HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Audio Artistry VS Mezzo Utopia
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ulf
Member

332 Posts

Posted - 2002/06/20 :  01:43:51  Show Profile Send ulf a Private Message
Jag har de något ovanliga men fantastiska Audio Artistry Dvorak högtalarna sedan några år. De är Dipoler med main Panel plus subbar o aktivt xover/eQ och kräver minst 2kanalers förstärkning dvs 2 stereoslutsteg. Med Muse 9 sign CD plus Muse 3pre plus Ayre V6 multiamp(triamp) låter det kanon. Ett luftigt ljud med stoor stereobild. Avsaknad av låda ger ett otroligt rent ljud och klyschan om att ha musikanterna framför sig live kan användas. Inget har låtit bättre eller lika bra på mässor och handlare. jag har lyssnat på Watt/puppy Magnepan 3,6,BW 801 Revels salon,Prodigy m.fl. Nyligen fick jag dock chansen att lyssna på Mezzo Utopian med en högklassig kringutrustning ARC förstärkeri +Ayre CDP i hemmiljö.
Mezzo Utopian (MU) är en otroligt vacker högtalare som för först gången på länge gett mig goda lyssningsupplevelser med en boxhögtalare.
Både AA o MU har mycket hög detaljupplösning där tom MU lyckades gräva fram ytterligare detaljer gentemot AA.Stereobilden var stor men inte lika stor som AA.Fin ren bas har både AA o MU.AA går djupare men MU har mer attack i i mellanbasen (tack vare lådan). Röster är AA styrka. Sången släpper från högtalarna och ger en väldigt luftig presentation, MA har en för boxhögtalare mycket fin återgivning av röster men når inte upp till AA och kan bli lite hård.
SAmmantaget ger AA en mer musikalisk återgivning för en dyrare peng dock. Men båda är riktig high end med rätt kringutrustning. AA som dipoler har även den fördelen att de inte påverkas av rummet på samma sätt som en konventionell låda.
Naturligtvis gör de olika kringutrustningarna att högtalarna inte kan jämföras rakt av men det kändes iallafall meningsfullt att redovisa mina intryck.
Om det någon i Stockholmstrakten som vill lyssna går det bra att kontakta mig. Likaså skulle jag vara tacksam för en inbjudan att lyssna på BW 801 802,Magnapen 3,6 Saturnus, Watt/Puppy, Revel,Prodigy m.fl i hemmiljö. Jag är övertygad at de då låter bätre än hos handlarna/mässorna.

Ulf tunggung64@hotmail.com

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/06/20 :  08:22:42  Show Profile Send Timbre a Private Message


Hej Ulf!

Intressant läsning. Har själv lyssnat en hel del på Utopia-serien, så jag förstår vad du menar.
Men jag förstår inte riktigt vad du menar med dipoler och rumspåverkan.
Att dom är mindre känsliga för avstånd till sidoväggar, är jag med på men avståndet till bakväggen måste väl vara exceptionellt känsligt för en dipolär högtalare?
Eller blandar jag ihop det med en bipolär högtalare...
Go to Top of Page

ulf
Member

332 Posts

Posted - 2002/06/21 :  01:13:35  Show Profile Send ulf a Private Message
Eftersom jag inte är nåt tekniskt snille citerar jag Audio Artistry:

Audio Artistry is a dipolar speaker and moderatly directional.The dipole concept is even carried though the subwoffer freq range from 20Hz to 10Hz and leads to a new naturalness in bass reproduction. The whole speakers off axis frequency response is almost a replica of the on axis response except lower in amplitude. This ensures a smooth spectral balance of the reverberant sound field in your room.Compared to a conventional closed box speaker, though, the Audio Artistry reverberant sound field is only ONE THIRD its strength and the rooms masking effect upon your playback is reduced by a corresponding amount. Without overloading the room during loud passsages and without loosing the detailed nuances of instrumentts, their delicacy or the decay of sounds and the ambience of the recording enviroment, this leads to a wider dynamic contrast.

Hoppas det blev klarare, Jag vet bara att många stora o dyra högtalare av boxtyp "sätter fart" på hela rumet, speciellt om det är litet. I den situationen är AA at föredra..
Jag har upptäckt att Mezzo utopian faktiskt är dyrare än Dvorak 120.000; mot ca 100.000:-.
Till Dvoraken kommer dock ett exta slutsteg o kablar till OM man inte som jag gjorde ett helt år kör bara main panel på Dvoraken. Den har då utmärkt bas ner till 40Hz. Man kan senare när man år råd lägga till det exta steget.
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/06/21 :  10:12:23  Show Profile Send Timbre a Private Message

Snillen spekulerar....

Hur långt avstånd har du till bak- respektive sidoväggarna med dina Dvorakpaneler? Ungefär alltså.
Subbasarna är väl ett eget kapitel?
Mina gamla Kappa-9 stod uppställda med 60cm till närmaste sidovägg och 370cm till bakvägg. Det gick bra, tyckte jag själv åtminstone...
Go to Top of Page

ulf
Member

332 Posts

Posted - 2002/06/21 :  20:19:14  Show Profile Send ulf a Private Message
Hej

Audio Artistry rekommenderar minst 75 cm från bakvägg och sidovägg. Det som är lite känsligt är avståndet till bakväggen. Jag har ca 145 cm. Pga av att högtalarna är såpass långt ute i rummet har jag även klämt upp en storbildsTV (backprojection)på bakväggen och jag tycker inte det har försämrat ljudet. Det är en stor upplevelse att se ocn höra DVD konserter på 46tums TV samtidigt som ljudet körs ut i Stereon. Mike Oldfieds DVD Tubular Bells 2 och 3 var mycket bra! Surrond får dock vänta ett tag tills formatkriget lagt sig.

Ulf

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/06/22 :  13:13:22  Show Profile Send Timbre a Private Message
Hej igen Ulf!

Sign. "Knoppen" har lagt in ett par intressanta inlägg om dipoler och rumsakustik på http://www.hifimagasinet.com/forumDetalj.asp?annonsID=7089
Mycket läsvärt och stämmer väl överens med vad jag själv tycker mig ha hört.


Timbre
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/06/22 :  13:36:38  Show Profile Send Knoppen a Private Message




Hej Timbre!

Tack för dina kommentarer.

Det blir mitt första inlägg här. Jag kommer förhoppningsvis att i fortsättningen skriva lite på båda forumen.

Det går ju alldeles utmärkt att hänvisa till inlägg mellan de båda forumen.

Det är så som Audio Artistry skriver på sin hemsida angående den totala ljudeffekten som anbringas i rummet. Dock är reflexerna från bakväggen ofta ljudbildsstörande då de kommer tidigt och grötar ihop ljudbilden. Absorbtion av bakväggen gör underverk för dipolhögtalare! Trots tillverkarnas intentioner med bakutstrålningen.

/Knoppen



Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/06/22 :  13:56:21  Show Profile Send n/a a Private Message

Men är dipolhögtalare ändå inte de som bäst förmedlar rummet? och
när man absorberar,-extraherar man väl ljud på samma gång? och
kan då kanske bli fartblind om man samtidigt inriktar alla sina ansträngningar vid endast ett fåtal parametrar??


Mvh A
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/06/22 :  16:39:01  Show Profile Send Timbre a Private Message


Hejsan Knoppen!

Joo, det är ju bra att kunna kryssa mellan forumen.

Det du beskriver i dina inlägg var exakt vad jag upplevde när mina gamla Infinity baxades runt i lyssningsrummet.
Bäst blev det med nästan 4 m till bakväggen som är belamrad med bokhylla och andra diffusorer.
Att dämpa ut den kan nog vara lurigt.
Sidoväggarna märktes inte så mycket och här ser (hör) man resultatet av spridningsåttan.
Problemen med golv och tak verkar vara desamma som med andra högtalare jag har provat, åtminstone när det gäller Infinity.
Ju högre takhöjd, ju bättre alltså.
Golvet kan man ju inte "flytta upp" ifrån, så där får man ta till andra knep.
Kul att se dig här. Välkommen!
Timbre

Go to Top of Page

ulf
Member

332 Posts

Posted - 2002/06/23 :  00:07:01  Show Profile Send ulf a Private Message
Hej Knoppen.

Jag förstår av ditt inlägg på HIFImagasinet refererat ovan att du inte gillar dipolhögtalare. Har du hört Audio Artistry högtalare uppställda i ett vardagsrum? Jag tror att man kan ha teoretiska invändingar mot alla typer av högtalarkonstruktioner. Inte minst den vanliga box högtalarprincipen i alla dess varianter ger upphov till mängder av problem. Till sist handlar det om hur duktigt högtalartillverkar är. Jag har 30 års erfarenhet av att lyssna på olika typer av högtalare och jag vet bara att Audio Artistry hittills har låtit bäst, dipol eller inte!

Hälsningar

Ulf
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/06/23 :  01:58:58  Show Profile Send Knoppen a Private Message


Hej Ulf!

Jag är öppen för andras högtalarlösningar och akustiska lösningar. Jag e-postade dig tidigare idag om att jag gärna dyker över och lyssna. Mina erfarenheter bygger på lyssning på framförallt QUAD ESL-63, de nya QUAD ESL-989 eller nå´t vad de nu heter, Martin Logan, och Mirage (som jag räknar till denna typ av högtalare). Men som sagt, jag kommer gärna över. Ring mig, du har fått mitt mobilnummer på mejlen.

/Knoppen
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/06/23 :  12:22:52  Show Profile Send Knoppen a Private Message


Hej Ulf!
-NU- har jag kollat upp på Audio Artistrys hemsida vad dina Dvorakhögtalare är för något. Jag trodde tidigare att det var bandhögtalare som var dipoler i hels sitt arbetsområde. Tack vare att de bara är dipoler under 1500 Hz, finns det MYCKET goda förutsättningar för att ljudbilden skall kunna bli bra. Dipolbeteendet vid låga frekvenser ger säkerligen en mindre koppling till rummet. Även om de strålar något bakåt, så kommer det inte att störa ljudbilden så mycket eftersom det mest är högre frekvenser som ger ljudbildslokalisation.

Intressanta högtalare!





Edited by - Pjotre on 2002/06/23 14:21:1
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/06/23 :  12:24:25  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Oj, vad stort det råkade bli!
Go to Top of Page

ulf
Member

332 Posts

Posted - 2002/06/25 :  00:56:12  Show Profile Send ulf a Private Message
Hej Knoppen
Tack för ditt inlägg. Jag har ju heller aldrig haft några problem med otydlig ljudbild.
Jag mejlar Dig.

Ulf

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000