HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Snabbaste förstärkaren. Snabbaste högtalaren.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2003/09/28 :  21:17:52  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Stigtiden hos utgångstransistorerna kommer ju påverka ett transienstsvars utseende, så det är förvisso på sin plats att snacka om "hur fort en förstärkare går". Man kan väl se Slewraten som accelerationen och strömreserven som bränsle. Det bränsle som tar slut vid upprepade transienter i infomationsrika passager.
Sök på Slewrate på nätet.
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/09/28 :  21:29:25  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Tar också en till (BW Nautilus 801)



Mindre transientsnabb, men låter ändå förträffligt.

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2003/09/28 :  21:42:46  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message
VR-8 med ML 335 hinner med mycket och samtidigt på kort tid över alla frekvensområden......

Joakim

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/09/28 :  22:12:55  Show Profile Send brumel a Private Message
Brukar lyssna på rytmisk komplicerad musik. Dom högtalare/förstärkare som klarar av det betraktar jag som snabba. Själv är jag nöjd med mitt system på den punkten.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2003/09/28 :  23:06:36  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Är rätt övertygad om att det finns olika saker man tänker på när det gäller transient snabbhet. Om man tar en elektrostat så är den snabb, men har ändå inte dynamiken i transienten som finns hos ett horn. Elektrostaten kan inte åstadkomma "oändligt" ljudtryck. En konhögtalare med dagens magneter har "lite" problem med att kämpa mot JBL, Altec, EV, Vitavox, Lowther, Goto, Western Electric, Tannoy, Klangfilm och andra horndrivers.
Mina Lowther PM4A har en magnet på 11Kg Ticonal och en slaglängd på +-1mm. Konen är en ytterst lätt dubbelkon av papper. Verkningsgrad i ett horn ca 110dB/m/w. I princip inget hänger med av vanliga element.
Basar är det lite si och så med. En del gammalt i horn är extremt snabbt men inte allt. Nya upphängningar och neodymium magneter eller fältmatade högtalare är riktigt snabba.
Sen är det kanske inte så att alla gillar en otroligt snabb högtalare. Man kan uppleva skillnaden lite som att hornen återger det mikrofonen hör, vanliga högtalare återger det lyssnaren nere i bänkraden hör. Och alla horn är förstås inte bra.
Vid extremt hög verkningsgrad på högtalarna så låter i princip alla förstärkare lika snabba eftersom det inte går åt särskilt mycket effekt. Dock låter ju dom flesta förstärkarna så hårt så man tror att trumhinnorna skall spricka.
mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

kurt
Member

219 Posts

Posted - 2003/09/28 :  23:10:30  Show Profile Send kurt a Private Message
De snabbaste högtalarna är utan tvekan hornhögtalare både när det gäller bas och diskant. Ett mycket bra exempel på det är Roger Sperrlings horn särskilt när de har T35:or till diskanthorn.

Kurt
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/09/29 :  07:50:18  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Kurt!
Jag håller med om att Sperrlings horn är otroligt dynamiska, de EV 350T diskanter som jag köpte till istället för T35orna ger en otroligt öppen och lugn ljudbild för att vara horn. (ganska motsägelsefullt som kanske har att göra med att hornöppningen är mindre brant på 350T).
För övrigt så tycker jag Sperrlings horn står sig väl i jämförelse med högtalare i mångdubbla belopp och skulle önskat att Roger inte bara demade jäkligt högt utan visade att dessa högtalare även kan spela grymt bra under 130dB

/Jonas
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/09/29 :  08:32:53  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Halcro slutsteg!!.. Dm 68

Jm Lab Utopia eller mina gamla Linn Kan II


Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/09/29 :  10:07:21  Show Profile Send Knoppen a Private Message
"Snabbt ljud" är ett uttryck som ej borde förekomma i HiFi-sammanhang annat än då man menar att man kör bandet/kompaktskivan med en högre hastighet än normalt. "Snabbt ljud" i den betydelsen att musiken "spelas med fart och driv" blir en slags vinprovarterm som inte beskriver vad man menar på ett fullgott sätt, anser jag. Då är det väl bättre att skriva med ord vad man verkligen vill säga om ljudet?

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2003/09/29 :  10:21:32  Show Profile Send J-son a Private Message
Elektrostatdiafragma är av naturen "snabbare" än en magnetkonstruktion (rent fysikaliskt).
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/09/29 :  11:23:37  Show Profile Send Aton a Private Message
quote:
"Snabbt ljud" i den betydelsen att musiken "spelas med fart och driv" blir en slags vinprovarterm som inte beskriver vad man menar på ett fullgott sätt, anser jag
Jag instämmer helt. Men precis som för vinprovarna är det väldigt svårt att sätta ord på ljudupplevelser. För mig är "snabbt, kontrollerat ljud" eller "snabb transientåtergivning" rätt tydlig kommunikation. Någon annan förstår inte vad som menas. För mig är "driv i musiken" en väldigt vag beskrivning som jag kan tolka på flera olika sätt . Jag väljer dock att tolka den som synonym med snabb transientåtergivning. Och snabbt ljud använder jag bara som en förenkling av det uttrycket.

Som sagt, det skulle behövas en hifi-ordbok...
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/09/29 :  11:56:22  Show Profile Send markku a Private Message
Spectral Audios elektronik beskrivs som mycket snabba. Se, vad designer Keith O. Johnson har att säja i ett interview:

quote:

Why do you design such fast, wide-bandwidth components? Although the highest audio frequency is 20 kHz [20,000 Hz], your products go out to 3 megahertz [3,000,000 Hz].

Keith O. Johnson: The Spectral philosophy has been to build products that are very fast and have very fast settling. Very fast capability means high bandwidths. High speed isn't important just to go from point A to point B quickly, but in preventing the circuit from having a memory that the musical even happened. Now I have a fresh start for the next event. That's speed. The electronics must settle down instantly from the loudest signal to the smallest signal, which is a ration of far more than a million to one. And they must do this within about ten millionths of a second.

High-speed circuits give you the ability to hear inter-transient information. With trumpets, for example, you get a brilliant sound where you can almost hear the individual cycles of a trumpet. That quality is related to interplay between various types of distortion, settling time, and energy storage within the feedback loops. If those factors aren't under control, the system will sound muddy and murky. If one tries to brighten it up to compensate, then one has harshness without much redeeming musical information.

Explain to us how an audio circuit changes its characteristics based on the nature of the musical signal it has just processed.

Johnson: A common problem in circuits is "thermal tails." If you shock the circuit with a transient audio event, then the internal parts are stressed. This stress creates heat which remains after the event, which in turn creates a memory in the circuit. It takes a finite amount of time for things to cool off. When the next transient comes along, the circuit behaves differently because it is warmer. This problem is quite audible. The faster the circuit, the less energy stored, and the less the circuit changes from transients that have just occurred.

A similar phenomenon happens with magnetic fields, particularly in power amplifiers. Even though the circuit inside might be very fast, the end result is not speed because you have to wait for the event. The feedback and compensation parts inside amplifiers store charge in a non-linear way when hit with a transient event. The charge then bleeds off after the event, creating a settling problem. You may not hear it as a sound, but you perceive that the sound is not particularly clear.

High speed isn't to get from point A to B fast. It's that you don't want anything to remain once you've gotten there.



Källan: http://www.spectralaudio.com/fimag_2.html

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/09/29 :  12:22:21  Show Profile Send Aton a Private Message
Härlig läsning. Där är en som tar snabbhetsproblemet på allvar. Hoppas det ligger något i vad han säger.
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/09/29 :  12:32:21  Show Profile Send markku a Private Message
Johnsons beskrivning av "thermal tails" får mig att tänka på Lavardin samt omfattande, långvarig forskning inkl. nya mätmetoder och instrument innan franskmän fick koll på problemet och Lavardin blev till.

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952

Edited by - markku on 2003/09/29 12:32:54
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/09/29 :  12:44:41  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Keith Johnson pratar ju inte enbart om att "snabbhet" är en enda fyskikalisk parameter, vilket gör att man kan inte enbart leda problematiken åt ett håll. Som ni ser skriver han en massa fina ord om typ "energilagring som smetas ut över tiden". Det finns ett annat bra ord för att förenkla det hela; nämligen ordet distorsion vilket är mer passande anser jag.

Den fysikaliska termen för en krets som är "snabb", är att den medger en hög spänningsderivata. Den får alltså inte hastighetsklippa. Jag ser helt enkelt inget behov av att beskriva verkligheten med en massa flumuttryck. Keith Johnson pladdrar på bara för att tillfreddställa audiofilerna som är mer vana vid vinprovartermarna. Självklart använder han vedertagna begrepp när han diskuterar med sina kollegor.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/09/29 :  12:50:32  Show Profile Send markku a Private Message
Jag kollade återigen Lavardins sajt och saxar:

quote:

The memory distortion (1) of components is the greatest discovery in analog audio design over the last twenty years. It clearly demonstrates the reasons why a good valve amplifier can beat its solid state counterpart hands down for sheer musical enjoyment.

Memory distortion is the property that is the dominent factor in causing solid state amplifiers to sound shrill and mechanical. Tube technology allows electrons to travel through a vacuum which causes no storage or memory effect, but solid-state amplifiers use silicon components which keeps the trace of electrons flux that have gone through. New electron flux will be affected by the fact that other electrons preceded them.
As soon as memory effect of solid state circuits is reduced, all the improvements that transistor technology handles like unlimited power, accuracy, very low harmonic distortion and extended and linear frequency response can be added to the most alive and silky musical rendition of the best single-ended monotriode design.
This may not sound very new : some manufacturers claim to combine valve smoothness with the muscle of solid state power by using hybrid designs. As a result, they only combine the memory distortion of solid state with the limited bandwidth and distortion capability of valves.

This discovery which we made at Lavardin Technologies demonstrate that the classic measurements made all over the world for the last decade are meaningless when considering the musical quality of an amplifier. In fact, as fixed frequency or fixed level test signals are used, it is not possible to detect remanent signals of memory. Fixed frequencies or fixed levels signals may occur for less than 0.01% of the duration of any classical peace of music !! We do not believe that good sounding audio amplifiers should be designed to be perfect for 100% of the test time and only for 0.01% of the actual time they are reproducing music !!!



Källan: http://www.lavardin.com/techE.html

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/09/29 :  12:56:23  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Min åsikt om Lavardins prat: Bla bla bla bla...

Istället får han gärna presentera seriösa papper på sin "forskning", om han har något att komma med vill säga. Vet du Markku, som har kolla på det mesta som skrivs, om han har producerat något vetenskapligt papper?

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/09/29 :  12:58:21  Show Profile Send Aton a Private Message
Knoppen: Avancerade fysikaliska termer används av er som är (högt) utbildade i fysik. Det finns nog något fler som vill kunna diskutera hur ljud låter (eller hur vin smakar). Det har inget med flum att göra. Allt går inte att standardisera, inget konstigt med det.
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/09/29 :  13:03:54  Show Profile Send Tonkis a Private Message
Lilla Cyrus 7 är rätt "snabb" och imponerande om man har inte har för "tunga" högtalare..

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/09/29 :  13:10:40  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Förmodligen är det som du säger, Aton.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/09/29 :  13:50:01  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
JmLab använder inga extremt styva konmaterial!
förutom i sina diskanter då.
Deras grå W-koner är i plast lika som vilken polypropylenkon som helst.
En vanlig papperskon är styvare!

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/09/29 :  14:32:42  Show Profile Send Aton a Private Message
Sandwich-materialet i bas och mellanregister skall i princip vara omöjligt att böja med handkraft enligt vad jag läst. Så där har vi hört olika saker Alexi.
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/09/29 :  15:04:45  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
jag har inte hört jag har själv provat att böja materialet
Det var inte alls styvt!
Och Sandwich kan dom kalla det om dom vill, men när man tar olika plaster och smälter ihop det är resultatet ändå plast!

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/09/29 :  15:08:30  Show Profile Send Aton a Private Message
Där ser man. Man skall tydligen inte tro allt man läser
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/09/29 :  15:32:40  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Där har du nog fel Alexi! De har nämligen olika varianter av koner. En del är möjligtvis som du beskriver, men det finns även andra som ÄR utformade med sandwichlaminat. Det spelar väl ingen roll om det går att böja med handkraft eller inte? Är det ett sandwichlaminat så är det det! Man kan väl inte påstå att det bara är plast om man SMÄLTER ned det? Det är väl inte meningen att man ska göra? JMlab har troligtvis lärt sig att helt styva koner inte funkar speciellt bra akustiskt, men de har ändå gjort en laminerad kon för att få önskade akustsiska egenskaper. Spela roll egentligen vilket material hit eller dit det är, som högtalarkonstruktör (om man är förståndig) ser man till slutresultatet. Man vill ha en viss prestanda, då bryr man sig inte om ifall det är ett visst material här eller där. Det är inte materialvalet enbart som har betydelse för hur det kommer att låta.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000