HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dyrt behöver ej imponera
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/09/29 :  13:15:06  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Var idag inne i en butik där jag av slump råkade ut för en säljare som absolut ville visa något kul. Gick in i ett demorum där det förklarades att det var nyaste Linn grejerna. Lyssnade ett tag med en stampande försäljare bredvid och mellan låtarna "visst är det kul" uttryck. Själv kände jag mig inte det minsta imponerad (iaf inte om jag tar priset i beräkning). På gränsen till att jag tyckte det var jobbigt att lyssna på detta. Efterår sas det att högtalarna var de nyaste linn, kommer ej ihåg namn men de kostar drygt 80 kkr, cd var nån unidisk och slustegen klimax. För att vara en anläggning för 440 000:- som säljaren sa den kostade tyckte jag det lät helt enkelt dåligt, hade den kosta en tiodel hade den kunnat låta hyffsat bra. Min anläggning kostar långt från dryga 400 men jag tycker den låter mkt mer harmoniskt än detta. För dessa pengar ser jag inget annat än att jag själv borde kunna plocka ihop något mycket bättre.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/09/29 :  13:18:32  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Att grejor låter bra behöver inte innebära att dom låter bra i en uppställning i butik.
Det är väldigt ofta det inte låter bra i butik eller på mässor tycker jag.
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/09/29 :  13:20:21  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Säljaren tyckte uppenbarligen att det lät väldigt bra, eller försökte han bara lura i mig det??


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/09/29 :  13:21:30  Show Profile Send Tonkis a Private Message
Även Linn behöver spelas in..

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/09/29 :  13:24:40  Show Profile Send n/a a Private Message
Säljaren tyckte tydligen att det lät bra, konstigt va .

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

Munge
Member

268 Posts

Posted - 2003/09/29 :  14:25:03  Show Profile Send Munge a Private Message
Alla Linn-säljare verkar få lära sig på säljkursen att man ska stampa takten. Det spelar ingen roll vilken musik de lägger på, foten är där och stampar.

/Munge
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/09/29 :  14:34:37  Show Profile Send Ayn a Private Message
...eller så är det en nidbild som vuxit fram. Jag betvivlar inte att det finns säljare som ägnar sig åt detta stampande, men hos de två Linn-handlare jag varit har det iaf aldrig förekommit.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/09/29 :  14:35:40  Show Profile Send matså a Private Message
Hm, känner igen det där. Stampar inte han takten, ni vet han som säljer Nordostkablar(Valhalla mm)? Han måste också gått den där kursen.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/09/29 :  14:38:52  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Ja visst måste han ha gått på den kursen Matså, stampa takten lär man sig på invecklade kurser som anordnas av några få utvalda som har den rätta stilen...............

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/09/29 :  14:39:48  Show Profile Send MartinH a Private Message
Men sen så kan det helt enkelt vara så att det ljud som produkcerades inte passa dig mangew..Bara för att det är Linn och kostar mycket pengar så är det inte absolut så att det ska passa dig ( det passar inte mig heller för den delen..)

Men tyvärr är det ofta så att en anläggning som enl nån låter bra, låter ganska dåligt enl andra.. Så kommer det nog alltid att vara när det gäller en hel del produkter..

Sen så är det oxå så att många handlare inte gör bra demos helt enkelt...
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/09/29 :  14:43:55  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
MartinH - Så är det nog, kan ärligt säga att det ljud som passade mig bäst tror jag var det ljud som fanns hos Hifi art (Totem, Naim, Sim audio) på Luleå mässan. Det var nog det billigaste och lät trevligt.

Men iaf, denna säljare eller vilken som helst skulle hur gärna de än vill få väldigt svårt att övertyga mig om att det lät jäkligt bra och det var denna anläggning jag skulle satsa mina pengar på om jag nu hade dessa.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/09/29 :  15:01:05  Show Profile Send MartinH a Private Message
Man får tacka så mycket för de vänliga orden, jag försökte göra en så bra lyssningsmiljö som möjligt i Luleå och tycker nog att vi fick till ljudet rätt bra i det rum vi hadde...

Men det är alltid svårt att övertyga kunder om varför de ska lägga upp så mycket mer pengar än vad de tänkt från början.. Men visst är det så att vissa produkter kostar mer pga flera skäl och inte alltid pga att dom låter så pass mycket bättre..

Men visst är en bra demo då ännu viktigare för att förklara fördelarna hos en produkt...

/Martin
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/09/29 :  15:05:09  Show Profile Send Tonkis a Private Message
Det är väl bara i västsverige som stampar takten. Menar ni att detta syndromet finns i större delen av (linn)riket?

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/09/29 :  15:26:52  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Med denna tråd är jag inte tvärtom vad en del kanske tror ute efter att såga Linn som märke. Min synpunkt var att en dyr anläggning inte alls behöver låta speciellt bra, iaf inte i allas öron. Som jag skrev tidigare hade jag hellre satsat på Naim och totem kombinationen och haft pengar över än denna linn. Men det finns säkert en anläggning för 440kkr som jag hellre skulle köpa än naim+totem kobinationen också.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/09/29 :  18:46:31  Show Profile Send Adagio a Private Message
Vad är rätt? Och vad är fel? För 440.000 skulle nog alla kunna sätta ihop en nära nog perfekt anläggning, i deras öron i alla fall.
Min skulle nog inte bestå av Linn men vi har ju alla olika preferenser.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2003/09/29 :  18:57:14  Show Profile Send 10 a Private Message
Till arkivet: Jag har varit på High Fidelity i Stockholm och lyssnat på Linn ett par gånger -- båda gångerna (tack och lov) utan taktstampande försäljare.
Go to Top of Page

Nothing
Member

570 Posts

Posted - 2003/09/29 :  19:34:26  Show Profile Send Nothing a Private Message
Linn? njaää!
grejjen med linn att det låter sådär Ok! men inte 'Hakan i backen' så bra som det borde låta för sissådär 400 000:-

Sen det där med taktstampande säljare, jag trodde det ingick i linnpaketet på samma sätt som en dammsugarförsäljares envisa uppvikande av bäddmaddras , här vare damm serru!
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/09/29 :  19:37:33  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Det handlar väl i mångt och mycket om anpassning av elektroniken och även rumsanpassning(eg.akustikanpassning)mycket av det dyra kan låta uselt om det inte är rätt uppställt.
Mvh
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/09/29 :  20:01:25  Show Profile Send brumel a Private Message
Viss har man blivit "underväldigad" av dyra anläggningar. Senast var det dom här australiensiska monoblocken för 400k som lät bra men inte tappa-hakan klassen direkt.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/09/30 :  00:05:45  Show Profile Send MartinH a Private Message
Kan nog säga att problemet inte ligger i Linn produkterna utan i de som säljer Linn, man försöker måla upp märket på fel sätt, man försöker med runda ord och "stampa" takten få grejerna att verka mer än de är..

En anläggning som kostar i de regionerna ska inte behövas talas om om den nu är värd pengaran ( och det finns dom som är det.)...

/Martin
Go to Top of Page

Nothing
Member

570 Posts

Posted - 2003/09/30 :  00:29:00  Show Profile Send Nothing a Private Message
Tänk om linn försäljare andvände samma engagemang till att få ungdomar
att sluta klottra eller mobbas? [skämtar]

Yrkesskada: Benhinneinflammation!
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2003/09/30 :  07:17:33  Show Profile Send stargazer a Private Message
Tycker det är lite orättvist att måla upp bara Linn under rubriken "underväldigande produkter".

En av mina mest "underväldigande" upplevelser var nog i USA för några år sedan då jag hörde svindyr-Goldmund-CD/fett-Classe' för- och slutsteg/Thiel jättestora-och-jättedyra golvare. Lät hängmatta och man ville bara därifrån oavsett vilken platta man lirade.
Som så många gånger förr kan det förstås varit felaktig systemmatchning, det är ju trots allt _systemet_ man lyssnar på. Men ändå.

Systemmatchning är ju dock inget problem i ett allt-igenom-Linn-system. Men man kan ju alltid misslyckas med riggningen, spela på "oinspelade"/nyuppackade produkter etc. etc.

Sen är det såklart personlig smak som spelar in. Senaste året måste jag säga att jag varit (diplomatiskt sagt) väldigt lindrigt imponerad av Linnsystem uber kopf genommen. Har nästan helt tappat tron på att jag skall hitta något nytt från skottarna som jag gillar. Men det är ju jag, det

Ännu en helt objektiv (jo tjenare ) vinkling från / Stargazer
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/09/30 :  07:47:58  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag förväntar mig att grejer som kostar en bra slant ska låta bra, men jag tappar inte heller hakan.(som tur, är hur skulle det se ut?)
Jag kan däremot bli impad av ett billigare system som låter bra eller av bra ljud med snygg/brutal design.
För att inte tala om när någon stampar takten och desutom klarar av att hålla takten o fjärren på samma gång..
Skämt åsido priset är aldrig relevant på grejer som kostar över 50.000. Det kan aldrig vara komponentvärdet på en produkt utan priset handlar mer om vad den tilltänkta kunden spås vara villig att betala, man behöver inte sälja många för att få budgeten att gå i lås.
säljer man hundra st 100.000kr apparater worldwide, så är det 10 mille, bör räcka till utvecklingskostnader, avanser mm.
Dyrt imponerar för det mesta mer visuelt och pga att man vet att det inte snålats någonstans.
Det finns människor som tjänar mer i månaden än vad jag har i årslön det innebär att dom procentuellt inte lägger mer på tex en HTkabel än jag om de köper en för 100.000kr.
Det måste finnas ett sätt att lura dom förmögna på också.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2003/09/30 07:50:32
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/09/30 :  08:05:38  Show Profile Send Ayn a Private Message
Kan nog säga att problemet inte ligger i Linn produkterna utan i de som säljer Linn, man försöker måla upp märket på fel sätt, man försöker med runda ord och "stampa" takten få grejerna att verka mer än de är..

Som sagt, jag tror att detta var mer aktuellt (om alls) för ett flertal år sen. Sen har det naturligtvis hängt med att, jajemen, alla Linn-handlare stampar takten. Och vips så kan man sätta Linn och alla dess handlare inom den kategorin, tänk så enkelt! Eller är det möjligen så att det kanske SKILJER SIG från handlare till handlare hur de demar? Är det möjligen så att de INTE har gått nån stampa-takten-kurs egentligen? Res runt till en drös Linn-handlare och återkom med rapport tack.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/01 :  04:36:00  Show Profile Send Bravo a Private Message
Är produkterna dyra brukar man ha väldigt höga förväntningar också.
Nu minsann skall jag få höra något som.....
När det sedan inte slår knock out så blir man besviken, men kvaliteterna i systemet kanske visar sig först vid djupare lyssning, när detaljer man inte hört förut plötsligt kommer fram.
Självfallet skall de tinte låta illa, jag tänkte här på imponatoreffekten.

Bravo
Go to Top of Page

HanssoN
Member

226 Posts

Posted - 2003/10/29 :  20:12:08  Show Profile Send HanssoN a Private Message
Att dyrt inte behöver lyta bra kan jag intyga!

När jag nyligen var i Berlin lyssnade jag på nån tysk anläggning, MB-nånting... Nu var grejerna uppställda mitt på golvet på HiFi-/Musikavdelningen på KaDeWe, (namnet på varuhuset), men det lät ändå sämre än förväntat... Systemet kostade facila () 138.000 euro, och HiFi-klubbens system med Nautilus 802 och låter bättre så vitt jag kommer ihåg. Iofs är det skillnad på att höra ett system i en skränig affärsmiljo och att höra ett ensam i en tyst miljö, men bättre borde det i alla fall ha låtit för pengarna.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000