HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 ang. Stax SR-Lambda Pro Signature
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/09/25 :  09:48:20  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Tjenare,
tänkte höra om det finns någon med erfarenhet av Stax SR-Lambda Pro Signature. Såg att det finns ett sådant system till salu med en T1-driver på hifimagasinet. Är det något att satsa på? Är det värt pengarna (7500:-)? Jag såg att elementen var nybytta, så jag undrar hur lång inspelningstid man kan förvänta sig på ett par sådana lurar?

Mvh / Simon

Edited by - Zalve on 2004/11/27 00:13:58

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/09/25 :  10:15:10  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Jag har lång erfaranhet av SR-Lambda Professional som är modellen under, men jag skulle inte bli särskiltväldigt förvånad om de inte var väldigt lika i ljudet. Pro-modellen är aningens för ljus i diskantregistret. Distorsionen är extremt låg. Jag mätte upp att andratonsdistorisionen var 0,1% AKUSTISKT @ 1 kHz inkl drivsteget SRM-Monitor.

Det som Stax inte var riktigt bra på på den tiden var frekvensgångskorrektionen för diffusfältskorrektionen som man måste göra på hörlurar efter som de sitter direkt på huvudet. Vid normal lyssning på högtalare eller ljud i verkligheten så sitter ju huvudet "i vägen" för ljudet och ger en höjning i mellanregistret, sedan har vi också ytteröronen som påverkar. Allt detta måste en hörlurstillverkare ta hänsyn till för att ge lurarna en naturlig klangbalans. På den tiden då dessa lurar såldes, fanns det på de allra finaste drivstegen en ELEKTRISK korrektion för diffusfältskorrektionen. Nuförtiden har STAX gått ifrån den elektriska korrektionen och istället så har de lyckats väldigt bra med en AKUSTISK diffusfältskorrektion istället, frekvensgången ut från de olika drivstegen är alltså "rak", men frekvensgången vid örat blir "rätt".

Denna information kommer du förmodligen inte att kunna läsa någon annanstans eftersom det inte heller finns på STAX hemsida. Förutom alla nya modellar av Lambdorna så anser jag ändock att de gamla Lambdorna tillhör världseliten bland hörlurar, om än en något för ljus klang i diskanten. Basen är mycket bra, på mitt pro-exemplar är de dock lite otäta vilket gör att basregistret inte blir lika rakt ned till 20 Hz som på de nya. Det kan kanske vara exemplarsberoende.

Oj nu ser jag att de kostar 7 och ett halvt. Kanske inte särskilt prisvärt då tycker jag.

/Johan

Edit i grönt öch överstruket

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..

Edited by - Knoppen on 2003/09/25 10:17:00
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/09/25 :  11:25:52  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Nej, jag har inte så stor koll på Staxlurar, men är lite intresserad, så därför tänkte jag att det kunde vara bra att höra lite. Priset är ju inklusive T1 rör-driver, men det kanske inte är prisvärt ändå. Kanske skulle man satsa på ett nytt system då istället, för naturlig frekvensgång är ju trevligt.
Vad skulle du (Knoppen) rekommendera för prisvärt Stax-system?
Har Stax-drivers balanserat eller obalanserat in?

/Simon
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/09/25 :  11:46:18  Show Profile Send Timbre a Private Message


T1:an har en ingång och den är obalanserad. SRM-006t och SRM-007t har även balanserade ingångar.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/09/25 :  13:19:29  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Exakt Timbre. Jag kan även tillägga att grymsteget SRM-717 har balanserade ingångar. Samtliga som har balanserade ingångar har förstås även vanliga obalanserade. Egentligen drivs alla Staxlurar balanserat! De är gjorda sådana i konstruktionen, dvs signalen påförs från varsitt håll bredvid membranet. Då dras membranet mot den ena statorn, medans membranet samtidigt puttas från den andra statorn. I förstärkaren sitter alltså fasvändarkretsar för ena statorplattan. På de balanserade apparaterna är volympotten fyrgangad. Egentligen är inte de balanserade ingångarna kritiskt nödvändigt, det är mest gjort för om man har behov av mycket långa kabellängder. De ordinära obalanserade ingångarna brukar i allmänhet funka mycket bra.

Hm ett prisvärt system är SRS-3030 Classic System mk II som med transistoriserat drivsteg (rent ljud och högre maximal utsignal än 006t) för cirkapriset tio och ett halvt kkr. Den minsta SRS-2020 Basic System mk II låter också bra men ger inte riktigt lika stark ljudtrycksnivå p g a lägre kapacitet i drivsteget på ett eller annat vis (skiljer dock uppskattningsvis bara 2 dB), sex och ett halvt kkr. Låter ändock förvånansvärt likt i karaktären.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/09/25 :  15:04:21  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Så den största skillnaden mellan SRS-3030 Classic och SRS-2020 Basic tycker du är att man kan spela högre (odistat) med den förstnämnda? Tänkte det är ju ändå skadligt att lyssna längre tid på hörlurar så man kanske ändå kan försöka hålla nere volymen något...Vet du om/var det finns Stax-lurar att lyssna på i närheten av Lund/Malmö?

/Simon

edit: distat = odistat

Edited by - Saim on 2003/09/25 16:12:28
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/09/25 :  15:45:37  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Jo absolut! Man ska INTE lyssna länge på stark volym. Det är lite farligt med staxarna, för i och med att förvrängningen är så låg och knappt ökar något alls vid pådrag, så låter det inte så där illa när man skruvar upp som man är van vid.
Dock, om mysiken mestadels består av lågfrekventa ljud och inte så mycket mellanregister och diskant, så gör hörselns känslighetskurva att det ändå inte upplevs så starkt med basrik musik. Eftersom mebranet rör sig mycket mer vid låga frekvenser så kan klippning inträda vid inte alldeles extrema ljudtryck ändå, så i vissa fall kan man ha nytta av de 1 á 2 extra decibelerna med de större Staxsystemen. Stax i Malmötrakten?, svar vet ej.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

patrikpolly
Numera pwrdesign

244 Posts

Posted - 2003/09/25 :  17:31:14  Show Profile Send patrikpolly a Private Message
Vad är skillnaden på Signature system II SRS 4040 och Lambda Pro Signature?

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000