HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 E.S.T vs Oddjob
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gabe
Member

535 Posts

Posted - 2003/09/29 :  15:48:09  Show Profile Send Gabe a Private Message
Svensk "ny" jazz lever och frodas.
Köpte Oddjobs "Kayo" och Esbjörn Svensson Trio " Seven Days of Falling.
Lyssnade först på Oddjob och tyckte den var utmärkt. Svängigt, melodiskt, väslpelat & bra ljud.
Sen blev det E.S.T:s tur att hamna i cd-spelaren. Och då hände det saker... Här finns magin och den där extra dimensionen som skiljer den från bra till väldigt mycket bättre! Esbjörn pianospel är både lyriskt och fantasifullt, de olika teman som presenteras utvecklas och utvidgas på ett sätt som bara kan betraktas som lysnade underbart. Bar ibland satsar man för hårt och frestas att tugga om en fras för länge (en vanlig sjuka inom instrumentaljazzen).
Således matchen mellan de två slutade med seger för EST.
även om Oddjob också är bra så vinner Esbjörn Svenssons Trio i längden
Tro f ö inte ett dyft på de recensenter som "bara" ger E.S.T ett medelbetyg. Jämfört med sig själva möjligen, men i ett större perspektiv förtjänar de ett högre slutbetyg än så. Kort sagt, gillar du modern instruumentaljazz från en grupp med ett starkt personligt signum är E.S.T:s nya värd att lyssna till. F ö bjuder man på ett bonusspår med Josh Haden på sång.
Gabe

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/09/29 :  19:29:51  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Jag har länge funderat på att köpa något med EST sedan jag såg ett tv-program för några år sedan där de medverkade. Har du några tips på vilka skivor som är lämpliga att börja med?
Go to Top of Page

Gabe
Member

535 Posts

Posted - 2003/09/29 :  20:38:11  Show Profile Send Gabe a Private Message
Jag gillar "from Gagarins point of view" (var får dom alla häftiga titlar från?). Den och den nya är - i mitt tycke - utmärkta startpunkter. Sa jag att ljudet är förstklassigt också?
E.S.T spelar f ö en lunchkonsert på Nalen i Stockholm på torsdag (om du bor i Stockholm?). Önskar jag kunde ta mig dit, men det får bli någon annan gång!
Gabe
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2003/09/29 :  21:33:45  Show Profile Send Mattias a Private Message
Gillar EST skarpt
Den nya plattan vilket bolag ligger den på? Är det på Superstudio, eller vad de heter?

Magnuz, det programmet var av hög kvalitet! Minns jag mkt väl.

Det enda jag inte gillar i sammanhanget är Superstudios utgåvor av EST's musik

edit: Stavfel

Edited by - Mattias on 2003/09/29 21:35:29
Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/09/29 :  22:10:06  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
Esbjörn Svensson Trio - Good Morning Susie Soho (2000) och Esbjörn Svensson Trio - Strange Place For Snow (2002) är båda absolut underbara att börja med :)
Go to Top of Page

zorro
Member

201 Posts

Posted - 2003/09/29 :  22:49:57  Show Profile Send zorro a Private Message
E.S.T spelar på nalen onsdagen den första oktober.. kommer bli en höjdare

heja sverige!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000