HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Inspelning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mac
Member

286 Posts

Posted - 2003/09/28 :  15:53:53  Show Profile Send mac a Private Message
En generell fråga om inspelning av HiFi-produkter. Vilken produkt tycker ni man märker störst förändring hos för och efter inspelning? På vilekt sätt är vanligast att ljudkaraktären ändrar sig för de olika produkterna. En högtalare blir exempelvis rappare i basen och jämnare över registren.

Hur ändrar sig en förstärkare och hur mycket märks det?
Kan man spela in en kabel?
Är det många gånger så att man spelar in öronen? Alltså att det tar en stund att vänja hörseln vid det nya ljudet.

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/28 :  16:30:45  Show Profile Send Bravo a Private Message
Ja att man spelar in öronen är då säkert, högtalarna ger en stor förändring i karaktären, skiv/CD-spelaren mycket för informationsmängden.
Ofta låter nya komponenter taggiga och obalanserade/ojämna, detta brukar försvinna när de blivit "kompis" med resten av anläggningen.

Alla enheter tjänar på att spelas in så vitt jag vet.
Tillverkarna brukar ha en rekommenderad tid för detta angivit.

Bravo
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/09/28 :  16:41:38  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
En fråga jag alltid har undrat över.
Varför sägs det alltid att element av keramiska matrial tar längre tid att spelas in är andra

Vad som händer med dessa element som alla andra är att upphängningen behöver mjukas upp. Spidern på baksidan behöver åxå mjukas upp.
Varför är där då så stora skillnader , vad konen är gjord av borde inte spela större roll.


Annars har jag hört störst skillnad på slutsteg och just högtalare när det gäller inspelning.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

mac
Member

286 Posts

Posted - 2003/09/28 :  17:01:49  Show Profile Send mac a Private Message
Jag har lånat hem en förstärkare och den låter lite "kantig". Är det sånt som brukar rundas till efter inspelning? Har liksom aldrig köpt "ny" förstärkare tidigare. Det är en Thule IA 60 om någon undrar.
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/09/28 :  17:23:24  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Högtalare tycker jag det är stora skillnader efter inspelning. Kablar verkar väldigt olika beroende på märke/material? Cd ingen större påverkan förutom att den låter bättre efter någon timme eller fem (varm), likaså förstärkare. Jag kan i alla fall inte skilja på en förstärkare som har spelats på i 10-20 timmar och en som gått 300. Har kanske inte haft rätt utrustning :-(
Annars får jag väl hålla med johan björklund, angående inspelningstid på keramiska element. Har inte heller förstått att det ska ta längre tid.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/09/28 :  20:27:59  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag har märkat att alla produkter kan tjäna på inspelning. Däremot kan det vara stor skillnad på olika produkter, vissa förändras mycket och andra lite...

Men störst skillnad blir det på högtalare...

/Martin
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000