjälp med ritning val av komponenter..... Men nu ska jag först labborera för att hitta den grundläggande felkällan....

GAIS är tillbaka!!!
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/10/01 :  20:11:34  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Varför kräver ett filter skyddsjord och varför duger det inte med vanlig jord?

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Lord Hagge
Starting Member

15 Posts

Posted - 2003/10/02 :  10:53:09  Show Profile Send Lord Hagge a Private Message
Hej!

Kanske ska börja att säga att jag har en viss elektronik kunskap, har läst 10 poäng än så länge, pluggar civilingengör teknisk fysik.
Har funderat lite på ett nätfilter... Och om jag skulle bygga något så skulle de nog vara lite åt det här hållet:
Först en 1:1 trafo, för att få bort likström och dylikt. ev att den har lite högre omvandlings tal p.g.a att idealtrafon är smidig att räkna på, men inte riktigt stämmer överens med verkligheten.

Sedan ett riktigt peakat bandpass-filter med frekvensen 50hz, vilket (förhoppningsvis) ligger i nätet.

Och sist men inte minst lite parallell kopplade kondenstorer för att hålla en jämnspäning.

V(-)nollas genom jord.

Tänkte rita upp det i Electronic workbench eller multisim, och se hur det funkar.

mvh Ola
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/10/02 :  12:22:50  Show Profile  Visit peranders's Homepage
DC på nätet trollas bort med en DC-fälla, bestående av två antiparallellkopplade dioder samt en fet lyt. Billigt, bra och enkelt. Ett "peakat" 50 Hz filter är djuriskt stort om du ska ha låga förluster. Jämför hur stort ett filter är för 1 MHz och uppåt.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/10/02 :  16:43:54  Show Profile Send UrSv a Private Message
Lord Hagge: Rita gärna och posta för det där var en salig blandning av motsägelsefulla saker som inte passar i samma låda...
Go to Top of Page

Lord Hagge
Starting Member

15 Posts

Posted - 2003/10/03 :  10:22:53  Show Profile Send Lord Hagge a Private Message
Tja!

höll på och ritade lite i multisim idag... Och har fått lite nya idéer om hur man kan reglera spänningen.
Jag tror att man måste använda ett bandpass-filter, för att reglera frekvensen.
För att sedan reglera spänningen kan en tanke vara att använda en OP-amp som spänningsreglerare. Måste kolla lite på hur man löser återkopplingen på ett smidigt sätt. Några idéer?
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/10/03 :  11:41:17  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Lord, du pratar om 230 voltskretsar och lite effekt förmodar jag? Hemskt ledsen att göra dig besviken men det räcker nog inte att leka lite med multisim.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/10/03 :  11:54:59  Show Profile Send UrSv a Private Message
Lord Hagge: Det diskuteras nätfilter. Om du skall reglera frekvensen får du nog ta i mer än vad som behövs för ett nätfilter normalt sett...
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2003/10/03 :  12:15:24  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Bernt: Är DC nivån så hemsk som det verkar på skåpet?

FÖ: När jag fick reda på hur en mikro fungerar blev jag nästan rädd. DC nivån som den ger ut på nätet borde inte vara att leka med.

Hjelm
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/10/03 :  12:28:28  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Hjelm, hur mycket blev det då, DC alltså?

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/10/03 :  16:15:30  Show Profile Send Parasite a Private Message
Jag följder denna tråd med spänning (hoppsan blev årets sämsta skämt där), jag har en hyperkänslig skitförstärkare som reagerar på när man tänder och släcker till och med , min hifi stärkare av märket NAD störs inte alls vad jag märkt.
Däremot så skulle det va intressant om man kunde minimera lite av nät-skräpet på ett billigt sätt. =)

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/10/03 :  16:28:09  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Lord Hagge, du kan egentligen inte reglera frekvensen med ett bandpassfilter, bara filtrera bort oönskade frekvenser.

Egentligen spelar frekvensen inte speciellt stor roll. Den kommer att påverka omsättningen, induktansen mm i trafon men bara inom rimliga gränser. Det som däremot är intressant är att ha en bra likriktad sekundärspänning till sin apparat där laddströmmar mm ska vara uppmärksammade så att de inte stör.

Det kan vara rimligt att filtrera bort DC-nivå och lite HF från nätspänningen men att få en perfekt sinus och annat sånt som folk håller på med i audiofilbranchen är bara meningslöst. Med laddströmspikar på kanske 100-tals ampere på sekundärsidan så är alla sådana perfekta sinusar dömda att bli verkningslösa.

Däremot kunde vara intressant att se vad som händer om man skapar en fyrkantspuls med "avrundade hörn" och skickar in till sin trafo. Borde generera mindre störningar.
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/10/05 :  19:38:07  Show Profile Send Parasite a Private Message
Men det finns inga billiga och seriösa ideer hur man håller ner strömspikarna?

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000