HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur stort är HighEnd i Sverige?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

thli
Member

248 Posts

Posted - 2003/09/27 :  11:47:05  Show Profile Send thli a Private Message
Sitter här framför datorn och funderar lite på hur stor marknaden för riktigt dyra HiFi prylar är i vårt avlånga land?

Någon som vet hur mycket Wilson, Krell, ML och liknande det säljs på ett år?

Undrar också vad medelpriset på en stereo ligger på, inte mycket gissar jag.

Är vi ett utdöende släkte eller blir vi fler?

//Thomas

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/27 :  12:38:15  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag tror att ni blir fler...ljudmedvetandet har ökar och fler har mer pengar att investera ..framförallt i Hembioutrustningar.

gcs
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/09/27 :  12:41:24  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
thli,

Frågan är hur man definierar high-end Beroende på hur man definierar vad high-end är så blir ju svaret annorlunda ...

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/09/27 :  12:56:43  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
Japp, eftersom vissa anser Audio-Pro är HiFI, så blir det nog svårt att mäta :)
Go to Top of Page

thli
Member

248 Posts

Posted - 2003/09/27 :  13:26:53  Show Profile Send thli a Private Message
neriks och vecc:

De märken jag nämde ovan kan väl definera highend?
Men om jag skall definera lite bättre kan man väl säga, hur många hifi prylar över 100 tusen säljs det på ett år?

Nu har väl inte priset så mycket att göra med vad som är highend eller inte men fågan är mer hur stor denna marknad är.

//Thomas
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/27 :  13:45:45  Show Profile Send gcs a Private Message
thli: Jag har själv inga high end prylar men jag anser nog att jag ändå har high end ljud. Jag antar då att jag inte får vara med på high end listan...eller hur. Personligen så skulle jag aldrig köpa en HE pryl så länge det finns andra märken som låter lika bra. Nä jag är nog ingen sann hifinörd.

gcs



Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/09/27 :  13:56:08  Show Profile Send matså a Private Message
vecc: Audio pro gör hifistuff, men däremot gör det inte High end hifi.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

thli
Member

248 Posts

Posted - 2003/09/27 :  13:56:44  Show Profile Send thli a Private Message
gcs:

Mina prylar är knappast heller highend men frågan jag hade var bara hur stor den marknaden var.

Jag ville inte få fram en debatt på vad highend är bara se lite hur vi ligger till mot övriga länder, när man tittar på Amerikanska forum får jag en känsla av att riktigt dyr hifi ändå säljer ganska bra.

Som sagt jag tror inte att intresset har någontig med priset på prylarna att göra om det uppfattades så ber jag om ursäkt.

//Thomas
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/09/27 :  14:29:33  Show Profile Send matså a Private Message
Det är ju en mycket större marknad där, fler som har råd.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/09/27 :  14:38:29  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
Knappast per capita...
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2003/09/27 :  17:00:40  Show Profile Send svejk a Private Message
Har för mig att jag läste för några år sedan att Sverige hade mest Krell per capita i världen.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/27 :  18:07:00  Show Profile Send Bravo a Private Message
High End om man nu menar stora, kända och dyra märken är nog ganska liten. HiFiintresset är större men har enligt min mening varit i avtagande under tio - femton år, om det skett något trendbrott är väl svårt att veta.
Det finns ju mycket annat som drar i dag.

Bravo
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/09/27 :  20:44:01  Show Profile Send brumel a Private Message
I Asien är high-end stort har jag för mig. I Sverige lever butikerna på att kränga dvd-spelare.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/09/27 :  20:53:55  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Att påstå att ljudmedvetandet ökar är väl dagens lögn med tanke på mp3, minidisc, wma, DD 5.1, DTS, etc. Så gott som alla nya format är förstörande kompression, och därmed av försämrande karaktär. Jag skulle vilja säga precis tvärt om; vi som verkligen bryr oss om hur det vi väljer att lyssna på verkligen låter, blir färre och färre, varvid även marknaden för "extrem" hifi blir mindre och mindre.

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/09/27 :  21:10:59  Show Profile Send Margaux a Private Message
Jag håller nog med Pinhead. Megatrenden verkar gå åt motsatta hållet.
Massor med MP3 musik på en hårddisk snarare än välljud. Fast hembio trenden kanske kan ändra på det.


Tänker på en film (tror det var Larry Flint)när han presenterade iden med Playboy.
"Det skall vara en tidning som handlar om sånt som verkligen intresserar män nämligen brudar, bilar och hifi"

Uppenbarligen så sålde Hifi inte så bra eftersom min erfarenhet (i och för sig blygsam) av tidningen de senaste 10 åren är att antalet hifi reportage varit lika med noll.

På det skulle man kunna tolka som att hifi ansågs viktigare förr. Nu är vi bara ett antal entusiaster (läs nördar) kvar. Kanske inte så vetenskapligt

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2003/09/27 :  21:14:14  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Med tanke på vad jag hade för prylar innan jag bytte upp mig till det jag har nu så har ljudet hemmavid blivit betydligt mer "high end" för mig iaf.
Jag tror att det finns en rätt stor marknad för fina hifiprylar i sverige, kolla bara på dom "high end butiker" som det finns i sverige.
Dom går runt på det dom säljer så det verkar finnas mkt fina anläggningar runt om i vårat land.
/Mikaell.
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/09/28 :  00:24:16  Show Profile Send divander a Private Message
Det kanske sker en polarisering? Fler mp3 samtidigt som det säljs fler Krell. Men mindre i mitten.

Jag hörde någonstanns för ett par år sedan att Linn då sålde fler LP12:or än vad de någonsin har gjort. Men jag vet inte om det stämmer.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/09/28 :  00:31:15  Show Profile Send marbrink a Private Message
Jag tror hemmabio som ju är populärt leder till att många blir intresserade av hifi.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/28 :  00:33:55  Show Profile Send Bravo a Private Message
Tror inte det "marbrink", snarare explosioner från fem kanaler.

Bravo
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/09/28 :  00:36:31  Show Profile Send brumel a Private Message
Att folk komprimerar för att ha musik till datorn är ju inte något som automatiskt sänker kvalitetsmedvetandet. Det lär ju ungdomar hur stor skillnad det är mellan bra och mindre bra ljud. Så trenden är att ljudet blir smartare, mer användarvänligt; mer lifestyle men inte nödvändigtvis sämre.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/28 :  00:41:29  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag kan fortfarande inte komma ifrån känslan att välljud, om vi nu undviker High End, var större på 70 och 80-t., innan datorer och hemmabio mm. gjorde sitt intåg.

Den stora boomen var väl annars införandet av LPn, en våg som då varade ganska länge kan man säga fram till alla nya prylar.

Bravo
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/09/28 :  00:43:54  Show Profile Send marbrink a Private Message
Jag tror iaf. hemmabion har hjälpt hifi. Finns förmodligen många här på forumet som har kommit från olika hemmabioforum för att få till ett bättre stereoljud...
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/28 :  00:46:03  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jo förhoppningsvis går några den vägen också.

Bravo
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/09/28 :  02:19:01  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Brummel-->Om du läser mitt inlägg lite noggrannare så ser du att jag skriver förstörande kompression, vilket i sig innebär försämring av kvaliteten. Hur mycket försämring vi uppfattar är en helt annan femma, men en försämring är det. Vidare har jag än inte träffat en enda ungdom som "bryr sig om" att kvaliteten (i avseende på sann/trogen återgivning (Hi-Fi)) är märkbart sämre. Jag hade välkomnat icke-förstörande kompressionsteknologier, men det finns ingen marknad för det.

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm

Edited by - Pinhead on 2003/09/28 02:20:02
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/28 :  06:23:33  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag måste nog hålla med "Pinhead", intresset för high fidelity synes vara lågt, däremot vill man ha effekter och möjlighet att tolka alla möjliga format, oavsett kvalitet.

Jag har inte hört någon på länge, exkluderat detta Forum, som pratar om ljudkvaliteten.
Däremot vill folk ha hemmabio, men helst under 5000:-.

Tyvärr är det den grymma verklighet jag mött.

Dagens skivafolket, jaja jag vet att vi inte borde prata om dem , är mer representativa för de åsikter som råder i gemen än HiFiForums eldsjälar.
Att prata om SACD och DVD-Audio är meningslöst då ingen som jag nämnt det för hitills har en aning om vad det är.
Svaret brukar bli fågelholkar till ansikten.

Tyvärr så tror jag att välljudet drivs av en liten besjälad skara, men framtiden ligger hos det intresse man kan uppbringa bland masskonsumenterna. Det intresset avgör också på marginalen hur stort High End kommer att vara.

Bravo
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/09/28 :  08:12:29  Show Profile Send Timbre a Private Message
Allt var inte bättre förr...
Ibland kan man få höra om det stora hifi-intresset i början av sjuttiotalet. Det byggdes Carlsson "kolboxar" överallt i det svenska folkhemmet och OA-6 var nästan var mans egendom.
Men var det HighEnd...
Nä...långt därifrån och den tidens highendprodukter från omvärlden hade man knappt sett på bild - än mindre i verkligheten.
Visst stod det ett par tidiga Infinity i Göteborg och visst spelade en bekant på utvikningsbara jätteskärmar (Timpany hette dom väl...) i ett rum och kök i Kortedala, men det var väl ungefär vad som fanns. Vi andra levde i Carlssonvärlden.
På elektroniksidan var det nog lite bättre. Toppmodellerna från Luxman, Kenwood, Accuphase och HarmanKardon fanns tillgängliga - och så fanns det ju ett Gale grammofonverk mitt i sta´n!

Idag (kanske som en följd av det utökade informationsflödet...) kan man träffa på de mest exotiska produkter i privat ägo.
Den senaste tiden har bjudit på lyssning med fyra vitt skilda försteg som alla spräcker hundratusenskronorsgränsen med råge.
I svenska hem.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000