HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 utgångsimpedans, vad menas?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/09/24 :  20:01:15  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Vad menas med utgångsimpedans, egentligen? Jag håller på med en hörlursförstärkare och på dess orginalschema så är det från OPn ett motsånd på 50 ohm i serie med utgången. Det motståndet tänkte jag funderar jag på att ta bort och driva lurarna direkt från utgången på OPn. Risken är i och för sig att förstärkaren blir förstörd om man får kortis på utgången, med förhoppningsvis är det bara sista OPn som ryker och den är lätt att byta.

Behövs ett sånt där motstånd? Direkt drivna från OPn borde väl utgångsimpedansen bli jättehög? Eller är jag helt fel ute?

Edit: Stavfel

Edited by - Mr.Älg on 2003/09/24 21:14:40

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2003/09/24 :  23:02:16  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
quote:
Direkt drivna från OPn borde väl utgångsimpedansen bli jättehög? Eller är jag helt fel ute?


prexis tvärtom. Utgångsimpedansen i en OPTIMAL Op-förstärkare är 0, fast i praktiken blir den låg. Normalt ligger "bara" två transistorer , en NPN och en PNP mellan matningsspänningarna.

Men för din del är inte detta av ondo. Utgångsimpedansen SKALL vara låg. Ingångsimpedansen däremot bör vara hög , minst 10ggr större än signalkällans egenimpedans, för att inte belasta den.
MEN jag rekommenderar dig att ha ett motstånd i serie med utgången, så skyddar du OP-n samt avlastar den lite.

lycka till
gammelnalle

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/09/24 :  23:29:10  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
OK, jag klämmer dit ett par motstånd, men inte på kretskortet utan mellan kort och kontakt, så blir det lättare att byta/bygla dom. Jag provar lite olika.
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2003/09/25 :  20:02:23  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
så skall det låta!! Egen test är bäst!

björn

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/09/26 :  09:59:59  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hörlurar är ofta anpassade att få "korrekt" frekvensgång med en utimpedans på 120 ohm. På freestylar frångår man det för att förbättra uteffekten till hörluren, många mindre och mer lättdrivna lurar är därför anpassade till mycket mer lågohmig belastningsimpedans.

Frekvensgången till hörluren styrs av denna faktor:

(hörlurens impedans som funktion av frekvens) / (utgångsresistansen + (hörlurens impedans som funktion av frekvens))

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/09/26 :  13:20:11  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Mr Älg, kolla in mitt QRV-04, där har jag option dels för ett simpelt seriemotstånd och dels ett motstånd innaför motkopplingen. Med det sistnämnda kan man få ner utgångsimpedansen men samtidigt få en bra strömbegränsning samt en spänningsbegränsning, bra för lågohmiga lurar.

Utimpdenasen från en opamp ligger i milliohmklassen om den är hårt motkopplad (låg förstärkning).

Med mina Sennheiser HD545 och originallängd på sladden så hörs inte ett skit i skillnad mellan de olika driftsätten men jag misstänker att lågohmiga lurar kan vara känsligare.

Skälet till motståndet är ett extra skydd, både för lågohmig lur samt för förstärkaren i viss mån, som svar på din fråga. Vet du vad har du och vad gör behövs inte detta motstånd.

http://home.swipnet.se/~w-50719/hifi/qrv04

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2003/09/26 13:21:41
Go to Top of Page

99nvbjed
Starting Member

46 Posts

Posted - 2003/09/26 :  14:31:44  Show Profile Send 99nvbjed a Private Message
På Cmoys portabla hörlursförsärkare på headwize står det i texten till ritningen att ett motstånd på 50 ohm på utgången är valfritt, men att man bör ha ett sådant om man har lurar med låg impendans (typ 32 ohm).

// Joel
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/09/26 :  15:04:46  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Som sagt valet är fritt, runt 100 ohm är en bra kompronmiss om man vill kunna använda 8-600 ohms lurar. Kör man bara med 32-150 ohmslurar så kan ett lägre värde vara bra. Det hela är en bedömningsfråga. 110-120 ohm är vanligt i alla fall.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000