HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Stativ byggen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/09/26 :  18:30:38  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Ska göra stativ till kommande högtalare som också ska snickras ihop. Ge förslag på stativ, eller ge gärna beskrivningar alt. länkar till beskrivningar till olika stativ.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/09/27 :  15:43:57  Show Profile Send divander a Private Message
Tidigare fanns en tråd med ett par stativ som var tillverkade av pelare av cement ljutna i avloppsrör. Topp och botten bestod av mdf-skiva. Kan nog bli rätt bra med fanérade toppar och bottnar.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

subside
Member

101 Posts

Posted - 2003/09/27 :  16:13:41  Show Profile Send subside a Private Message
det finns färdig gjutna pelare som bla används till när man ska bygga en altan elr nått liknande. Dem är rektangulära med avfasade kanter och dem smalnar till något mot toppen. Kommer inte riktigt ihåg vad dem kostade, men jag tror det var 127:- för två stycken.. Tror att dem finns i två längder, 40cm och 70cm, borde finnas vid din lokala brädgård.
Go to Top of Page

PelleW
Member

311 Posts

Posted - 2003/09/27 :  17:33:12  Show Profile Send PelleW a Private Message
Här är mina stativare med dom hemgjutna betongrören:



-Pelle
Go to Top of Page

mjon
Member

316 Posts

Posted - 2003/09/27 :  18:32:24  Show Profile Send mjon a Private Message
Snygga!

Vad är det för element? Misstänker starkt att det är P13 men diskanten är jag mer osäker på? Filter?

/ Magnus
Go to Top of Page

mjon
Member

316 Posts

Posted - 2003/09/27 :  18:38:40  Show Profile Send mjon a Private Message
En annan riktig sniklösning som jag har kört med är att istället för betongrören använda fyrkantsprofil eller fyrkantsbalk (eller vad det nu heter) som är ca 10x10 cm i furu. Finns på byggvaruhus och liknande. Dessa kan man sedan betsa i någon lämplig nyans. Blir självklart inte lika tunga och rejäla som med betong men de är i alla fall enkla att bygga då man skruvar topp/botten i trä istället för betong.

/ Magnus
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/09/27 :  19:59:03  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Tackar för tipsen hitills, kollar runt lite vad det finns för olika alternativ. Såg i en hifibutik ett stativ tillverkad av Whaferdale med glas skivor och ett aluminiumrör mellan. Tänkte att det skulle kunna vara ett alternativ, ska på måndag gå in hos glasmästaren och undersöka möjligheten att få ordnat ett par hyffsat tjocka glasskivor med borrade och försänkta hål.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/09/27 :  20:23:43  Show Profile Send brumel a Private Message
Själv tänker jag bygga ett par egna stativ (är också ute efter att köpa jpw framestativ till Linn Kan)av rundstavar av furu och några fina mdf-plattor jag har kvar. Sist så toppar jag med plywood och sorbotankuddar.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

parkway
Starting Member

13 Posts

Posted - 2003/09/28 :  09:21:07  Show Profile Send parkway a Private Message
PelleW: Vad använder du för spikes på högtalaren, dom ser trevliga ut.

I begynnelsen skapade Gud Festool med vars hjälp Gud skapade himmel och jord...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/09/28 :  09:56:29  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Dom där betongstativen såg ju inte så illa ut. Annars tycker jag att jag helst vill spy när jag
ser en del stativ. Finns det någon som kan posta en bild på ett annat stativ som ser snyggt ut?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

€riC
Member

266 Posts

Posted - 2003/09/28 :  13:10:50  Show Profile Send €riC a Private Message

De här tyckewr jag är snygga...

http://www.audiotweaks.com/diy2/robs_stands/page01.htm

Annars finns ju...

http://audionova.nu/docs/STATIV.htm

Eller...

http://audionova.nu/docs/stativ_lekablock.htm

Eller bara ett par lecablock i storlek 19x19x59!

Fast det är väll egentligen bara första alternativet som är snyggt. Det verkar seriöst också, går att sandfylla osv..
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/09/28 :  13:11:36  Show Profile Send divander a Private Message
Sen finns varianten med en stålbalk som man kapar i rätt längd och monterar spikes i ändarna.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

€riC
Member

266 Posts

Posted - 2003/09/28 :  13:16:21  Show Profile Send €riC a Private Message
Go to Top of Page

PelleW
Member

311 Posts

Posted - 2003/09/28 :  21:57:37  Show Profile Send PelleW a Private Message
Parkway: Spiksen är från valutronic och är ställbara i höjdled.

mjon: Elementen är Vifa:s P13 och D27TG-05-06.
Filtret är just nu helt aktivt, delat vid 2650Hz, men kommer att bytas ut mot passivt mycket snart(3:e ordningens till diskanten och 2:a till mellanregistret). Kan presentera mätningar med det passiva filtret senare.

-Pelle
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000