HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 DTS-ljud
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rocknrolf
Member

91 Posts

Posted - 2003/09/25 :  21:41:04  Show Profile Send rocknrolf a Private Message
Detta kanske inte är rätt forum, men jag testar ändå. När jag tittar på dvd så får jag bara ljud när jag kör 5.1 DD och inte nåt i DTS läge. Kan det beror på att jag använder fel kabel, jag har en digital. Eller vad kan det vara som e fel. Jag har ingen sub inkopplad heller. Kanske man måste?

HMartin
Member

119 Posts

Posted - 2003/09/25 :  21:52:33  Show Profile Send HMartin a Private Message
Kolla att du har aktiverat DTS-digital-ut på din DVD-spelare.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/09/26 :  00:06:07  Show Profile Send MartinH a Private Message
Kan vara att din förstärkare inte har DTS dekoder, det kan oxå vara så att filmen inte har DTS spår...
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/09/26 :  00:08:05  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Skivan måste vara inspelad med DTS till o börja med. Sen måste både DvD och hembio stärkare vara kompatibla med DTS formatet.

Är så fallet så brukar det räcka med att välja DTS i filmens meny. Ibland behöver man även in i spelarens menyer för att väcka DTS till liv

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/09/26 :  09:23:37  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Läs manualen.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/09/26 :  09:58:46  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:
Läs manualen.


Precis vad jag skulle skriva...

Förmodligen är det en inställningsfråga i processorn o/e dvd spelaren.
Go to Top of Page

aolite
Member

233 Posts

Posted - 2003/09/26 :  15:53:41  Show Profile Send aolite a Private Message
Alltid lika kul med RTFM!
Go to Top of Page

rocknrolf
Member

91 Posts

Posted - 2003/09/26 :  16:47:44  Show Profile Send rocknrolf a Private Message
Manualen har jag plöjt igenom utan resultat,filmen, dvd:n och förstärkaren har dts, det e bara att när jag byter under filmens gång kommer det inget ljud vid dts läge, bara i DD.
Go to Top of Page

rvh
Starting Member

14 Posts

Posted - 2003/09/26 :  19:20:54  Show Profile Send rvh a Private Message
Hepp

På min receiver måste man välja "standardljud", till exempel DD e l l e r DTS. Detta blir det ljudformat som receivern startar varje film med. Kan det vara så i ditt fall och att när du "byter" så väljer spelaren/förstärkaren standardljudet så att du är tvungen att manuellt välja DTS? Jag har min inställd på DD för att det ljudformatet finns på alla DVD medan det långt bättre DTS fortfarande är mindre vanligt men det innebär naturligtvis att jag manuellt måste välja DTS när DVD'n har det ljudformatet.

Tänk om spelaren/recivern haft minne för varje DVD och föredraget ljudval och tänk om man på detta sätt kunde sluppit knappa igenom menyn varje gång... Man kan bli så trött...

Robban i Malmö
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/09/26 :  19:27:14  Show Profile Send f95toli a Private Message
Gäller det alla filmer? I vissa filmer går det inte byta ljudformat under filmens gång utan man måste välja DTS eller DD i huvudmenyn innan filmen startar, varför det är så vet jag inte men jag antar att det har att göra med hur ljudet är lagrat på skivan.
Go to Top of Page

Gonzo
Member

120 Posts

Posted - 2003/09/26 :  22:58:38  Show Profile Send Gonzo a Private Message
Om du byter på förstärkaren från DD till DTS, kommer det att bli helt tyst, eftersom DVD spelaren skickar ut en DD signal till förstärkaren som är inställd på DTS och således inte kan koda av signalen.
Man måste byta på DVD:spelaren.
Som regel har de flesta förstärkare en automatisk avkänning som känner av viklket ljudformat som kommer in och det bestäms ju av dvdspelarens inställning.

//Gonzo//
Go to Top of Page

Weiman
Starting Member

13 Posts

Posted - 2003/09/27 :  00:12:05  Show Profile Send Weiman a Private Message
Som HMartin sa, kolla att DTS är aktiverat i inställningarna på DVD-spelaren. Standardinställningen är ofta att spelaren inte skickar ut någon DTS-signal, antagligen för att slippa problem med förstärkare som inte klarar formatet..

/Johannes
Go to Top of Page

rocknrolf
Member

91 Posts

Posted - 2003/09/27 :  14:15:18  Show Profile Send rocknrolf a Private Message
det var mycket riktigt felet att dts signalen inte var aktiverad på dvd-spelaren. Ganska puckat av mig att inte kolal det först, tycker iofs att den borde vara aktiverad som standard trots allt.
Go to Top of Page

manlix
Member

306 Posts

Posted - 2003/09/27 :  14:20:19  Show Profile Send manlix a Private Message
Lite offtopic kanske men... Lyssnar du på Running Wild rock´n´rolf?
Go to Top of Page

rocknrolf
Member

91 Posts

Posted - 2003/09/27 :  20:32:09  Show Profile Send rocknrolf a Private Message
det e ganska uppenbart, tycker iofs atthans namn e bättre än musiken.
Go to Top of Page

manlix
Member

306 Posts

Posted - 2003/09/27 :  23:29:19  Show Profile Send manlix a Private Message
Hehe, Running Wild tycker jag är väldigt bra. Heavy/death/black metal är fint. Aja.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000