HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Carlsson OA14
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/09/24 :  07:18:34  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Jag har fått ett par gamla OA14 av min styvfar. Dom är sedan början av 70-talet men lät fortfarande helt ok i hans gamla Sonabstereo tills den gav upp i somras. Då han inhandlat ny hifi så har jag fått Carlssonhögtalarna men det sitter tyvärr gamla sladdar med den där gamla typen av kontakt (tvådelade små spadar) som var vanlig då.

Måste jag öppna högtalarlådan och löda dit nya kontakter eller är det någon som har något bra tips hur man moderniserar dessa burkar??

Jag tänker använda dessa som grunden i en ny "sängkammarstereo"

Tacksam för alla svar till en tummenmittihandengubbe

"My mistress eyes is nothing like the sun

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2003/09/24 :  09:08:23  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Hej hopp!!!
Titta på http://www.carlssonplanet.com/ där finns en massa bra tips hur du kan förbättra OA14.

Mvh
Henrik

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/09/24 :  10:21:52  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Ja det vore nästan synd att inte helrenovera ett par så bra högtalare. Jag spelar själv på helrenoverade OA12 och det är helt underbart va bra de är.

/Erik
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/09/24 :  15:29:50  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Herregud!!!

Detta verkar ju vara hur svårt som helst. Man kommer inte åt filtret uppifrån och inte nedifrån utan man skall gå in via basreflexporten....

Hur i helskotta kommer man åt att löda fast ny kabel då????

Finns det någonstans där man kan få hjälp för några hundra upp till en tusenlapp??

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/09/24 :  15:58:55  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Det är inte alls så svårt.

Om du tar av gallret så kommer du finna en mängd skruvar som håller fast baffeln. Skruva loss dem med rätt sorts skruvmejsel (Posidrive #1 tror jag är rätt storlek). Sedan är det bara att lyfta loss baffeln.

/Erik
Go to Top of Page

kung
Member

317 Posts

Posted - 2003/09/24 :  16:13:28  Show Profile Send kung a Private Message
om du inte orkar byta anslutningar köper jag dem av dig! :)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.49 sekunder. Snitz Forums 2000