HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Mina första två Mirsch "hyperbak" klara
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/09/24 :  20:55:28  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Nu återstår bara lite montering, inmätning och lyssning. Ska bli sex stycken totalt. Alltså surroundhögtalare som ska placeras lite speciellt i relation till vägg/tak. Vi får se hur de låter. Hyfsad finish blev det iaf .


"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/09/24 :  22:26:37  Show Profile Send celef a Private Message
berätta mer, hur fixar man till en sådan låda och finish?

sound pollution
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/09/24 :  22:58:52  Show Profile Send Thomas A a Private Message
celef,

byggbeskrivningen tog jag från Elektronikvärlden no 11, 1994. Det jag gjorde var att såga till bitarna enligt de mått som är angivna där. Lite jobbigt att försöka beskriva alla mått och vinklar här, skulle behöva scanna in ritningen. För vissa delar lät jag bitarna sticka ut lite och sågade efter limningen för att få till vinklarna (på ändarna av högtalarna. Resten var att måtta, såga (hade ej geringssåg! skulle nog hjälpa) och slipa till.

Finishen är först träspackel, sen sprutspackel (hittade på clas ohlsson), med slipning mellan. Sen ytterligare lite träspackel och slipning. Planslip och sedan med fint sandpapper och kloss. Sen sprutlackering först med grå primer (Biltema), slipning, och sist sprutlackering med färg (Biltema) i tunna skikt. Torkar fort så man kan bättra på rätt snabbt. Klart! Gjorde lådorna till mina nya frontar på samma sätt. Visst kan det bli bättre om man slipar och spacklar ännu noggrannare, men för mig duger detta bra.

Element och filter är också original Peerless, som jag har haft själv (min gamla Allegro högtalare) dels som jag köpt av Olle Mirsch. Ska också köpa ett par element av "Burr" Petterson/Allegro så småningom. Annars finns elementen också på Madisound tror jag.

Högtalarna ska fästas på vägg relativt högt med diskant riktad snett uppåt mot taket (ev nedåt eller åt vägg om taket absorberar diskanten). Ska ge en "rumslig" klang men också en distinkt ljud eftersom bas/mellan är riktad mot lyssnarna enligt beskrivningen.



T


"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/09/25 :  08:30:57  Show Profile Send Larsen a Private Message
Trevligt att se sådana igen. För måååånga år sedan var jag på en demo av Olle, på Arken tror jag, på hela systemet från serien i Elektronikvärlden.
Elementen finns väl på good ol´ Hifi Kit också?
100DT & 130WR ?

Thomas, var det inte du som bytte ut elementen i dina Allegro (mot bla ct62 och aktivt filter från vårt grannland)?
Hur gick det med det? Är du nöjd?

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/09/25 :  10:35:11  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Larsen,

jo jag byggde nya lådor. De är dock något modifierade i lutningen samt att elementpositionen är ändrad. Diskantcentrum är flyttad ca 1.5 cm uppåt på baffeln. Elementen är också nya (CSX145 och CT62) och jag har aktiv drift (med moddade EMBLA filter). (Hifi Kit har inte 4 ohms varianten av 130WR längre. De finns bara hos Allegro nu, vad jag vet, ang mina "hyperbak" högtalare.)

Filtret har ändrats otaliga gånger men senaste ändringen gav resultat. De låter mycket bra i mina öron, och det enda som kanske saknas är en höjning i högsta oktaven, och ca 0.5-1 dB höjning mellan 100-300 Hz. Det hela har varit en itereringsprocess som har varit en blandning mellan mätning med pulser, mätning och lyssning med svep vid lyssningsposition och ren musiklyssning.

De mest avslöjande testerna har varit lyssning av svep och musiklyssning vid lyssningsposition. Mätningarna blir mycket begränsade då jag endast kan mäta på 1 meters avstånd inomhus; detta säger bara lite om vad som händer när man lyssar 3 meter från högtalaren i ett rum (bla baffeleffekten blir felaktig vid 1 meter). Helst skulle jag vilja mäta utomhus på 2 meters avstånd med högtalaren högt uppsatt för att se hur den mäter ekofritt. En förenklat byggschema med filter och överföringsfunktion samt mätningar kommer så fort jag är HELT nöjd med resultatet (om man nu nånsin blir det).

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"

Edited by - Thomas A on 2003/09/25 10:38:47
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/09/25 :  11:42:32  Show Profile Send celef a Private Message
hej thomas, jag håller oxå på med ett vinkelprojekt (låda med många jobbiga vinklar) och är imponerad på din lådfinish, har du handjagat alla bitar eller kör du med maskin? vad använder du för skivmaterial? vad har du för radie på kanterna? många frågor! :)

sound pollution
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/09/25 :  11:57:30  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Celef:

Dags för en tråd om ditt projekt?

Låter intressant.

/Erik
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/09/25 :  14:22:49  Show Profile Send Thomas A a Private Message
celef,

19 mm MDF hela vägen. Har använt mig av elektrisk sticksåg, fogsvans, och penna+linjal+passare. Sågar först ut "basbitar" och sedan ritar upp vinklarna som jag sågar till försiktigt. Bitarna drar jag sedan fast bredvid varandra och inspekterar ytorna och jämnar till med en fil. Sedan använder jag MYCKET lim så att ev. ojämnheter i fogarna fylls ut.

Vet inte riktigt vad du menar med radie på kanterna...? Vilka kanter menar du då?

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/09/25 :  14:28:06  Show Profile Send celef a Private Message
nja, får jag den att låta bra (så jag slipper skämmas!) så kanske en lite mer ingående beskrivning kommer, men det är ingen hemlighet att inspiration för form och funktion kommer från allison-snell-carlsson-shahinian-samadhi-winslow.

sound pollution
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/09/25 :  15:26:43  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Thomas A:

Du skulle inte ha möjlighet att scanna in artikeln (eller artiklarna om du har resten av serien). Vore rätt intressant läsning.

/Erik
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/09/25 :  15:58:41  Show Profile Send celef a Private Message
ta: jag menar förstås den lilla radien på kanten mellan de olika bitarna, ex kanten mellan baffel och sidostyckena. :) när man gör en ritning till snickare måste denna radie anges, din valda radie såg bra ut... eller lagom... eller hur jag nu ska säga! 19mm mdf var rejält tilltaget, har du provat en sandwich med dämplim?

sound pollution
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/09/26 :  12:22:37  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Erik,

vet inte om jag får pga av copyrighträtten. Scanna får jag men att lägga ut artikeln...hmm. Några mått kommer kanske i helgen.

celef,

vet fortfarande inte vad du menar tyvärr . De båda bafflarna ligger ovanpå sidornas kanter och jag har inte fasat dessa med någon radie. Om jag får tid i helgen kan jag ta fram exakta mått och hur bitarna är sammanfogade.

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts

Posted - 2003/09/26 :  13:37:46  Show Profile Send avr7000 a Private Message
Erik

Jag tror att jag har alla artiklarna kopierade, jag kan skicka dig en upsättning eller oxå tar vid det vid nästa Carlssonträff...

/Stefan

Mina pryttlar
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12665
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000