HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Anläggning som duger!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

bobey
Member

118 Posts

Posted - 2003/09/24 :  11:32:11  Show Profile Send bobey a Private Message
Kolla in denna länk. Vet inte riktigt hur jag ska kommentera ;)....

http://dan.bellity.online.fr/jyk/

// bobey

Meyer
SW-hantering

209 Posts

Posted - 2003/09/24 :  11:59:32  Show Profile  Visit Meyer's Homepage Send Meyer a Private Message
grymt! ge mig :))

lyssna först, bedöm sedan.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/09/24 :  12:03:24  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Han har uppdaterat sedan sist så bilden tror jag inte stämmer idag. Kommer inte ihåg vad han gjorde men den ser annorlunda ut idag.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

keefan
Member

146 Posts

Posted - 2003/09/24 :  12:07:32  Show Profile Send keefan a Private Message
Ok før att det ær kul med bra ljud. Men jag tycker nog att denna killen (før det ær ju sækert en kille) ær lite tragisk.

Lægger man ~100.000 på sin stereo då ær man førmodligen en stor fantast (på ett ganska bra sætt).
Lægger man 1.000.000 (och førmodligen mycke mer) på sin stereo så kænns det inte så roligt længre... tycker jag i varje fall.
Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2003/09/24 :  12:24:29  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
Lægger man ~100.000 på sin stereo då ær man førmodligen en stor fantast (på ett ganska bra sætt).
Lægger man 1.000.000 (och førmodligen mycke mer) på sin stereo så kænns det inte så roligt længre... tycker jag i varje fall.


Håller med dig. Men jag skulle nog också påstå att man är lite för fixerad om man skaffar en anläggning för 100.000kr och uppåt. Med reservation för att man tjänar väldigt mycket pengar och inte vet vad man ska göra av dem.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/09/24 :  12:31:17  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Kevin> Inte fixerad, man får se det som en hobby.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

MacDaxy
Member

250 Posts

Posted - 2003/09/24 :  12:38:21  Show Profile Send MacDaxy a Private Message
Drar man på lär väl både speglar, stuckatur, takkronor och allt annat åka all världens väg

Allt som skrivs på internet är sant.
Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2003/09/24 :  12:40:28  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
Rydberg> Visst är hifi en hobby. Men det har den slutat att var när man plöjer ner allt man tjänar i nya grejer.
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2003/09/24 :  13:03:45  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
Det känns väl som om ägaren till denna anläggning inte direkt plöjer ner allt han/hon tjänar, med tanke på hur rummet ser ut så finns det pengar så det räcker. Det är väl inte fel att lägga pengar på sin "hobby" om man har möjlighet till det, varför skulle gränsen för en vettig hifi investering gå vid 100 000kr. Den med en bergsprängare för 1595 tycker väl att en stereo för 20000 är vansinnigt och så vidare. Det andas avundsjuka från vissa tycker jag.

Sen tycker jag dock att själva sparandet och trånandet efter nya uppgraderingar är en del av det hela. Om man hade obegränsat med pengar är det ju bara att köpa det värsta, men vad ska man göra sen då? (köpa uppgraderingen kanske)

alla försöker vi väl uppnå maximala väl-ljud efter egen förmåga

man fick då lite att drömma om på mässan i luleå, tack janne och alla andra inblandade
mvh
micke
Go to Top of Page

lindbergmalmoe
Member

185 Posts

Posted - 2003/09/24 :  13:06:32  Show Profile Send lindbergmalmoe a Private Message
Frågan är om inte den som lägger ner ett par hundra tusen gör en större uppofring än den som lägger ner + en miljon. Jag skulle i alla fall misstänka att för denna person är pengar inte något större problem och har "för mycket" varför nöja sig med något som inte är det bästa.

Jag skulle även tro att detta resonemang även fungerar på tex bilar. En fantast kanske köper en Porche och får därmed göra vissa avkall medans det finns de som har både Porche, Ferarri plus några andra bilar. Frågan är hur mycket avkall dessa måste göra?
Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2003/09/24 :  13:22:06  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
Micke76> Jag förstod att argumentet om avundsjuka skulle komma upp. Nej, jag är inte avundsjuk,jag talar om egna erfarenheter. Jag lade visserligen inte ner 100.000 eller mer på min anläggning, men så fort som jag hade pengar över började min(sjuka )hjärna tänka "Hmmm, vad ska jag köpa nu, behöver jag inte nya högtalare.." osv. Istället borde jag definitivt ha lagt pengarna på något som jag verkligen behövde.

Jag tror inte att jag är ensam om detta "problem", men vissa väljer att kalla det sin hobby(nej Ryberg, menar inte dig) och ursäktar alla utgifter med detta. Numera har jag valt att lägga mig på en för mig rimlig nivå av hobby och lägger pengarna på nyttigare grejer. Det är tyvärr lätt att drabbas av uppgraderings-djävulen.

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/09/24 :  13:30:10  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Tja vad ska man säga, att använda en TacT verkar vara ett vettigt val för att justera frekvensgångsavvikelserna hos de där högtalarna.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

mats
Member

123 Posts

Posted - 2003/09/24 :  15:15:00  Show Profile Send mats a Private Message
Jag tycker inte det spelar någon som helst roll om man har spenderat 5 miljoner eller 500 kr på hifi eller något annat för den delen. Har man pengarna och prioriterar hifi prylar så är det fine. Varför ska det finnas en gräns om vad som är "accepterat"?.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/24 :  15:24:17  Show Profile Send Bravo a Private Message
Naturligtvis kan man gå över en gräns där bara hifi och uppgraderingar gäller och då har det ju blivit ett tvång, inte ett nöje.
Hur mycket pengar man kan lägga ut beror väl på mycket och har inte riktigt med saken att göra, det är som sagt huvudet det handlar om.

Rummetpå bilden däremot skvallrar väl knappast om någon pekuniär nöd om man säger så.

Bravo
Go to Top of Page

mats
Member

123 Posts

Posted - 2003/09/24 :  15:39:16  Show Profile Send mats a Private Message
Visst har alla en egen personlig gräns för vad dom vill spendera och visst kan man själv tycka att man kanske har spenderat mycket på den nya cd-spelare etc. Men däremot så gillar jag INTE att någon annan säger "Hur i ... kan du spendera 50.000 på högtalare" när dom själva har köpt en bil för 150.000.
Go to Top of Page

Pass
Member

92 Posts

Posted - 2003/09/24 :  17:17:46  Show Profile Send Pass a Private Message
Jag anser att mina ca 200kkr på anläggningen har spenderats på ett högst "nyttigt" sätt, och kör min Volvo 740 från 86 med glädje (utan att känna avundsjuka mot, eller behov av att idiotförklara, de hundratals bilister jag möter varje dag, som valt att lägga runt 100-200kkr mer på sin bil). Jag har sagt det förr i detta forum: Livet handlar om prioriteringar, må det så vara stereoinköp eller yrkesval etc.
Sedan angånde trådens mastodontanläggning: skicka en inredningsarkitekt till killen!! Han borde ju tilldelas pris för typ "best in money without taste contest"!

Det finns inga genvägar...
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/09/24 :  18:12:19  Show Profile Send Timbre a Private Message


Håller med Pass i det inlägget.
Problemet uppstår väl först när någon utifrån sina egna snäva referensramar börjar tala om för folk vad som är nyttigt eller inte...
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2003/09/24 :  18:35:15  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Pass: Klockrent!

Artphotography
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/09/24 :  18:54:44  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Håller med Pass, visst måste man få prioritera som man vill. Dock kan man väl tänka sig att hifi i likhet med de flesta andra mänskliga sysselsättningar kan utvecklas från en hobby till ett sjukdomsliknande tillstånd då det överskuggar alla andra intressen, gör att man försakar familj och vänner o.s.v. Då är det ju inte lika glasklart längre. Inte för att jag tror att det är särskilt vanligt, men det förekommer säkert.
Go to Top of Page

mats
Member

123 Posts

Posted - 2003/09/24 :  19:07:54  Show Profile Send mats a Private Message
Jag menade precis som Pass sa men kanske inte fick fram det :)..
Undrar hur killens anläggning låter. Har aldrig hört någon miljonanläggning i ett rum som är behandlat. Skulle vara spännande.


Go to Top of Page

thli
Member

248 Posts

Posted - 2003/09/24 :  19:42:12  Show Profile Send thli a Private Message
Visst det kanske inte är vettigt men vann jag 50 miljoner på lotto skulle det ganska snart stå ett par Wilson X2 några Halcro dm68 och lite annat kul i det nybyggda lyssningsrummet!!

Jag och säkert många andra på detta forumet har ofta fått höra "hur kan du lägga så mycket pengar på din stereo" och jag börjar bli lite trött på detta.

När jag var på båtmässa senast och såg dessa mångmiljonbåtar bli beundrade börjar man undra,vad skulle krävas för att få dyr hifi lika uppskattad?

//Thomas
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/09/24 :  20:26:05  Show Profile Send matså a Private Message
Jag anser det vaninne om personen köper dessa apparater enbart för att imponera(kolla så rik jag är) och skiter i själva hifi och musik. Lika löjligt som en person som käkar nudlar i ett helt år och låter sin familj lida. HÄr är det något fel. Men drabbar det inte någon annan så. Men personligen så skulle jag aldrig köpt så dyrt(om jag var så rik). För det bästa kan du ju få för mindra pengar.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2003/09/24 :  20:48:01  Show Profile Send jatttelite a Private Message
Nja matså, jag har inte hört anläggingen (ang. det bästa kan du få för mindere pengar), MEN det måste väl vara upp till var och en att köpa det hon/han vill, desutom personen i fråga (smak eller inte) har nog råd så det drabbar nog inte familjen. Hon/han kanske till och med skänker pengar till väljörande ändamål.
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/09/24 :  21:52:14  Show Profile Send matså a Private Message
Men herregud, vad är nästa steg? Högtalare för 10 miljoner osv osv. Låt de göra vad de vill med sina pengar, men vansinnigt är det eftersom dessa högtalare nog inte är så väldans mycket bättre än Coltrane. Herregud har de diamanter i högtalarna eller vad gör de så dyra?

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/09/24 :  22:14:15  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Lika löjligt som en person som käkar nudlar i ett helt år och låter sin familj lida.

Singel, 22år här lider ingen!
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/09/24 :  22:23:14  Show Profile Send matså a Private Message
Marcus det är mycket fanatiskt att käka nudlar bara för att få den högtalaren.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.43 sekunder. Snitz Forums 2000