HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hur ska jag lösa mitt basproblem?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Rishna
Member

185 Posts

Posted - 2003/09/23 :  12:17:46  Show Profile Send Rishna a Private Message
Hej!

Jag har i dryga två månader försökt få min XLS 12" + slav (50 liter) att samspela med mina Carlsson OA51 utan att lyckas. Detta trots att jag har ett slutsteg till basen som har steglöst fasreglage 0-180 grader samt steglöst lågpassfilter 40-120 Hz.

Vad som händer när jag använder basen kan enkelt sammanfattas med ett ord: Kaka.

Varför? Ja säg det... men det kanske beror på lyssningsrummet som är helt och hållet i sten på alla håll och kanter. Måtten är 4x5 meter och 2,7 meter i höjd. Anläggningen på kortväggen med basen mittimellan högtalarna. Det borde inte vara några problem men det bildas en enorm baspuckel kring 35-40 Hz och sen är det stendött därunder. Samtidigt slår det lock för öronen alt. bara spelas bas i det ena. Helsjukt!

Har haft basen hemma i mitt föräldrahem och spelat den med fantastiskt gott resultat. Jämn och djup (!) bas utan antydan till fasproblem eller interferens. Väl hemma i min lägenhet vill jag bara gråta. Just nu känns det som om jag bränt iväg dagars arbete och 7000 spänn helt i onödan.

Varför spelar den inte djupbas i min lägenhet trots ett rum på 20 kvadrat? Varför låter det så illa och slår lock för öronen även om jag provat att snurra på fasreglaget till förbannelse? Kan det vara så illa att stenväggar/golv har en fördärvlig inverkan på basen. Tilläggas bör att mitt föräldrahem är byggt i trä och gips.

Vad fasen ska jag göra innan jag blir tokig??!!

Finns det någon som upplever/upplevt liknande h-lvete och som löst problemet? Hjälp mig någon....

Hälsningar: Ledsen Fredrik

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/09/23 :  12:37:42  Show Profile Send jonsson a Private Message
Ett första tips innan de lärda kommer till undsättning;-)

grundregel 1 i bas placering typ:

Ställ basen i lyssningspos... (helst i öronhöjd typ;) kryp runt på golvet och leta efter ett ställe som det låter mumma på och testa att ställa basen där istället...

Du har säkert redan testat men jag tipsar iaf..

mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2003/09/23 :  19:30:34  Show Profile Send pak a Private Message
förstår ditt problem.
min xls sub 10" spelar inte heller ihop med mina frontar.
basen blir inte nog djup,låter mest burkig och irriterande.
fast hos min bror låter subben bra.aaaaaarg!!!störande!
du får nog försöka flytta runt den lite,kanske.
jag hadde min på vänster sida om tvn-lät skit.flyttade den till höger sida-oj oj,börjar bli bättre.men där ville jag inte ha nån sub så brorsan får låna den i stället.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

luminous
Member

252 Posts

Posted - 2003/09/23 :  22:27:37  Show Profile Send luminous a Private Message
Jag har samma problem förutom att jag får en puckel vid 60Hz och sedan sluttar det brant nedanför det! (beror delvis på min tvivelaktigt konstruerade subwoofer dock) Har inte funnit någon lösning i mitt rum, men om du inte har testat hörnplacering så gör det!

MVH | Life's too short for bad sound

Edited by - luminous on 2003/09/23 22:28:21
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/09/23 :  22:51:44  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Behringer DSP1124P heter kompromisslösningen som fungerar bra! Inte så dyr, runt 1700:-

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Magnus L
Starting Member

31 Posts

Posted - 2003/09/24 :  07:25:00  Show Profile Send Magnus L a Private Message
Kanske något för den som har en separat subwoofer, gratis är det ju om inte annat.


http://www.sonicdesign.se/subplace.html



Med vänlig hälsning Magnus
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/11/10 :  21:45:19  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Hej!

quote:
Jag har i dryga två månader försökt få min XLS 12" + slav (50 liter) att samspela med mina Carlsson OA51 utan att lyckas.

Jag har i ungefär lika lång tid försökt få min 10" XLS + slav (37liter+) att samspela med klonerna, utan att lyckas.

quote:
Vad som händer när jag använder basen kan enkelt sammanfattas med ett ord: Kaka.


Ja

quote:
Varför? Ja säg det... men det kanske beror på lyssningsrummet som är helt och hållet i sten på alla håll och kanter. Måtten är 4x5 meter och 2,7 meter i höjd.

Betong här; 4,4 bred 4,2 djup 2,5 meter högt.

quote:
Anläggningen på kortväggen med basen mittimellan högtalarna.

Anläggningen på "längden" med basen i motsatt hörn.

quote:
...det bildas en enorm baspuckel kring 35-40 Hz och sen är det stendött därunder.

Huvudet på spiken!

quote:
Väl hemma i min lägenhet vill jag bara gråta. Just nu känns det som om jag bränt iväg dagars arbete och 7000 spänn helt i onödan.

Du är inte ensam!


Vi får väll kalla det "The XLS Syndrome"

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/11/10 :  22:13:40  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Varför du inte har någon bas i rummet beror på att ljudvågen studsar i väggen tillbaka in i rummet. När den gör det möter den andra ljudvågor och dubblar vissa i storlek och släcker ut andra helt= ingen bas vid vissa frekvenser och jättemycket vid andra. vilka frekvenser beror på rummets storlek.

Botemedlet mot detta fenomen är att hindra vågen att studsa ut i rummet igen eller åtminstone minska enegin kraftigt så att basen hörs igen. Det finns några sätt att göra detta men alla stavas absortion. Ämnet har vi gått igenom om och om igen så sök så hittar du ett flertal recept på åtgärder. Tyvärr kommer inga att vara osynliga eller särskilt vackra även om mycket diskreta lösningar finns. I någon tråd kring Cd spelare tror jag det var så visade Rydberg på ett fint rum med mycket bra lösning på absortionsproblemet.

Ofta blir det en jämnare bas med subben i ett hörn och så låg delning som möjligt.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/11/11 :  01:33:47  Show Profile Send brumel a Private Message
Du behöver nog ett basmanagementfilter som rensar upp innan signalen når subben.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

sveli
Member

129 Posts

Posted - 2003/11/11 :  21:22:10  Show Profile Send sveli a Private Message
Rishna, se min tråd:

Genom att dämpa ner din puckel kanske det finns möjlighet att höra de lägre basfrekvenserna.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21930

Mvh /Sven
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000