HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Cmoy hörlurförstärkare - problems
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

99nvbjed
Starting Member

46 Posts

Posted - 2003/09/26 :  14:02:47  Show Profile Send 99nvbjed a Private Message
Nu har jag byggt klar den där enkla hörlursförstärkaren från headwize som tydligen är ganska vanlig. Men jag har stött på problem. När jag kör den med mina Philps HP890 får jag bara en brusigt och knastrigt ljud (men ändå hörbart) i vänster öra. När jag kör med ett par billiga enklare lurar (såna som brukar följa med freestyle's) får jag mycket bättre ljud och i båda öronen dessutom. Kan det vara så att den inte orkar med HP890?


Jag har monterat R5 eftersom det var rekomenderat till lurar med impendans på 32 ohm. Dessutom har jag en pot på 10k ohm. Konstigt nog händer det ingenting när jag vrider på den. Bruset bara skiftar lite.

Jag har kollat igenom alla kopplingar en miljon gånger men hittar ingen kortslutning eller nåt, är det nån som kan säga vad som kan va fel så här på rak arm?

// Joel

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/09/26 :  15:16:38  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Hur ser din matningsspänning ut? Dubbelspänning? Jorden, går till rätt ställe och så? DC-nivåer, ser bra ut? Har du kopplat av matningsspänningen med 100 nF kloss an på ben 4 och 8?

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

99nvbjed
Starting Member

46 Posts

Posted - 2003/09/26 :  15:24:11  Show Profile Send 99nvbjed a Private Message
Spänningen stämmer. Använder 12v nätagg. delat till +6v och -5,94v. Jag har en OPA2134 så jag har kopplat in spänningen på just ben 4 och 8. Dock inte med nån kondensator... Den enda 100nF kondensatorn i kretsen är den vid signalingången.

// Joel
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/09/26 :  16:03:18  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Avkoppling är A och O, i princip ett måste på allt snabbare än LM324. Löd in två kondingar 10-100 nF, polyester, keramik mellan ben 4 och jord samt ben 8 och jord.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

99nvbjed
Starting Member

46 Posts

Posted - 2003/09/26 :  16:35:11  Show Profile Send 99nvbjed a Private Message
Vad kommer det att göra för skillnad? Den ska ju tydligen funka utan.

// Joel
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/09/26 :  16:50:27  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Hyggligt snabba opampar självsvänger om man har otur, kan leta till brus, dist oljud etc. Jag råder dig att ladda hem databladet för OPA134/2134/4134, där finns en hel del info som man kan ta till sig. Standard i de flesta datablad är just avkoppling av matningsspänningen och vikten av att göra den korrekt. Som sagt, det kan funka utan men det kan också skita sig. Dumt att chansa. Som proffs chansar man aldrig på något sådant. Det kan stå en dyrt att spara in 25-50 öre!

Jag kikade hos Headwize och Mr. Moy har utelämnat avkoppling ser jag. Endast 220 uF är nämnt och det är ofta inte tillräckligt.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2003/09/26 16:53:14
Go to Top of Page

99nvbjed
Starting Member

46 Posts

Posted - 2003/09/26 :  17:00:50  Show Profile Send 99nvbjed a Private Message
Jag ska kolla på databladet och se om det finns nån användbar info, tack för hjälpen

// Joel
Go to Top of Page

Chipko
Starting Member

30 Posts

Posted - 2003/09/26 :  17:30:34  Show Profile Send Chipko a Private Message
Vanligaste felet folk gör med Cmoy'en är att dom inte jordar korrekt. Hur delar du på spänningskällan? Resistorer eller en virtuell jordgenerator?

Att - på spänningskällan är i direkt kontakt med virtuell jord är nog det vanligaste jag sett på Headwize forumet.
Go to Top of Page

99nvbjed
Starting Member

46 Posts

Posted - 2003/10/01 :  08:29:01  Show Profile Send 99nvbjed a Private Message
Jag använder ritningen på spänningsdelare som finns på headweiz:


Det är ju många som har lyckats med den...

Men jag ska dra om alla kablar i lådan jag byggt in den i, har tyvärr bara röda kablar så ev. kan det ju vara nån felkoppling, ska titta över en gång till.

// Joel
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000