| Author |
Topic  |
|
|
molsson
Member

1646 Posts |
Posted - 2002/08/26 : 22:29:22
|
Menar forumet att det skulle vara någon skillnad på dessa? Jag läste i tråden "subwoofer för max 40.000" att man skulle "glömma" subwoofer, men basmodul kunde vara ett alternativ.
molsson häpnar och tystnar (något som inte har hänt sedan norrmalmstorgsdramat) hjälp mig att förstå.
ÄR DET NÅGON SKILLNAD????
/Marcusoft
"Badgers...BADGERS, I dont need no stinking badgers. |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2002/08/26 : 22:37:22
|
modul menar man väl att man har flera lådor som man placerar ut på strategiska ställen.
n
--------- När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger |
 |
|
|
SZR
Guran!

1515 Posts |
Posted - 2002/08/26 : 23:06:39
|
Basmodul = skräddarsydd underdel till hötalare med separat delning och förstärkeri.
(iofs skulle två subbar kunna göra jobbet om effekt och delningsfilter passar)
//StefanZ "Art is just short for Arthur |
 |
|
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2002/08/26 : 23:17:04
|
Med modul avses en låda med element. Förstärkare(valfri) och ett aktivt(HP och LP) filter finns utanför(lådan). Använder man 2 moduler och placerar ut dom lite strategiskt så finns det stora vinster att göra! En ensam subwoofer....nä!
Mvh/Mats "The lack of imagination, as well as the lack of experience, is the road to mediocrity and stagnation |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2002/08/27 : 10:40:17
|
För mig innebär basmodul och subwoofer samma sak. En högtalare som spelar ljud vid låga frekvenser helt enkelt. Sedan hur den är uppbyggd är väl upp till fabrikanten? Det är ju i princip tekniskt möjligt att erhålla samma prestanda med antingen förstärkare och delningsfilter inbyggt i lådan eller att ha det utanför. Basmodul kanske bättre passar det svenska språket?
|
 |
|
|
molsson
Member

1646 Posts |
Posted - 2002/08/27 : 15:58:06
|
Jag håller helt med knoppen,
Det var därför jag blev så förstummad över dessa två, tydligen för vissa, helt skilda begrepp.
/Marcusoft
"Badgers...BADGERS, I dont need no stinking badgers. |
 |
|
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2002/08/27 : 16:04:05
|
Hej K och M! Visst kan man säga att det är samma sak, men med en subwoofer menas väl ofta att det sitter monoförstärkare och filter i lådan. Skall man då använda 2 så får man ju betala extra för 2 filter samtidigt som man får en extremt oflexibel grund för att hitta den förstärkare man föredrar till basen. Ungefär som med ministereo och separata komponenter*asg*
Mvh/Mats "The lack of imagination, as well as the lack of experience, is the road to mediocrity and stagnation |
 |
|
|
Hifitrollet
Member

251 Posts |
Posted - 2002/08/27 : 16:10:51
|
Vad är då en pasiv sub ?
|
 |
|
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2002/08/28 : 08:57:28
|
En passiv sub är en subwoofer utan egen förstärkning.Dvs förstärkaren som skall mata subwoofern måste arbeta mer vilkett betyder att man behöver "pressa" den mer för att komma ner i frekvens. Mvh Kristofer
|
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2002/08/28 : 09:15:42
|
Det brukar väl vara tvärtom? Aktiva basmoduler är oftast byggda med mindre lådor, vilket gör att de behöver kompensera en fallande tonkurva i basen med en elektrisk höjning i basen.
Om man gör en passiv basmodul gör man den oftast "mekano-akustiskt" med en frekvensgång som passar i ett rum utan behova av höjning i basen hos förstärkaren. Dessa lådor brukar vara större.
/J.Lo.
|
 |
|
| |
Topic  |
|