HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Dc eller AC?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2003/09/22 :  23:30:13  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Hej håller sen en tid tillbaks på med ett rörslutsteg och har en liten fråga angående glödströmsförsörjningen till rören.

Ska man använda DC eller AC?
enligt ritningen så ska man använda ofiltrerad AC direkt från trafon. Men jag har läst på div sidor att det kan läcka nätbrum som sedan märks på utgången om man kör med AC

så kan man helt utan betydelse för resten av förstärkarkonstruktionen byta till DC eller kan det påverka något annat i konstruktionen?

finns det några andra för/nackdelar med AC/DC?

Och är det någon som har en bra ritning på en dcförsörning till rören?

tacksam för svar

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...

vagabond
Member

152 Posts

Posted - 2003/09/23 :  00:26:31  Show Profile Send vagabond a Private Message
Det ska inte vara någon skillnad egentligen. Brum kan undvikas genom att jorda glödspänningen med två 100ohms motstånd.

Ingen är perfekt, jag är ingen alltså är jag perfekt.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/09/23 :  09:33:25  Show Profile Send time a Private Message
Om det är ett pushpull steg ska du använda AC, det låter faktiskt bättre, principen med push-Pull gör att brummet från respektive halva tar ut varann. Om du har en direktupphettad triod kan det vara en annan femma.. En gammal Quad tex har att rippel på ett tiotal volt på anodmatningen och AC tilll glöden men är trots det dödstyst !

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2003/09/23 :  09:40:28  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Jo det är ett pushpull steg jag bygger
Så jag ska köra med AC som det står då

men det skadar ju aldrig att fråga

tack för svaren

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/09/23 :  12:24:21  Show Profile Send time a Private Message
Kör med AC, du slipper en massa bekymmer med regulatorer och annat trams. Om du inte använder en drossel till anodmatningen kan det vara en god idé.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/09/24 :  00:45:48  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
AC funkar så länge vi inte snackar om RIAA-steg. (Där skall man ha konstantströmsreglering)
Som time säger så är drosselfiltrering på anodströmmen mycket, mycket bra, men det har ju
inte med glöden att göra.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2003/09/24 18:27:52
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2003/09/24 :  03:11:07  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Hej,

Bernt,
Av vilket skäl vill du använda konstant ström reglering av glödtrådar i en för-förstärkare? De flesta rör, (förutom de som var avsedda för Allströmsapparater tex TV) är konstruerade för att matas med konstant spänning. I mina förförstärkare använder jag reglering med standard 3 terminals regulatorer + några kondingar, resultatet är helt utan brum eller störningar. För anodspänning använder jag rörlikriktning + en aktiv serie regulator byggd helt med rör, dett ger en helt ren spänning utan vare sig brum eller högfrekvent skräp eller brus. Att få bort alla högfrekventa störningar på anodspänningen har jag funnit vara extremt viktigt för att få ett rent ljud, inte bara för att få en låg nivå på bakgrundsbrus men även för att "tonen" skall bli kristallklar.

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare

Edited by - tubetvr on 2003/09/24 03:40:15
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/09/24 :  03:37:33  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag läste ett test av olika glödregleringar och där hade man fått bäst mätresultat med
konstantström. (Mycket små skillnader) Tycker det känns bra att slippa "flashningen" som
blir i en del rör då man slår på strömmen också. Jag har gjort på lite olika sätt i mina
konstruktioner, det är inte så väldigt känsligt tycker jag.
Länk: http://www.tubecad.com/july2000/page6.html

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/09/24 :  20:39:24  Show Profile Send time a Private Message
Har tyvärr inte läst testet men däremot provat i ett linjesteg med trafo. AC låter klart bäst, ger ett fylligt ljud. DC med strömregulator näst bäst, hårfint men hörbar skillnad mot AC. Regulator med 7806 sämst, lite hård klang, ger dessutom inte fördelen med mjukstart av röret (som har låg resistans vid kall glödtråd) Strömreglering är det bästa alternativet (tycker jag) när man inte kan använda AC. Direktupphettade effekt-trioder bör alltid köras med AC beroende på glödtrådens funktion.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2003/09/25 :  01:29:43  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Hej,

Jag kan förstå ideen med mjukstart med tanken att spara på glöden men de farhågorna är överdrivna om man tänker sig smårör som tex 12AX7 och liknande, däremot rör som 300B och andra direktupphettade är en annan sak eftersom de har mycket större ström skillnad mellan kallt och varmt tillstånd än indirektuphettade, (direkt upphettade faktor ca 5 och för indirektupphettade ca 2) glödtråden i ett direktupphettat rör har också inte samma mekaniska stöd som i ett indirektupphettat. (jag har mycket information om livslängdstester av rör gjorda av Marinen under 40- och 50-talet som försökte identifiera största felkällor i rörbaserad utrustning, dessa tester bekräftar att det för mindre indirektupphettade rör inte finns en klar korrelation mellan livslängd och om glöden är strömbegränsad eller inte, däremot finns en klar korrelation mellan livslängd och hur många gånger glöden har startats upp, dvs till och frånslag)

Jag har läst artikeln på Tubecads hemsida och det enda argument som finns där för konstant ström reglering är limiterad ström, (vilket inte är särskilt viktigt för små rör i ett försteg, se ovan) och att det skulle vara lättare att göra en reglerkrets utan oscillation vilket jag finner lite konstigt eftersom jag inte ser några större problem med att göra en reglerkrets som inte självsvänger.

Den enda skillnad jag själv har hört mellan AC och DC i försteg, (inluderande RIAA Phono) är att brummet blir mindre med DC vilket i vissa fall faktiskt kan ge en negativ effekt eftersom lite 50Hz brum kan ge lite värme åt ljudet ungefär som en gammal bordsradio med rör.

Om man däremot går ett steg längre och börjar reglera in absurdum både glöd och anod så har jag upptäckt att ljudet blir klarare och en slöja försvinner, (detta är när reglerar mer än att bara ta bort hörbara störningar när man lyssnar utan musik) Men det är vad jag tycker och jag vet att det finns många som inte tycker om reglering.

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/09/25 :  02:47:36  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag tycker inte glödströmmen har så stor betydelse. Det är lika lätt att göra en
konstantströmsreglering som en vanlig spänningsreglering tycker jag. När det gäller
anodspänningsreglering så har jag positiv erfarenhet av Allen Wright´s superreg.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Autosataniker
Ej medlem längre

489 Posts

Posted - 2003/09/25 :  03:16:29  Show Profile Send Autosataniker a Private Message
HejA*!

OT!

Och sen kommer DyrNissarna o säger att DIYNissarna inte kan nåt utan bara är
misslyckade entreprenörer! A*ntagligen finns många lyckligt okunniga DIY:are men
här verkar ju både kunskap´s-koncentrat samt skaparglädje vara A*llrådande !

Kanske är Krell & Co "bara" DIY:are med A*ffärssinne ?? (Vem vet?( Inte A* ! ;))


Mvh A*
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/09/25 :  08:29:20  Show Profile Send time a Private Message
Ojdå, hett ämne, nej jag tycker heller inte att det har någon större betydelse. Jag vet också att det inte finns belägg för livslängden på tex ECC83, det känns bara bättre. Jag använder ibland rör som 26, 27,37 och 76 och då de kostar en del vill man inte att de flammar upp i onödan. En LITEN men dock skillnad finns det trots allt om man orkar testa på samma förstärkare, kanske mer på vissa rör ? RIIA utgick jag från att det ska vara DC (annars får man brum )

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/09/26 :  17:05:00  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jo, och RIAA var där jag rekommenderade DC. Konstantström eller ej. Gör som ni vill. Jag kan inte minnas vad det var för test eller var jag hittade det, det handlade om RIAA steg men var... Någon som vet?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2003/09/27 :  17:35:25  Show Profile Send Oblivion a Private Message
jag ska driva ett par EL34 och något ecc83 så det är inte något riaa steg inblandat den här gången.

Men jag kör nog på AC om det inte är någon som insisterar att jag ska köra på DC

tack för svaren iaf

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/09/27 :  17:36:31  Show Profile Send time a Private Message
Det var en lång artikel i Glass Audio för några år sedan om just glöden och vad som påverkade vad, någon hade lagt ned en massa energi på detta ! Problemet när man konstantströmsmata är att ha en spännig som är högre än 6.3 V eftersom regulatorns spänningsfall måste adderas men det måste man ju med en vanlig regulator med..

Lämnat forumet
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000