HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Högtalarprojekt no.3
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2003/09/25 :  23:53:52  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Då slår jag väl till med en presentation till, ett projekt till som blir av typen "man tager vad man haver" inget superambitiöst med andra ord. Dessa blir klara först då jag inte är riktigt klar med vad jag ska ha för basdelar till Scanspeak/Focal-topparna. Dom ska sen husera ute på lantstället är det tänkt.

Systemet blir helaktivt med hjälp av Hypex och kommer att innehålla Boston acoustics pro 10.0lf
Morel MW-168 (6-tummare med 3" talspole)
Morel MDT-20 (1" diskant)

Delningen kommer förmodligen hamna vid 100/3200hz

Bostonbasen får en volym på 105 liter ventilerat med 4" rör 130mm långt.

Morel MW-168 får en volym på 20 liter men ska förberedas så en mellanvägg lätt ska kunnas sättas in och volymen krympas. Avser att testa både basreflex och slutet därav denna mellanvägg.

Basreflexrör blir 2" rör och 150mm långt
Sluten kammare blir 10 liter

Lådan kommer att byggas i 22mm + att det blir stavlimmade träsidor av någon sort, ganska mörkt trä iaf. Fronten, toppen och bakstycket kommer att flockas svart mixat med lite lite grått i. Flocken blir av anledningen att det dels är snyggt och är en diffraktionskiller

Autosataniker
Ej medlem längre

489 Posts

Posted - 2003/09/26 :  01:21:07  Show Profile Send Autosataniker a Private Message
Hej f!

Trodde först att blid #1 föreställde elementen monterade på en ljust fanerad baffel !
Vilken baffel Maximus !! Morel påminner fysiskt till viss del om Dynaudio (o MaxFidelity).
Hur låter dessa? Du verkar (precis som A*) ha insett 3(4)-vägaren´s förträfflighet !?


Mvh A*
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2003/09/26 :  02:04:06  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Autosataniker: baffel Maximus håller på att garva mig fördärvad.

Har lite för dålig erfarenhet av att bygga med Morel egentligen för att ge en helt ok beskrivning men diskanterna är ruggit bra och då syftar jag mest på mdt-33 och mdt-44. Dessa mdt-20 som ska användas i detta system har jag inte hört i något färdigt system ännu, men verkar lovande för att vara en budgetdiskant. Vad gäller midbasen så är den helt ok ljudmässigt men för dyr för vad den presterar. Den når inte upp i Dynaudio-klass, men inte så långt efter är den. Lite tunn i basen men mycket bra i mellanregistret kan jag sammanfatta den som.

Edited by - fidelityn on 2003/09/26 02:43:41
Go to Top of Page

Autosataniker
Ej medlem längre

489 Posts

Posted - 2003/09/26 :  03:07:00  Show Profile Send Autosataniker a Private Message
Hej F!

Tack !!
Coolt! Morel är (typ) det enda som A* ej provat och är där - förutom av MDT33 - även
intresserad utav MDT-32.1**, MSD-56*** samt Supremo 110****!

Lycka till med basdelen förresten, önskar att A* hade det ultimata tipset men
har nog inte riktigt kommit därhän än! (till basen, vs ;)


** http://www.gis.net/~morelusa/prestige/raw/tweeters/mdt-32.1/mdt-32.1,%20front.JPG
http://www.gis.net/~morelusa/prestige/raw/tweeters/mdt-32.1/mdt-32.1,%20side.JPG
***http://www.gis.net/~morelusa/prestige/raw/midranges/msd-56/msd-56_140_front.JPG
http://www.gis.net/~morelusa/prestige/raw/midranges/msd-56/msd-56_140_side.JPG
****http://www.morel.co.il/drivers/tweeter/supreme/supreme110.jpg


Mvh A*
Go to Top of Page

Frasse
Member

324 Posts

Posted - 2003/09/26 :  11:31:31  Show Profile Send Frasse a Private Message
Ahaaa nu blir frasse lite ledsen. Mina små favoriter morel och då speciellt mw168 står sig mycket bra i konkuransen mot andra element och är inte specielt tunn i basen och faktiskt jäkligt bra i mellan registret kanske det bästa elementet i pris/prestanda ifrån morel. Jag bla byggt en 2 vägs med mw168 och mdt20 som jag kopplade på unison reasearch s2k som jag har hemma nu och när jag körde igång den kommer jag ihåg att frasse undrade om han inte hade glömt att stänga av något slutsteg till en sub.

Jag har byggt mycket genom åren med morel som har blivit en favorit. Nu håller jag på med en nätt liten center på 100l som blir bestyckade med 2xmw265 och 2xmw168 samt dms32s som diskant. Kommer att bli en mycket trevlig center.

Tillägas kanske bör att jag och min morfar berth genom våran firma testat det mesta som går att testa i element väg från hartley 24" fertin jordan, watts, cw, jbl, fane, focal, ss, dynaudio, t&P, eton, visaton mfl under de år firman existerat. Startades samma år som jag föddes fö 1981,.

MVH - Tony Franzén
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/09/26 :  11:41:41  Show Profile Send Kraniet a Private Message
tycker det ser lite mindre optimalt ut med en så sluten korg på morel.. man brukar ju prata om att elementen ska få "andrum" och därför konstrueras många seas och scan speak element bla med korgar med stora fönster. B&W poängterar detta också i sitt mellanregisterlement..

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/09/26 :  11:42:57  Show Profile Send Kraniet a Private Message
jag är dock rätt intresserad av morel skulle vara kul att höra vad dom kan prestera i en vettig konstruktion.. Egglestoneworks gav ju viss föraning även om jag inte uppskattade mellanregistert där.. men det beror nog mer på filtret skulle jag tro..

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

Autosataniker
Ej medlem längre

489 Posts

Posted - 2003/09/26 :  11:48:04  Show Profile Send Autosataniker a Private Message
Hej F!

A*ha! Hmm, får kanske ta o prova den därna mw168 !!


Mvh A*
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2003/09/26 :  11:55:00  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Frasse: Nu ska du inte vara ledsen diskanterna kommer ju från dig.

Autosataniker: Frasse här på forumet har bra priser på Morel om du vill testa
Go to Top of Page

Frasse
Member

324 Posts

Posted - 2003/09/26 :  11:55:48  Show Profile Send Frasse a Private Message
Nästa diskant blir supreme 110. På arken mässan när vi träffade den ärade basen för europa marknaden från morel demade den tog han helt kallt i handen lossade kablarna från en htalare och lade kablarna på anslutningarna till diskanten och vred upp volymen på en 200w Argon förstärkare jävlar fett ös vrålade frasse med förtjusning. Helt utan filter och annat tjafs. He he he effekttåligt värre ompa bompa.

MVH - Tony Franzén
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2003/09/28 :  00:24:56  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Frasse: Supreme 110:an borde vara nått i hästväg
Ser fram mot en recention av dessa när testat dom.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000