Ska göra stativ till kommande högtalare som också ska snickras ihop. Ge förslag på stativ, eller ge gärna beskrivningar alt. länkar till beskrivningar till olika stativ.
Tidigare fanns en tråd med ett par stativ som var tillverkade av pelare av cement ljutna i avloppsrör. Topp och botten bestod av mdf-skiva. Kan nog bli rätt bra med fanérade toppar och bottnar.
det finns färdig gjutna pelare som bla används till när man ska bygga en altan elr nått liknande. Dem är rektangulära med avfasade kanter och dem smalnar till något mot toppen. Kommer inte riktigt ihåg vad dem kostade, men jag tror det var 127:- för två stycken.. Tror att dem finns i två längder, 40cm och 70cm, borde finnas vid din lokala brädgård.
En annan riktig sniklösning som jag har kört med är att istället för betongrören använda fyrkantsprofil eller fyrkantsbalk (eller vad det nu heter) som är ca 10x10 cm i furu. Finns på byggvaruhus och liknande. Dessa kan man sedan betsa i någon lämplig nyans. Blir självklart inte lika tunga och rejäla som med betong men de är i alla fall enkla att bygga då man skruvar topp/botten i trä istället för betong.
Tackar för tipsen hitills, kollar runt lite vad det finns för olika alternativ. Såg i en hifibutik ett stativ tillverkad av Whaferdale med glas skivor och ett aluminiumrör mellan. Tänkte att det skulle kunna vara ett alternativ, ska på måndag gå in hos glasmästaren och undersöka möjligheten att få ordnat ett par hyffsat tjocka glasskivor med borrade och försänkta hål.
Själv tänker jag bygga ett par egna stativ (är också ute efter att köpa jpw framestativ till Linn Kan)av rundstavar av furu och några fina mdf-plattor jag har kvar. Sist så toppar jag med plywood och sorbotankuddar.
Dom där betongstativen såg ju inte så illa ut. Annars tycker jag att jag helst vill spy när jag ser en del stativ. Finns det någon som kan posta en bild på ett annat stativ som ser snyggt ut?
Parkway: Spiksen är från valutronic och är ställbara i höjdled.
mjon: Elementen är Vifa:s P13 och D27TG-05-06. Filtret är just nu helt aktivt, delat vid 2650Hz, men kommer att bytas ut mot passivt mycket snart(3:e ordningens till diskanten och 2:a till mellanregistret). Kan presentera mätningar med det passiva filtret senare.