HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kass volymkontroll!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

scoop
Starting Member

37 Posts

Posted - 2003/09/23 :  19:18:17  Show Profile Send scoop a Private Message
jag har en sony förstärkare som jag reglererar ljudet med den medföljande fjärren... problemet är att det inte är särskilt exakt, den hoppar alltså ett par snäpp för mkt när man ska lyssna på väldiga låg volym... dvs

om vi säger att jag skulle vilja, optimalt, ha 1 1,2 1,3 1,4 1,5 1,6 1,7 1,8 1,9 2,0 etc upp till 10 i olika möjligheter på ljudnivå
så är den istället 1 1.5 2 2.5 3 3.5 typ (åtminstone med fjärren)

problemet är alltså att det antingen blir för lågt, eller för högt...

går jag däremot fram och vrider lite på själva volymknappen så kan jag mer exakt ställa in som jag vill ha det...

frågan är - kan man göra nåt åt detta, är detta vanligt förekommande även på andra fabrikat? kan man t ex få en mer exakt volymkontroll om man t ex köper en sån där multifjärr som klarar flera apparater?

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/09/23 :  19:52:27  Show Profile Send Aton a Private Message
Så var det på min HK670 också men min HK receiver höjer i mycket små precisa steg. Vad du skall göra åt det vet jag inte. Lägg fjärren i garderoben? Det är ju rätt lätt att resa sig upp för att ändra volymen.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/24 :  02:03:03  Show Profile Send Bravo a Private Message
Ja en volympott med så grova differenser är värdelös, gäller som sagt även H/K 670, så den fjärren har jag slängt, man får röra på sig helt enkelt.

Bravo
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/09/24 :  02:05:28  Show Profile Send henricsson a Private Message
Sketastörigt! Som tur är så anv man sig inte av sådan lyx.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet


Edited by - henricsson on 2003/09/24 02:05:50
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000