HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 NAD vs Sony DVD
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Stefan_hagnesten
Starting Member

3 Posts

Posted - 2003/09/25 :  18:57:46  Show Profile Send Stefan_hagnesten a Private Message
tjenare!

jag står inför att komplettera min stereo/tv anläggning med en DVD spelare (saknar hemmabio) och har kommit fram till att jag har ungefär upp till 4500 kr att spendera. jag har snokat runt en hel del på webben o läst reviews och jämfört priser, dock inte varit och testat i affär, och kommmit fram till att NAD T532 och Sonys DVP-NS930R (3500kr & 4200kr) är goda alternativ. jag kommer främst använda den till att kolla på film med då jag redan har en sjysst CD spelare som jag använder till musik.

finns det någon som har åsikter om maskinerna så skulle jag mer än gärna vilja höra dom! kanske finns några andra bättre maskiner i samma prisklass?

vad blir skillnaden mellan maskinerna när det gäller bild av att NAD har 4 x 10 bit 54MHz Video DAC och Sonyn 12 bit/108 MHz?
och när det gäller ljud har NAD 96kHz/24 bit Crystal DAC och Burr-Brown Op-amps och Sonyn 192 kHz/24 bit?

Tack på förhand! /Stefan

Stefan_hagnesten
Starting Member

3 Posts

Posted - 2003/09/26 :  12:43:39  Show Profile Send Stefan_hagnesten a Private Message
en ide dök upp i mitt huvud om att sälja min nuvarande cd spelare (denon 1450) vilket gör att jag får mer pengar att lägga på en dyrare DVD spelare. då får jag väl runt 6000 kr att lägga på en DVDn.

alternativen som jag ser som intressanta är då NAD T562 el
Denon DVD-2800 Mk II. vilken är bäst? finns det några andra som är bättre i den prisklassen? Spelar dom två DVD spelarna cd musik bättre än min gamla cd spelare?

vore mycket tacksam för svar!!

/Stefan

Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/09/26 :  13:13:16  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Du får nog ta och lyssna, det är ganska stor skillnad mellan Denon och Nad i ljudkaraktären. Denon detaljrikare, luftigare, Nad åt det varmare, kanske mer musikalisk?? På bild är nog Denon vassast.
Det är lite samma sak mellan Nad och Sony.
Tror att Nad och Denon DVD står sig väl i jämförelse med din gamla cd.
Men som vanligt lyssna.....
/Jonas
Go to Top of Page

Stefan_hagnesten
Starting Member

3 Posts

Posted - 2003/09/28 :  12:40:58  Show Profile Send Stefan_hagnesten a Private Message
hej igen!

jag har två ytterligare frågor inför min första rundtur i affärerna.

1. är det dumt att ens överväga att köpa en sony dvd? håller de lika bra klass som nad m fl? kan inte undvika att det känns lite kontroversiellt att överväga en sony maskin...
2. finns det några bättre alternativ upp till 6000kr?

tack på förhand! /Stefan
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/09/28 :  13:24:28  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
När det gäller bild så är nog Sonymaskinerna väl så bra som någon annan.
Sony är duktiga på bild, mina favoriter när det gäller TV tex.
Lite tips på intressanta DVD-spelare förutom NAD och Denon. Marantz har en del modeller, Rotel RDV-985 (aldrig hört), Harman Kardon DVD-25, Vincent har en ny modell SDV 1 som kan vara intressant. Alla inom ditt prisintervall
Lyssna på.
Go to Top of Page

Fred00
Member

202 Posts

Posted - 2003/09/28 :  14:52:54  Show Profile Send Fred00 a Private Message
Jag tror inte att Sony håller en lägre klass än Nad och Denon, speciellt inte rent kvalitetsmässigt. Har dock inte hört/sett produkterna ifråga så jag kan inte hjälpa dig på något djupare plan...
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2003/09/28 :  17:54:18  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Philips dvd 963SA med stöd för dvd, svcd, mp3, cd, SACD,mm.
plus progressive scan (chip från Faroudja)

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000