HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 MiniDisc el. CD-brännare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Tin Man
Member

99 Posts

Posted - 2003/09/25 :  11:01:26  Show Profile Send Tin Man a Private Message
Jag bara undrar vilket format som föredras av medlemmarna här på forumet?Jag tycker personligen att MD:n är helt överlägsen som inspelningsmedia beträffande exempelvis formatet och möjligheten att kunna redigera låtarna i efterhand mm....Men det skulle vara intressant att få andra synpunkter och kommentarer vilket inspelningsmedia som är bäst/sämst!


/Tin Man

Edited by - Tin Man on 2003/09/25 11:02:13

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/09/25 :  12:47:01  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jo det är klart att MD är ett betydligt smidigare format både i storlek och möjligheter, och har man en bra spelare-digitalkabel-MD skivor så blir resultatet riktigt bra..

Men en bra cd brännare ( och då går databrännare bort ) så blir det bättre om man använder Audioskivor... Har kört en del med en HHB proffsmaskin och använt deras Guld CD-R skivor ochh då får du en bättre kopia än orginalet...

/Martin
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/25 :  14:01:05  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har både en brännare och en MD. Brännaren är det jag annvänder mest. Med MD´n spelar jag ofta in radioprogram som man sedan kan radera. Kvalitativt så är CD´n bättre eftersom det är ett linjärt digitalt system medans MD´n är ett komprimerat (ATRAC) system... men MD låter lika bra som en CD. En annan sak är ju att CDR skivor är billigare än MD skivor.

gcs
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2003/09/25 :  16:54:38  Show Profile Send svejk a Private Message
Har kört en del med en HHB proffsmaskin och använt deras Guld CD-R skivor ochh då får du en bättre kopia än orginalet...

En undran var handlar jag dessa skivor, pris ?
Har en Philips kopiator/brännare det kanske är overkill.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

patrikpolly
Numera pwrdesign

244 Posts

Posted - 2003/09/25 :  17:29:12  Show Profile Send patrikpolly a Private Message
Plus att dom kan spela dina redan inköpta cd skivor i en cd-spelare
Go to Top of Page

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2003/09/25 :  17:53:33  Show Profile Send Sudden a Private Message
quote:
bättre kopia än orginalet...

Va? Vad menar du Martin? Bättre än originalet?
Varför bränner man då inte alla skivor man har om det blir bättre.

Förklara dig snälla.....

/Sudden

Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2003/09/25 :  19:00:13  Show Profile Send qsecofr a Private Message
jag röstar på MD, atrac R-dsp är "omöjlig" att skilja från originalet.

De som säger att MD låter sämre har i de flesta fall aldrig lyssnat på MD och CD på lika villkor dvs via samma D/A och senaste ATRAC versionen.


Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/25 :  19:34:17  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har en HHB brännare men aldrig märkt att mina CDR duplikat blir bättre än originalet...men å andra sidan så blir dom inte heller sämre. När det gäller MD spelare så är det viktigt att man köpre en
spelare som har ATRAC 4.5. Jag tror nästan att det bara är Sony som har det. Jag har själv en Sony MDS JB 930 och är mycket nöjd...jag tror knappast att Sony´s dyrare apparater låter bättre.

gcs
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/09/26 :  00:40:17  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jo jag skall förklara lite vad jag menade... Tar man en vanlig köpe skiva och ser på det reflektions skikt som finns där så har man en hel del skavanker i form av hål i skiktet.. Tar man sen och tittar på tex HHBs Guld CD-R skivor så har dom ett hel solidt skikt. Detta gör att det blir en bättre avläsning av Gulskivan.

Kontentan av detta blir att felkorrigeringskretsarna inte behöver arbeta på samma sätt och därför ger det ett bättre ljud på guldskivan.

Jag testade en hel del skivor och fick ett renare och lite luftigare ljud i guldkopian. Nu han självklart resultatet variera på skivor man bränner, vilken transport man använder samt vilken digitalkabel som sitter mellan spelarna. Sen så kan systemet man lyssnar på efteråt spela in på hur mycket man hör skillnaderna.

Så jag säger inte att ALLA kommer få samma resultat på ALLA bränningar och ALLA cdr-brännare, men detta är mina erfarenheter...

/Martin
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/09/26 :  00:52:29  Show Profile Send markku a Private Message
HHB brännare???? Ge mig länk till producktinfo, tack!

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/09/26 :  01:19:05  Show Profile Send MartinH a Private Message
Här har ni en bild på den spelare jag brukar använda...Sälj i sverige av Polteknik i Stockholm.

HHB CDR-830




www.polteknik.se
www.hhb.co.uk

Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2003/09/26 :  07:14:35  Show Profile Send Poe a Private Message
Är misstänkt lik en Pioneer brännare...

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/26 :  08:56:16  Show Profile Send gcs a Private Message
Mycket möjligt men det göttaste finns invändigt och där är det inte pioneer.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/09/26 :  10:13:18  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Jag levererade en sådan här till en kund igår och den funkar klockrent!:



En knapp som är grymt bra är "Sync rec"-knappen. Om man tryckt in den innan inspelning så startar CD-brännaren automatiskt när insignalen kommer. Inget ljud missas tack vare inbyggt minne. Den klarar även vanliga CD-R och CD-RW samt saknar SCMS (självklarheter i proffssammanhang). Man kan även koppla förbi sample-rate-convertern för att på så sätt erhålla bitidentiska kopior. På så vis kan man även kopiera DTS-CD. Med en sådan här brännare kan man även kopiera kopieringsskyddade CD-skivor och skapa en ny master helt utan kopieringsskyddet.


Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2003/09/26 :  10:16:20  Show Profile Send Nagra a Private Message
Intressant Knoppen,men vad kostar den?

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/09/26 :  10:19:01  Show Profile Send Knoppen a Private Message
7600 inkl moms.

Vad ligger HHB:n på?

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

ollilaboratories
Member

466 Posts

Posted - 2003/09/26 :  10:22:04  Show Profile  Visit ollilaboratories's Homepage Send ollilaboratories a Private Message
Kan säga att jag föredrar MD just för att formatet framför CD är mera mobilanpassat, dvs lite mindre enheter för bärbart bruk. En bärbar CD som alla vet är lite klumpig.. enligt mitt tycke iaf.

Nu har inte jag gjort en direkt A/B jämförelse i ljudkvalitet mellan MD och CD men jag tycker att MD'n låter mera livlös, inte direkt något jag förderar att finlyssna på, men funkar alldeles utmärkt som bakgrundbrus på festen.

Nackdelen med CD är att man inte kan redigera det inspelade resultatet som på MD... men å andra sidan låter det bättre med CD.




Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/09/26 :  10:24:40  Show Profile Send Knoppen a Private Message
HHB:n verkar också vara en bra apparat.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/09/26 :  10:28:38  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Ollilaboratories, med CD-RW-skivor så kan man radera spår "baklänges" ett eller flera stycken. Dock kan man tyvärr inte ta bort ett spå i mitten. Så egentligen är MD bättre på att redigera, men hur ofta gör man egentligen det?

Jag har provat en del finare MD-brännare, ingen av dem erbjöd den ljudkvalitet jag kräver. Dessutom kan man bara spela in med hyfsat resultat från linjära medium (t ex CD). Så fort man spelar in från ett annat bitreducerat medium så uppkommer så kallade kaskadkodningsartefakter, och då kan vi börja snacka om att det låter illa!

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/26 :  11:49:03  Show Profile Send gcs a Private Message
Knoppen: Autostart vid bränning av CDR har HHB haft i flera år.
Sedan det här med kaskadkodningsdefekten...den gör sig gällande bara när man kopierar MD digitalt till ny MD skiva eller MP3 fil.
Vad beträffar ljudkvaliteten så undrar jag om hur många skulle kunna höra någon skillnad i ett blindtest. I alla fall om man kör med en Sony och ATRAC 4.5. För min egen del så har jag ryggat tillbaka vid tanken på att man kastar bort så mycket information som man gör när man kör med bitreducering. Jag har faktiskt fått ändra mig...i alla fall när man kör ATRAC 4.5 och inte professionelt. Det här känner du ju till men i början när jag hörde DAB så uppfattade jag att det ibland kunde bli tvärtyst i ett musikstycke trots att det borde finnas musik om en svagt.

gcs


Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/09/26 :  11:51:04  Show Profile Send MartinH a Private Message
HHBn finns även som "Plus" variant där man har World Clock ingång och balanserade in/utgångar och balanserad digital...Etion som finns på spelaren som kan jämföras med MD är CD-Text, så man kan lägga in sina egen text om vilken låt och artist som spelas, detta på grund utav att denna spelare baseras på en sony maskin i grunden...

Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2003/09/26 :  13:44:06  Show Profile Send qsecofr a Private Message
gcs version 4,5 var också bra men du har missat att det finns en ännu bättre och nyare version som heter ATRAC R-DSP som jag nämnde i mitt inlägg.

Hadde själv version 4 innan, gick då att höra små skillnader i bland.






Edited by - qsecofr on 2003/09/26 13:46:18
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/26 :  22:47:59  Show Profile Send gcs a Private Message
Jo jag förstår att det finns en senare version eftersom jag har haft min redan i flera år. Men jag menar att man inte ska ha något under ATRAC 4.5 eftersom jag tror att andra fabrikat fortfarande kör med äldre versioner utan att tala om det för konsumenten. Det slår mig
just att kan det inte vara så att ATRAC R-DSP är framtagen för att klara dom här LP och DP formaten. Min stationära MD har bara en hastighet. En annan kul grej som jag har mätt upp är att dom för-inspelade MD skivorna bara har ett frekvensomfång upp till 18 KHz
medans min klarar drygt 20 KHz.

gcs
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/09/27 :  02:42:03  Show Profile Send MartinH a Private Message
gcs: det kan nog vara så att de flesta konsumenter inte hör speciellt mycket i de områdena och det finns oftast inte så mycket information i dessa områden heller.. Allt för att komprimera...
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/27 :  02:52:34  Show Profile Send gcs a Private Message
MartinH: Nä,nä det är säker så men vad jag vet så finns det egentligen ingen speciell kopiator för MD skivor. Man kan ju misstänka att dom kopierar 1:1 med vanliga standard maskiner av äldre modell som inte klarade bättre frekvensomfång. Fråga din farsa han borde ju veta eftersom vad jag hört han har jobbat på Sony...eller har jag fel.

gcs
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/09/27 :  02:58:39  Show Profile Send MartinH a Private Message
Aha...Har vi kanske träffats tidigare ??? Du verkar vara lite bevandrad i branchen....Men du har nog rätt, MD har utveckalts en hel del under åren och det har blivit bättre och bättre med tiden...

/Martin
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000