HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur låter Super Flatline Gold mkII?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2003/09/24 :  01:32:53  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
Jag har för tillfället en Sony dvdspelare som jag använder som transport och en Advantage DAC1. Och för tillfället ett MCcormack DNA 0.5 Deluxe slutsteg. Kablarna jag använder är Van Den Hul Hybrid Magnum Bi wire. Högtalarna jag använder är B&W Nautilus 804.

Min nästa uppgradering är att byta ut DAC + slutsteg till den nya Amplifix.

Det jag är missnöjd med är "3d känslan", och den extremt detaljerade ljudbilden. Så har jag fått inlägg här att det kan vara högtalarkablarna som begränsar detaljen och djupet så då har jag kollat upp lite kablar här på internet och läst mycket gott om Nordost kablar. Jag har dock inte råd med valhalla , så jag hittade istället Super Flatline Gold mkII och jag vill höra ERA intryck om dessa kablar då jag inte har någon chans att ta hem dem och testa dem INNAN jag köper dem...

Så vad tycker ni? jag är ute efter detaljer och 3d känsla i ljudet. Jag gillar det "ljusa och detaljerade" ljudet... inte det "varma och mysiga" ljudet som jag känner att jag har nu. Passar dessa kablar mina krav eller ska jag helt enkelt behålla de jag har? Jag kan som sagt inte testa dem INNAN jag köper dem...

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/09/24 :  01:45:02  Show Profile Send ekman a Private Message
tror inte du kommer bli missnöjd med flatline, dom är verkligen inte varma och mysiga och dom kommer nog öppna upp rejält
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2003/09/24 :  02:39:33  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
det låter bra :)
jag vill dock lyssna på dem NU :)
får se hur jag gör... vill höra lite mer omdömmen :)
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/09/24 :  02:49:27  Show Profile Send ekman a Private Message
läs lite på audioreview, det brukar man komma en liten bit på iallafall men efter det som du beskriver så verkar dom som gjutna för dig =)
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/09/24 :  07:22:21  Show Profile Send Per a Private Message
Mccormack lutar lite åt varm karaktär medan advantage/amplifx lutar lätt åt det ljusa så du väljer förmodlignen rätt elektronik för ditt ljudideal. du kanske inte ska byta kablage utan invänta den nya stärkaren.

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/09/24 :  07:24:07  Show Profile Send Per a Private Message
jajust 3dkänslan! hur ser ditt rum ut? har du inget dämpande material bakom högtalarna så prova det oxå. det är en enkel väg mot mer 3d.

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/09/24 :  07:43:41  Show Profile Send Adagio a Private Message
Kan de inte prova/låna hem nordost, då kan du ju lyssna i lugn och ro, gillar du öppet transparent "ljust"ljud så lär du uppskatta nordost.
Det blir billigare än att byta elektronik, flera jag pratat med föredrar McCormack framför amplifix(den äldre), det kostar inget att prova.
Fördelen med nordost är att den inte tillför en massa skumma egenskaper till signalen, du får en ren ofärgad signal. Om du lånar hem dom, se till att låna även en signal kabel i passande prisklass tex solarwind eller blueheaven då kommer du få höra för första gången hur McCormacken verkligen låter.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/09/24 :  07:59:01  Show Profile Send Sanoj a Private Message
"Fördelen med nordost är att den inte tillför en massa skumma egenskaper till signalen,.."

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2003/09/24 :  09:29:29  Show Profile Send Per100 a Private Message
Har flatline gold (mk1), vet inte hur den skiljer sig från mk2.
Basen bev tunnare med denna kabel jämfört med en lc audio teflar, så jag använder nordost enbart för diskantelementet. Där fungerar den mycket väl och har som främsta egenskap att den lyfter fram detaljer på ett sätt som lc audio kabeln inte förmår.
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2003/09/24 :  13:44:35  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
ekman> audioreview får man inte ut så mycket av att läsa på, antingen så ger folk en 5a i betyg när de gillar nåt eller en 1a när nåt är mindre bra så det är lite svårt att bilda en uppfattning där, men visst kan jag testa och se om jag hittar nåt :)

Per> det låter som en bra ide, vem vet jag kanske blir helt nöjd när jag får hem en advantage. man kan ju alltid hoppas iallafall :)
jag har tyvärr inget dämpande bakom högtalarna då jag har en filmduk på väggen där... så det blir lite svårt att dämpa där oxå...

adagio> jag blir tyvärr tvingad att köpa kablarna på reference audio här i sthlm och där har man inget öppet köp :/

per100> det låter bra. pratar vi stor förändring? vad använder du till basen då?
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/09/24 :  18:26:59  Show Profile Send Adagio a Private Message
Sanoj> Måste jag utveckla detta? En kabel med så lite egetljud som nordost måste ses som den ultimata ickeljudskabeln, kablar som däremot har volumiös bas eller brist på toppinformation pga dåligt matrialval till isolering eller speciella geometrier anser jag vara att tillföra skumma egenskaper till signalen, men andra har säkert en annan åsikt/erfarenhet.
Man kan se kablar som exklusiva tonkontroller, jag säger inte vad som är rätt eller fel, men i min anläggning fungerar nordosts osminkade sanning mycket bra.

jOakim> Vad är det för skitpolicy dom har? Kunden måste ju få prova en produkt i den miljö den skall verka, byt leverantör, kontakta någon annan butik som för nordost, bara för att nämna några i närheten av Sthm, Leffler Norrk, Esoterisk HiFi Uppsala, lite längre bort men med ypperlig service HiFiConsult Allingsås.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/09/24 :  18:37:03  Show Profile Send Adagio a Private Message
Föresten. Alla rev2 från nordost är bra mycket bättre än rev1, det är ju helt nya produkter efter många erfarenheter och forskning.
Visst skulle dom kunnat bytt namn helt men ett inarbetat koncept där kunden omedelbart kan referera till prisklass och utseende tycker jag är att föredra.
Jag gillade inte nordost förut, tyckte de var för tunna och basfattiga samt kyliga, detta stämmer inte längre med rev2, de har sitt naturliga luftiga, dynamiska ljud men med ett lagom tillskott av värme och en kraftigare basåtergivning(dock mycket torr i jämförelse med andra)

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2003/09/24 :  18:51:25  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

j0akim > Vänd dig till ljudmakarn.se hälsa gärna från mig så hjälper dom dig med dina problem och det ska inte vara nåt problem att låna hem väl inspelade kablar heller. Då slipper du helt nya kablar och får testa dom precis som det ska låta istället. Dom har det mest från de billigaste och upp till Red Dawn modellen. Sen finns det andra lite trevliga produkter att testa som tex Eichmann etc.


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2003/09/26 :  20:57:42  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
tack för infon.. jag var inne på reference audio och de lät mig ta hem kablarna och testa dem, dock inte så länge så de blir inspelade vilket är förståeligt... jag ska invänta och se vad det blir för stärkare för att sedan se om jag blir nöjd, om jag inte blir det så ska jag kolla vidare på nordost :)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000