HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalartips?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

HenrikW
Starting Member

3 Posts

Posted - 2003/09/26 :  11:56:55  Show Profile Send HenrikW a Private Message
Hej,
En vän till mig har nyligen flyttat in i ett mindre hus och har därför inte lika stor plats över till sina gamla golvhögtalare varför han nu ser sig om efter ett par mindre stativ-dito.
Är det någon på detta forum som har tips (och/eller erfarenhet) på bra stativhögtalare i klassen runt 6000:- (plus minus några tusenlappar).

Mvh.
Henrik

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/09/26 :  12:02:09  Show Profile Send MartinH a Private Message
Oj..där finns det en hel del som är bra och prisvärda.. Vad för ljudkaraktär sökes ?? Vad för grejer ska det spelas på ??

/M
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/09/26 :  12:06:49  Show Profile Send marbrink a Private Message
Dynaudio audience 42 är ju mycket bra. =) Kostar 5500 kr eller 6400 kr om du vill ha äkta träfanér.
Go to Top of Page

patrikpolly
Numera pwrdesign

244 Posts

Posted - 2003/09/26 :  12:19:50  Show Profile Send patrikpolly a Private Message
Finns ju en hel del :o)

Amphion Helium II
Audiovector C1
Canton Karat M 10 DC
Mirage Omni-60 (Omnipolära)

Sonus Faber har en stativare som ligger på 8000ca
Kommer inte ihåg namnet bara

Där är lite olika stativare, med rätt olika ljud.
Men det viktiga är självklart att din vän lyssnar själv.

Mvh Patrik

Go to Top of Page

HenrikW
Starting Member

3 Posts

Posted - 2003/09/26 :  12:31:22  Show Profile Send HenrikW a Private Message
Hej igen,
Vilka snabba reaktioner ni har! Vad kul! Vad gäller kringutrustningen ser den ut som följer:

-LP: Rega Planar3 med Linn K9
-CD: Arcam Alpha 8
-Förstärkare: HK 650
-Nuvarande högtalare: Linn (Helix?)

Typen av musik som spelas är mycket jazz, både äldre och modern, samt gamla favoriter från 60-talet.

Tack på förhand.
Henrik
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2003/09/26 :  12:43:28  Show Profile Send matte76 a Private Message
Acoustic energy Evo 3 för 3.000 är mycket bra, annars Quad 12L för ca 5.000, mycket bra.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2003/09/26 :  12:44:00  Show Profile Send matte76 a Private Message
Evo 1 menade jag! Evo 3 är en grym golvare! : )

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/09/26 :  12:49:24  Show Profile Send Ayn a Private Message
Vännen verkar ju ha en anläggning som drar åt Linn-hållet, så jag skulle föreslå en fortsättning på den inslagna vägen

Linn Katan, härlig stativare. Det blir plus några tusen (9500 tror jag de kostar nya), men de är värda det
Det finns ett fint par beggade Katan för 9k inklusive stativ till salu här på forumet...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/09/29 :  15:19:01  Show Profile Send Tonkis a Private Message
Mission 780se är värda en provlyssning.

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

ésm
Member

256 Posts

Posted - 2003/09/29 :  16:41:42  Show Profile Send ésm a Private Message
Kanske ett par Totem Mite för 7500:-. Jag har själv inte hört den, men Totem brukar ju få bra kritik här på forumet. Någon som gjort det kanske kan skjuta till lite info om dess ljudkaraktär.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/09/29 :  16:48:40  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag kan beskriva Miten om nån vill, har lite erfarenhet av märket kan man säga..

Dom är väldigt luftiga i toppen med en värme och närvaro som är helt underbar. Basen känns vettig om man ser till storleken på låda och element.. Man kan nog säga att det den gör, gör den riktigt bra..

Andra bra allternativ kan nog vara nån av Monitor Audios små och även B&W har ett par som kan vara trevliga för pengarna.

Wharfedale har även en modell som ligger i prisläget, Pacific Evolution 10, den såg jag fick väldigt bra kritik i Hifi News i sommras...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000