HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Bygga 2 reptilsnabba & avgrundsdjupa subbar...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/09/25 :  20:26:28  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Att hålla sig borta från stora polymembran är väl bara något som Lynn O (han med ariel) inpräntat.
Just ovanstående Peerless, 12" NHT basen samt Peerless CSX257 tycker jag visar att det går att köra med stora plastkassar som membran. Eller så är dessa element bara undantagen som bekräftar regeln???

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/09/25 :  20:29:40  Show Profile Send Kraniet a Private Message
ja det går om konen är väldigt tjock.. men då blir den också tung vilket har nackdelar.. papper är generellt bättre i det fallet..

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/09/25 :  21:12:47  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
den där 6"bilbasen finns det någon mer info om den?

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Autosataniker
Ej medlem längre

489 Posts

Posted - 2003/09/25 :  23:05:28  Show Profile Send Autosataniker a Private Message
Hej A!

Klart det finns: http://www.monacor.com/produkte/Produkte/Details.cfm?aID=83550&UG=0


Mvh A*
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/09/25 :  23:27:48  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Hej A*
Dom var tyvärr faktiskt inte lika vackra.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/09/25 :  23:30:10  Show Profile Send n/a a Private Message
Johansson, varför lånar du inte hem någon eller några bra subbar och provar innan du bestämmer dig för att bygga något själv. Erfarenhetsmässigt så är det ganska svårt att få ihop dipoler med konvetionella lösningar, därför tyckte jag att du skulle ta en diskusion med "Bernt Jansson" angående hans dipolvariant.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/09/25 :  23:33:18  Show Profile Send Kraniet a Private Message
dom här DLS basarna verkar bra.. Ska tydligen ge tight och "reptilsnabb" bas..

http://www.dls.se/pdf/specmw110.pdf

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/09/26 :  00:27:54  Show Profile Send Johansson a Private Message
quote:
Johansson, varför lånar du inte hem någon eller några bra subbar och provar innan du bestämmer dig för att bygga något själv. Erfarenhetsmässigt så är det ganska svårt att få ihop dipoler med konvetionella lösningar, därför tyckte jag att du skulle ta en diskusion med "Bernt Jansson" angående hans dipolvariant.


Det har jag velat göra länge, men utbudet av lämpliga subbar här omkring är ganska dåligt. Plus att jag hittills nästan varit tvungen att lova att köpa de prylar jag velat låna hem. Det är väl den enda nackdelen med att bo lite ocentralt...

En annan grej jag vill ha klar innan jag lånar hem någonting för test är att jag känns ha råd. Om inte Aleph-stegen brinner upp när jag kopplar in dom så borde jag få loss en slant när jag säljer Amplifixen som går att nyinvestera med.

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/09/26 :  00:54:37  Show Profile Send Johansson a Private Message
Här hittade jag en intressant dipol med 2 st 12" per styck.

http://www.mfk-projects.com/dipole_sub-woofer_dayton_series_ii.htm



Verkar lättbyggd, undrar om ett EMBLA-filter skulle vara något till ett par sådana?

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/09/26 :  13:31:34  Show Profile Send n/a a Private Message
Här har du en länk till om dipolsubbar.
Jag har ett Sentec-filter du kan få låna för eventuella prov om du
skall spika ihop något. Det är så lågt (45/35hz) och brant (3/6
ordn) delat att det igentligen blir detsamma som en kompensering.
Saknar dock subsonic-avskärning.

http://www.euronet.nl/users/temagm/audio/dipolesub.htm

Lite grann som att svära i kyrkan men , du får faktiskt en
riktigt bra begagnad sub för 15kkr.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/09/26 :  13:53:21  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Det tycker inte jag!
Man ska alltid överväga vad man får för pengarna i butik och vad man är ute efter.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/09/26 :  14:08:08  Show Profile Send n/a a Private Message
På ett DIY-forum kan det vara lite känsligt ändå .

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/09/26 :  14:12:46  Show Profile Send n/a a Private Message
Sökte på säljes "subwoofer" och hittade den här.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15900&SearchTerms=,subwoofer

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/09/26 :  14:47:44  Show Profile Send brumel a Private Message
Två isobariklådor på 25 l förslagsvis csx 10:or. Gärna med lite övertonsdist så att placeringen inte blir så kristisk. Polycone, metall eller papper spelar väl ingen roll så länge basen arbetar i rätt miljö med låda och filter osv. Alu är jag dock en smula skeptisk till eftersom uppbrytningarna kommer att bli hörbara.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/09/26 :  19:51:54  Show Profile Send Johansson a Private Message
Det blir ju såklart en hel del bök om man ska till att bygga ett par subbar, plus att man måste ha extra förstärkare och filter runt golvet.

Flera här på forumet har tydligen märkt att två "billigare" subbar låter betydligt bättre än en dyrare, så klart beroende på att två stycken inte slår an på lika många resonansfrekvenser och sånt. En Strata III borde väl gå hitta för under 10kkr, börjar man med en och skaffar en till när behovet finns så skulle det nog bli skoj...

Jag har som sagt en del att tänka på, först och främst ska jag pula ihop ett par tubetraps för att höra hur mycket rummet ställer till det för mig. Sen blir det subbar.

(Jag är förresten inne i slutspurten på Aleph-bygget, med lite tur hinner jag klart imorrn. )

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2003/09/26 :  20:27:16  Show Profile Send Björn N a Private Message
Jag orkar knappt ens nämna Monacor SPH 300 CTC en gång till...

12" 2.5" dubbel talspole fs 18 hz..
Man kan bli ägare till ett för under 2000:- !

Jag använder dessa i en sluten 50l låda och dem spelar underbart bra..Djupt, snabbt torrt.. Jag tycker dem låter väldigt "rätt" många subbasar som skryter med ultralåg distorsion och sånt tycker jag låter iofs väldigt rent men tyvärr ofta lite onyanserat.

HUr många basgitarrstämmer finns det i Bruce Springsteens "Born in USA" ...? Se det som en kuggfråga!

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/09/26 :  20:41:25  Show Profile Send lasselite a Private Message
Jag har varit inne på ämnet förr, en tvåvägssub! dåde djup och snabb? eventuelt två subbor med olika element för att få nämda vinster plus vinsten man skall få av att ha två subbor hemma( kunde inte låta bli, har haft genusseminarium idag)
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/09/26 :  23:15:01  Show Profile Send brumel a Private Message
Dubbelsubba!

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2003/09/27 :  03:09:20  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Reptilsnabb & avgrundsljup sub finns inte, enda alternativet är ovan nämnda dubbelsubba
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/09/28 :  13:11:38  Show Profile Send Johansson a Private Message
Speakerpro: Vad använder du för slutsteg till den?

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000