HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Sublimt "budgetljud"
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ximilian
Starting Member

31 Posts

Posted - 2003/09/23 :  20:11:31  Show Profile Send Ximilian a Private Message
Håller nu på att planera för framtida boende. Att jag skall ha ett helt eget rum i källaren för mina saker är det ingen diskussion kring. Vad som förvånade mig häromdagen var att flickvännen kläckte idéen att vi givetvis måste ha en stereo uppe i vardagsrummet också. Jag söker nu en tvåkanalare som skall kunna fylla rummet med detaljer och skärpa, men samtidigt vara av en varmare karaktär. Ljudet skall "flyta" i rummet samtidigt som man skall kunna föra ett samtal. Om förstärkare också kan dekorera rummet så vore det ju heller ingen nackdel. Min prisidé kring förstärkaren ligger kring 10 kkr. Högtalarna bör ligga kring 5 - 7 kkr ev något mer och vara modell mindre stativare och gärna kunna placeras väggnära. Någon som har några förslag?

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/09/23 :  20:20:26  Show Profile Send Ayn a Private Message
Högtalardelen låter som ett jobb för rundstrålande högtalare, typ Carlsson...är rätt säker på att det finns Carlsson-tokar här som kan fylla i mer

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

jonssond
Starting Member

23 Posts

Posted - 2003/09/23 :  20:26:30  Show Profile Send jonssond a Private Message
Sonabhögtalarna OD11- OA12- OA14, (finns bara på beg marknaden) alla uppgraderade enligt Carlssonplanet.
Dessa är ju golvare, men tar liten plats för de ska placeras vid vägg.

Danne
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/09/23 :  20:33:28  Show Profile Send Belker a Private Message

Go to Top of Page

Ximilian
Starting Member

31 Posts

Posted - 2003/09/23 :  20:42:23  Show Profile Send Ximilian a Private Message
Belker:

Snyggt. Har inte kollat in LINN tidigare, trodde det låg något över min budget. Kollade dock in Tonläget nu och såg att priset var ganska moderat.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/09/23 :  21:12:57  Show Profile Send Ayn a Private Message
Linn Classik vore suverän för ändamålet skulle jag vilja påstå.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/09/23 :  21:17:29  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
"Om förstärkare också kan dekorera rummet så vore det ju heller ingen nackdel."

En rörförstärkare alltså. Lämplig högtalare borde ju bli någon liten fin stativare med lämpligt pris. Totem har en liten söt sak. Prova den. Eller kanske några beg. små Sonus faber. Ino Pip kanske också kan vara intressanta om du står ut med den plastiga (men väljudande) diskanten.

Edited by - Mr.Älg on 2003/09/23 21:18:22
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2003/09/23 :  21:40:06  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Om du gillar extrem design så har du en CD, förstärkare och Radio utav tillverkaren Audio Innovations, model Alto för en billig penning hos Esoterisk Hifi. Bild finns på denna http://www.hificlub.co.kr/shop/prod_view.asp?sale_code=1050 . Kolla även www.esoterisk-hifi.se ...

Mvh
Patrik B

Edited by - Patrik B on 2003/09/23 21:41:31
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/09/23 :  22:20:09  Show Profile Send Belker a Private Message
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/09/23 :  22:26:40  Show Profile Send Aton a Private Message
Alto-alltiallon kostar 7800:- hos esoterisk. Snyggare andrastereo får man ju leta efter. Din flickvän kommer att beundra din goda smak. Om du köper Linn Classic riskerar du att hon gör slut
Go to Top of Page

Empress
Sodom & Gomora, the equality place

276 Posts

Posted - 2003/09/23 :  22:55:03  Show Profile Send Empress a Private Message
Aton!

Att säga att vi flickor har en viss typ av smak i egenhet av att vi är flickor är lite väl "overkill".
Det är presis som att säga att "alla killar gillar blått i egenhet av att de är killar". Finns gott om killaer som föredrar rosa.
Finns gott om tjejer som föredera det rena enkla på stereoprodukter.

Det är inte alls säkert att 'Ximilian' flicka skulle tycka att han hade god smak om han kom hemdragndes med en "Alto-alltiallon" du rekomenderad. Eller för all del "Linn Classik" heller för den delen som 'Belker' rekomenderade.











Män BÖR vara kopplade!(Som vill det!)
Writing is work of passion, not a work of grammar!
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/09/23 :  23:09:34  Show Profile Send Belker a Private Message
Den finns för alla smaker Jag tror den röda är din, kejsarinna
Go to Top of Page

Empress
Sodom & Gomora, the equality place

276 Posts

Posted - 2003/09/23 :  23:13:56  Show Profile Send Empress a Private Message
Belker: *skrattar gott*

Jo men om min smak får råda så skulle jag föredra den färgen på "linn classik" faktiskt (som du la upp). Eller om de hade haft i champangefärg

Röda skulle nog passa för humöret jag hade när jag såg en visst inlägg. "he he"

Män BÖR vara kopplade!(Som vill det!)
Writing is work of passion, not a work of grammar!

Edited by - Empress on 2003/09/23 23:16:04
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/09/23 :  23:19:37  Show Profile Send henricsson a Private Message






kolla http://www.ljudmakarn.se eller http://westtoneaudio.com/

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/09/23 :  23:22:39  Show Profile Send Belker a Private Message
Bygg!
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/09/23 :  23:35:39  Show Profile Send henricsson a Private Message
JA! Om du orkar.. drog jämnt med Aragon2 (den nedre av högtalarna jag postade ovan) kostar 1/3

http://www.hififorum.nu/artiklar/hfls1/artikel.html
http://www.hififorum.nu/artiklar/hfls1/del2/part2.html

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/09/23 :  23:36:56  Show Profile Send henricsson a Private Message
Fighten:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15461



Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/24 :  02:41:49  Show Profile Send Bravo a Private Message
En beg. Audio Analogue Puccini SE Mk2 och likaså beg. Sonus Faber Concerto borde väl smeka öronen.

Bravo
Go to Top of Page

Ximilian
Starting Member

31 Posts

Posted - 2003/09/24 :  07:21:37  Show Profile Send Ximilian a Private Message
Det är alltid lika roligt att få en sådan bra respons. Jag känner mig mest förvirrad när jag väl orkar ta mig runt och kika/lyssna på andra produkter. Det är sällan "demoljudet" gör anläggningen rättvisa samt att rummets egenskaper kanske inte alls motsvarar de man har hemma. Men nu har jag ju ett gott urval i min framtida botanisering.

Appropå tycke och smak så är flickvännen iofs ganska förtjust i mina andra högtalare, modell större. Problemet är bara att dom tenderar att dominera rummet. Dom gör sig bäst i källar'n.
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2003/09/24 :  08:55:21  Show Profile Send Poe a Private Message
quote:
...Det är presis som att säga att "alla killar gillar blått i egenhet av att de är killar".


Vaddå, alla killar gillar väl blått??

eof
Min anläggning

Edited by - Poe on 2003/09/24 08:56:24
Go to Top of Page

Nemo
Member

157 Posts

Posted - 2003/09/25 :  00:13:43  Show Profile Send Nemo a Private Message
Väl talat (i.e. skrivet) Empress !

Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/09/29 :  17:28:49  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Angående Carlsson så är det senaste jag hört att de nya modellerna OA58 och OA60 bara är några veckor från lansering. OA58 för 6000kr är garanterat en högtalare som inte kan jämföras med i princip något annat i samma prisklass, då den helt enkelt är överlägsen (mycket tack vare element av en kvalité som man inte finner i högtalare under 30000kr). En liten låda på i runda slängar (enligt mitt ögonmått) 60x25x25cm (h*b*d) som ska stå mot vägg.

Jag kommer själv troligen att skaffa dessa högtalare och de lär hänga med länge isåfall. Kan nämna att en god vän kör föregångaren OA50.2 i en anläggning för totalt 75000kr.

Men som sagt det är som vanligt svårt att få andra att tro på det man säger när man skriver på detta vis, så försök för all del att lyssna på ett par när de kommit ut!

/Erik
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/09/29 :  19:38:05  Show Profile Send MartinH a Private Message
kan nog tänka mig att ett par carlsson burkar skulle kunna vara ett vettigt val, dessa har alltid låtit trevligt och musikaliskt..Sen att dom skall stå vid väggen och nere i golvnivå gör inte saker sämre..

Såg den nya OA58 på Hem&Villa mässan, en mycket smäcker skapelse, även om den inte känndes riktigt klar ?!?! Finishen var inte så bra som man skulle vilja, men det hoppas jag kommer i serieproduktionen...

Och när det gäller elektronik så kan nog de flesta duktiga företag skaka fram en smidig och bildskön produkt. Har man bara en förstärkare och en CD så tar det inte så mycket plats i vardagsrummet...
/Martin
Go to Top of Page

Ximilian
Starting Member

31 Posts

Posted - 2003/09/30 :  08:01:02  Show Profile Send Ximilian a Private Message
Någon som vet var man kan lyssna på Carlsson i Göteborg?
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/09/30 :  08:19:38  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Kommer det nya Carlssonhögtalare??

Hade jag faktiskt ingen aning om. Jag vet att det har funnits några modeller som ´kallat sig Sonab och låtit kattskit för några år sedan men detta skall alltså vara riktiga Carlsson??

Vem leder företaget/utvecklingen numera??

"My mistress eyes is nothing like the sun

Edited by - Dan Brickman on 2003/09/30 08:20:11
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000