HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Elektrolyter i delningfiltret under experimentfase
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/08/27 :  08:48:54  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Jag experimenterar för fullt med att försöka få ett filter som låter bra till mina GALTIS. Då man testar olika filtervarianter behövs mängder av olika filterkomponenter med olika värden, detta kostar MYCKET pengar.

Jag undrar om det är en vettig idé att under experimentfasen använda elektrolyt kondensatorer istället för de polypropylen man kommer att ha i den slutgiltiga konstruktionen. Är ljudförsämringen med elektrolyter så stor att jag inte kan använda dessa för att testa fram mina filter, eller är skillnaden marginell???

Prisskillnaden mellan de bägge är i varje fall rätt stor, så det skulle spara en del pengar.

"Går den att tweaka?

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/08/27 :  10:04:36  Show Profile Send P.P a Private Message
Så länge du tar hänsyn till att förlusterna i ellyten är större så kan de fungera bra men det blir ju oftast mycket struligare. Sitter kondingen i serie med ett motstånd så kanske det gör mindre man samarbetar kondingen med en spole så kan man få STORA skillnader.

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/27 :  10:16:13  Show Profile Send Flint a Private Message
samarbetar kondingen med en spole så kan man få STORA skillnader

Håller i princip med om ditt svar men tycker att den sista meningen är överdriven. För tydlighets skull så kan du väl berätta vilka STORA skillnader du har upplevt så att StefanB vet vad han har att vänta sig.

Jag tycker mest att det är lytens Ri som kan ställa till det lite, men inte så mycket så att det är någon katastrof. Sen kan man ju också räkna med lite större toleransavvikelser för lyter men det är ju inget problem förutsatt att du mäter alla värden.

Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/08/27 :  10:43:24  Show Profile Send P.P a Private Message
quote:

Håller i princip med om ditt svar men tycker att den sista meningen är överdriven. För tydlighets skull så kan du väl berätta vilka STORA skillnader du har upplevt så att StefanB vet vad han har att vänta sig.

Sant Flint!

Nu har P.P inte gått in och kollat noggrannare på filtret som Stefan använder så P.P tänker inte uttala sig om var problemen kan uppenbara sig där just nu.
P.P har råkat ut en gång att beräkningarna korrelerade väl med den praktiska verkligheten. Det gällde ett lp-filter som bestod i en spole och en konding på normalt sätt. Utan ett litet förlustmotstånd i serie med kondingen så samverkade kondingens impedans tillsammans med spolens och högtalarens på ett sådant sätt att det blev en liten peak i området 2-3kHz. Då blev det ljudet hårt och nasalt. När samma konstruktion använde sig av en billig ellyt så blev peaken istället en liten lagom bredbandig dipp på ett par dB. Och ljudet var då mycket behagligare.
Efter testet med kondingarna så valdes ellyterna.

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/27 :  10:46:25  Show Profile Send Flint a Private Message
Bra svar. Jag tror att när man använder ordet STORA SKILLNADER så bör man nog förklara som du gjorde nu vad man menar. Annars lämnar man fältet öppet för vilka fantasier som helst.

När Flint springer runt i stora staden längtar Flint hem till djungeln
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000