HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Utfyllnad mellan sateliter å sub
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/09/26 :  23:34:09  Show Profile Send lasselite a Private Message
Hej alla filtertokar å lådknåpare (oj va d lät scout).

Funderar på en utfyllnad mellan mina små sateliter och subbasen (sony pascal 815ed system).

Jag lutar åt ett sjutumselement från SS i en låda som oxå ska funka som stativ. Eventuellt två gutrör av papp med olika diameter och sand emellan (vart skall jag placera elementet? tiltad baffel? i toppen? i botten?).

Topparna är passivt delade vid 120Hz och jag har ingen aning om hur man konstruerar ett filter så alla tankar är välkommna. "Utfyllnaden" ska alltså även den drivas av recivern.


Tänkte börja med centern för att om det blir bra bygga två till senare.

Jag tror inte jag är ensam om att ha glapp i jludet mellan sub å satelit, så kanske är vi flera som är intresserade av ett sånt här projekt (ställbart filter?)

LageB
Member

209 Posts

Posted - 2003/09/27 :  09:44:47  Show Profile Send LageB a Private Message
Hej Lasselite,

Mitt planerade projekt, som jag nämnt tidigare i detta forum, ligger nog hyfsat nära dina funderingar.

Jag har ett par Fostex bredbandselement som ska sitta i små 5L lådor med naturlig avrullning i rummet ca 12-20dB per oktav efter 150Hz (enl. LspCAD simulation). Mao inget filter för topparna i mitt fall.

Jag tycker som du, att koppla en sub direkt till "satelliterna" inte är en bra lösning alls. Vad som behövs, är "tajta" basmoduler som kan skaka hand med satelliterna/topparna för en transientsnabb täckning i det känsliga basområdet 130-50Hz. Jag har även tänkt som du, att basmodulerna samtidigt ska fungerar som stativ för topparna så att topparna kommer i "öronhöjd".

Jo, det här med delningen, jag rekommenderar Aktiv delning til basmodulerna. I mitt fall kommer jag att använda Behringers filter "CX2310". Den har alla de funktioner som behövs för Stereo-basmodul filter. T.ex:

- 24dB Linkvitz-Riley filter, variable crossover
- Individual phase switches
- Switchable 25Hz subsonic filters
- etc,

CX2310 har dessutom en tredje utgång, en monoutgång för sub med summering från stereokanalerna så att om jag i framtiden skulle tycka att mina basmoduler inte räcker till - ja då är det bara att koppla in en sub för de riktigt lägsta frekvenserna. CX2310 kostar runt tusenlappen. Sen måste du naturligtvis ha ett lämpligt slutsteg också....

Information om CX2310: http://www.behringer.com/02_products/prodindex.cfm?id=CX2310&lang=eng

Jag vill dock säga att jag inte lyssnat på CX2310 än, men jag tycker det ser bra ut på papperet...

LageB



Edited by - LageB on 2003/09/27 09:47:18
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/09/27 :  12:07:41  Show Profile Send lasselite a Private Message
Jag hade iofs hoppats på att driva underdelarna med den vanliga stärkaren, som bör räcka till, och dela hela klabbet passivt. Vill jag en vacker dag uppgradera så e ju inte det nån omöjlighet. Men just nu ligger budgeten på en passiv lösning. Det vi kan jobba ihop om är ju lådlösningen och passande element. Vad tror du om 7" scanspeak med kaptontalspolen? Är det synd att använda det elementet inom ett så begränsat spektrum? jag tror dt kostar runt 1500:- så även med en riktigt bra låda bör kostnaden inte bli mer än 2000:-/styck. Papprör, blåstersand och mdf + faner borde kunna bli skapligt billigt.
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/09/27 :  12:09:07  Show Profile Send lasselite a Private Message
blåsterand
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/09/27 :  12:10:55  Show Profile Send lasselite a Private Message
Nu blev d ännu värre, har nog fått en släng av dyslexi
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.49 sekunder. Snitz Forums 2000