HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Pinsamt?!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2003/09/26 :  18:46:03  Show Profile Send mmx_2 a Private Message
Var inne på hifiklubben i Malmö och upptäckte att de fått in ett par Nautilus 802:or vilket undertecknad varmt uppskattar, men vad får man se som driv till dem? En Nad Silverline S300!!! Inget om stärkaren i sig men om S200 är i underkant vad är då inte S300? Pinsamt tycker jag, 802:orna förtjänar betydligt bättre och när nu de ändå saluför Classé...

Jocke

Riktiga förstärkare går på 3 faser!

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/09/26 :  18:49:41  Show Profile Send jonsson a Private Message
Har varit med om liknande fast då var det nå marantz design grejer som stog för drivningen...hmmmmm....
tom bättre med NAd är jag rädd...

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

desoto
Member

152 Posts

Posted - 2003/09/26 :  19:14:21  Show Profile Send desoto a Private Message
Även om vissa hifiklubbare är kompetenta är det ju ingen regel för kedjan, vilket bevistats vid många andra tillfällen.

/Daniel

'hellre än bra!'
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2003/09/26 :  19:26:55  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Det kanske var ett försök att sälja S300an snarare än 802an...typ titta här vilka jättestoora högtalare vi kopplat in den till...
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/09/26 :  19:27:43  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Exakt vad är fel med Nad Silverline S300?

Classé? Skulle det vara bättre? Dyrare, visst, men det säger ju inte mycket.
har inte hört någon classé själv, och har bara läst en test (rent lyssningstest, inget F/E eller nåt sånt) på ett av deras slutsteg där det storstryk av ett japanskt (Onkyo).
Classé kanske har bra produkter, men jag vill veta vad som är fel på Naden. Är den för billig? För ful?

Edited by - Mr.Älg on 2003/09/26 19:30:15
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/09/26 :  19:31:32  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Nad S300 är undermålig elektronik till 802:orna. Lyssnade på 802:orna med ett fett steg från MBL i Hamburg, första gången jag lyssnat på dem med elektronik som kunde göra dem rättvisa.

I Gtb hade de Classé's minsta slutsteg till, lät apa

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/09/26 :  19:59:18  Show Profile Send Kemppi a Private Message
Mr: Naden kanske låter för dåligt?

Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/09/26 :  20:18:07  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Kemppi: Låter för dåligt? På vilket sätt? Med så goda högtalare som B&W 802 borde det ju vara lätt att höra vad som är fel. Kompriemrar Naden? Är det tonkurvefel? Dist?
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/26 :  20:42:37  Show Profile Send Bravo a Private Message
De kan ju vara för effektsvaga, med goda högtalare tjänar man oftast på att ha rejäla slutsteg.

Bravo
Go to Top of Page

Qvist
Member

263 Posts

Posted - 2003/09/26 :  20:47:41  Show Profile Send Qvist a Private Message
Mr.Älg exakt vad är inte felet att driva Nautilus 802:or med s300 ?

Mvh

Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/09/26 :  21:04:00  Show Profile Send lasselite a Private Message
Mr Älg har en poäng. Det borde ju vara lätt att utvädera steget med så fina högtalare. Dom kanske har jämfört naden med nått annat innan du klev in i butiken.

Edited by - lasselite on 2003/09/26 21:05:36
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/09/26 :  21:06:07  Show Profile Send Pjotre a Private Message
lerbaraler Ni är för söta ibland...
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/09/26 :  21:08:49  Show Profile Send Timbre a Private Message


Det blir ju extra lustigt då huvudargumentet för samgåendet mellan Classé och B&W just var att B&W ofta hade demokörts med undermålig elektronik.
Nu skulle man sätta stopp för detta problem...
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/09/26 :  21:13:20  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

både s200 och s300 är utmärkta förstärkare..

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/09/26 :  21:18:47  Show Profile Send lasselite a Private Message
Kul parentes: var inne på power, jaja jag vet att det är som det är i dom butikerna, men jag skulle kolla efter spel i realådan. Hursomhelst så kollade jag om någon av DVD-spelarna blivit begåvad med komponent utgångar. En väldigt trevlig säljare fågade om jag hade fått hjälp. Så jag talade om vad jag sökte, och som vanligt hade säljaren ingen aning:) det slutade med att jag gav honom köpråd:):) kontenta: jag vet inte, jag bara jobbar här!
Go to Top of Page

gudmundsson
Member

166 Posts

Posted - 2003/09/26 :  21:52:04  Show Profile Send gudmundsson a Private Message
Nu ska vi inte vinkla detta åt fel håll, inget fel på NAD, men... det duger inte till 802:orna.
Har själv lyssnat på detta, och det låter verkligen inte bra, det är så fel som det bara kan bli.

Dom vinner nog inget på att ha det inkopplat, för det låter hemskt...

Men förklaringen till detta är tydligen att Hifiklubben i Malmö inte har valts ut till dom 3 affärerna som får sälja Classé (går at läsa en liten notis på sida 63 i deras nya katalog. Frågade även en säljare varför, men kan kunde inte förklara det), så att dom har tyvärr inget bättre att driva det med.

Men som sagt NAD passar bättre till andra grejer.
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/09/26 :  22:18:28  Show Profile Send Timbre a Private Message


Du är helt rätt ute gudmundsson, men då blir det ju ännu märkligare att dom får sälja Nautilus 802...
Med Classé CA-301 och uppåt börjar det hända saker...
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2003/09/26 :  22:18:41  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
undrar vad det beror på - att de inte får ha Classé i sortimentet? Affären i sig är bland de snyggare tycker jag, så att Classé inte tycker det skulle vara representativt går bort helt. hmmmmm.

Artphotography
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/09/27 :  08:01:21  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Dom har väl inte den omsättningen på "tyngre Hi-fi".
Lek med tanken att dom säljer 5-10 uppsättningar Classe´ på ett år, men måste ha säg 7-8 demoartiklar i sortimentet.
Dessa tappar ca 40% av värdet på ett år och varulagret ökar. Det blir många tiotusenlappar.....
Det gäller för övrigt B&W också.....*ler*
Dom skulle nog inte tagit in 802:an i Malmöbutiken.
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/09/27 :  08:55:38  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Köpare som funderar på N802 har säkert lite koll på lämplig kringutrustning, eller om köparen inte har koll, så spelar det nog inte någon större roll för dem.

Håller iofs med om att det är synd att inte driva 802 med matchande elektronik. HiFi-klubben i Lund har sålt ett antal 802 det senaste året så vist finns det en High-End-marknad även i Skåne. (Lund ligger ca 20km från Malmö och har mindre än halva Malmös antal invånare.)

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2003/09/27 :  11:55:43  Show Profile Send mmx_2 a Private Message
Även malmö har sålt ett antal par 802:or (känner en som jobbar där).

Mr.Älg-> om du läser i mitt inlägg i toppen så står det: "Inget om stärkaren i sig men om S200 är i underkant vad är då inte S300?" Dvs S300 är alldeles för effektsvag/strömsvag till att driva 802:orna. Jag har ingenting emot NAD i sig och det var inte det som detta gick ut på.

Riktiga förstärkare går på 3 faser!
Go to Top of Page

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/09/27 :  12:15:13  Show Profile Send Kemppi a Private Message
Jag har lyssnat på 802 för massor med år sedan tillsammans med silverline elektronik. Inga världsrekord slogs den gången. Rummet var inte heller det bästa. MAO Allt var fel.

Timbre: Visst hade du lyssnat på 802 tillsammans med tyngre classé?

Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2003/09/27 :  12:29:18  Show Profile Send FBK a Private Message
Det här med BALANS i anläggningen stöter man på ofta på olika forum, men att handlarna inte har fattat det, är inte bra.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/09/27 :  13:34:35  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Har lyssnat på 802:an ihop med Classe´ CA-301 och det låter underbart.
Har provat med den integrerade CAP-151 och det lät inget vidare.
Lite förvånad att det skiljer så mycket.
Go to Top of Page

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/09/27 :  14:03:59  Show Profile Send Kemppi a Private Message
802, eller nautilus över huvud taget är rätt känsliga för vad de matas med för elektronik

Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/09/27 :  14:14:22  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Rätt Kemppi.
Har inte upplevt så stora förändringar på andra högtalare bara.
Dynaudio är rätt kräsna, tappar dynamik/botten om man inte har tillräckligt med pulver.
Sen att hitta rätt balans mellan de olika delarna ljus- kontra varm klang osv.
"Grundljudet" brukar behållas något sådär, men B&W blir ju helt själlösa med fel elektronik! Och underbara med rätt:-)

M
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000