Author |
Topic |
skrutten
Member
619 Posts |
Posted - 2003/09/25 : 20:26:28
|
Att hålla sig borta från stora polymembran är väl bara något som Lynn O (han med ariel) inpräntat. Just ovanstående Peerless, 12" NHT basen samt Peerless CSX257 tycker jag visar att det går att köra med stora plastkassar som membran. Eller så är dessa element bara undantagen som bekräftar regeln???
|
Hellre ledlös än lödless |
|
|
Kraniet
Member
686 Posts |
Posted - 2003/09/25 : 20:29:40
|
ja det går om konen är väldigt tjock.. men då blir den också tung vilket har nackdelar.. papper är generellt bättre i det fallet.. |
Carlssoninspirerade självbyggen
NAD 2200
Källa? Dator..
"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy.. |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?
2201 Posts |
Posted - 2003/09/25 : 21:12:47
|
den där 6"bilbasen finns det någon mer info om den? |
Driver forumet faktiskt.se |
|
|
Autosataniker
Ej medlem längre
489 Posts |
|
Alexi
Ute och cyklar...?
2201 Posts |
Posted - 2003/09/25 : 23:27:48
|
Hej A* Dom var tyvärr faktiskt inte lika vackra. |
|
|
n/a
deleted
1846 Posts |
Posted - 2003/09/25 : 23:30:10
|
Johansson, varför lånar du inte hem någon eller några bra subbar och provar innan du bestämmer dig för att bygga något själv. Erfarenhetsmässigt så är det ganska svårt att få ihop dipoler med konvetionella lösningar, därför tyckte jag att du skulle ta en diskusion med "Bernt Jansson" angående hans dipolvariant. |
”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”
- Olof Palme |
|
|
Kraniet
Member
686 Posts |
Posted - 2003/09/25 : 23:33:18
|
dom här DLS basarna verkar bra.. Ska tydligen ge tight och "reptilsnabb" bas..
http://www.dls.se/pdf/specmw110.pdf |
Carlssoninspirerade självbyggen
NAD 2200
Källa? Dator..
"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy.. |
|
|
Johansson
var e mitt Pass?
606 Posts |
Posted - 2003/09/26 : 00:27:54
|
quote: Johansson, varför lånar du inte hem någon eller några bra subbar och provar innan du bestämmer dig för att bygga något själv. Erfarenhetsmässigt så är det ganska svårt att få ihop dipoler med konvetionella lösningar, därför tyckte jag att du skulle ta en diskusion med "Bernt Jansson" angående hans dipolvariant.
Det har jag velat göra länge, men utbudet av lämpliga subbar här omkring är ganska dåligt. Plus att jag hittills nästan varit tvungen att lova att köpa de prylar jag velat låna hem. Det är väl den enda nackdelen med att bo lite ocentralt...
En annan grej jag vill ha klar innan jag lånar hem någonting för test är att jag känns ha råd. Om inte Aleph-stegen brinner upp när jag kopplar in dom så borde jag få loss en slant när jag säljer Amplifixen som går att nyinvestera med.
//Johansson |
Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel... |
|
|
Johansson
var e mitt Pass?
606 Posts |
|
n/a
deleted
1846 Posts |
Posted - 2003/09/26 : 13:31:34
|
Här har du en länk till om dipolsubbar. Jag har ett Sentec-filter du kan få låna för eventuella prov om du skall spika ihop något. Det är så lågt (45/35hz) och brant (3/6 ordn) delat att det igentligen blir detsamma som en kompensering. Saknar dock subsonic-avskärning.
http://www.euronet.nl/users/temagm/audio/dipolesub.htm
Lite grann som att svära i kyrkan men , du får faktiskt en riktigt bra begagnad sub för 15kkr. |
”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”
- Olof Palme |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?
2201 Posts |
Posted - 2003/09/26 : 13:53:21
|
Det tycker inte jag! Man ska alltid överväga vad man får för pengarna i butik och vad man är ute efter.
|
|
|
n/a
deleted
1846 Posts |
Posted - 2003/09/26 : 14:08:08
|
På ett DIY-forum kan det vara lite känsligt ändå . |
- Olof Palme |
|
|
n/a
deleted
1846 Posts |
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2003/09/26 : 14:47:44
|
Två isobariklådor på 25 l förslagsvis csx 10:or. Gärna med lite övertonsdist så att placeringen inte blir så kristisk. Polycone, metall eller papper spelar väl ingen roll så länge basen arbetar i rätt miljö med låda och filter osv. Alu är jag dock en smula skeptisk till eftersom uppbrytningarna kommer att bli hörbara. |
Hifiarkeologen |
|
|
Johansson
var e mitt Pass?
606 Posts |
Posted - 2003/09/26 : 19:51:54
|
Det blir ju såklart en hel del bök om man ska till att bygga ett par subbar, plus att man måste ha extra förstärkare och filter runt golvet.
Flera här på forumet har tydligen märkt att två "billigare" subbar låter betydligt bättre än en dyrare, så klart beroende på att två stycken inte slår an på lika många resonansfrekvenser och sånt. En Strata III borde väl gå hitta för under 10kkr, börjar man med en och skaffar en till när behovet finns så skulle det nog bli skoj...
Jag har som sagt en del att tänka på, först och främst ska jag pula ihop ett par tubetraps för att höra hur mycket rummet ställer till det för mig. Sen blir det subbar.
(Jag är förresten inne i slutspurten på Aleph-bygget, med lite tur hinner jag klart imorrn. )
//Johansson |
|
|
Björn N
Fd. Speakerpro
731 Posts |
Posted - 2003/09/26 : 20:27:16
|
Jag orkar knappt ens nämna Monacor SPH 300 CTC en gång till...
12" 2.5" dubbel talspole fs 18 hz.. Man kan bli ägare till ett för under 2000:- !
Jag använder dessa i en sluten 50l låda och dem spelar underbart bra..Djupt, snabbt torrt.. Jag tycker dem låter väldigt "rätt" många subbasar som skryter med ultralåg distorsion och sånt tycker jag låter iofs väldigt rent men tyvärr ofta lite onyanserat.
HUr många basgitarrstämmer finns det i Bruce Springsteens "Born in USA" ...? Se det som en kuggfråga! |
Optimist. punkt slut. |
|
|
lasselite
Semesterfirare
138 Posts |
Posted - 2003/09/26 : 20:41:25
|
Jag har varit inne på ämnet förr, en tvåvägssub! dåde djup och snabb? eventuelt två subbor med olika element för att få nämda vinster plus vinsten man skall få av att ha två subbor hemma( kunde inte låta bli, har haft genusseminarium idag) |
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2003/09/26 : 23:15:01
|
Dubbelsubba! |
Hifiarkeologen |
|
|
fidelityn
Member
870 Posts |
Posted - 2003/09/27 : 03:09:20
|
Reptilsnabb & avgrundsljup sub finns inte, enda alternativet är ovan nämnda dubbelsubba |
|
|
Johansson
var e mitt Pass?
606 Posts |
Posted - 2003/09/28 : 13:11:38
|
Speakerpro: Vad använder du för slutsteg till den?
//Johansson |
|
|
Topic |
|