HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 behringer deq2496 moddnings tips?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/09/22 :  20:34:24  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Har någon moddat den analoga utgångsdelen på en sådan?
Tycker inte att ljudet är totalt imponerande i standardutförande men efter att ha fått in enkel rumskompensering, kan jag inte leva utan det. Så, alternativen är att köpa en extern dac och sätta efter behringern eller modda den. Den är ju billig till att börja med så modda tycker jag låter bra. Om jag kan ta lite foton av insidan på den så kanske man kan få lite tips? Kanske till och med någon som har ett kretsschema till den? Nu hoppas jag nog på för mycket.

Jo, lite OT här så har jag haft en jäkla tur när det gäller mätinstrument. Jag jobbade för på ett kvalitetslab och en kalibreringsavdelning för många år sen, har fått köpa lödstation för 5 kr, philips oscilloskop 100 MHz för 50 kronor kalibrerat, en signalgenerator philips pm 5190s eller 5109s kan inte komma ihåg, för 50 kronor den med kalibrerad och till sist ett spänningsaggregat 40 V 1A för en femma kalibrerad. Så, en multimeter till det så har man det mesta tror jag. Det som fattas är väl en spektrumanalystor, men dom är inte billiga.

Det här forumet är bara så jäkla bra, tack alla trevliga invånare.

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/09/23 :  19:12:24  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Vad nu då. Ett helt dygn och ingen respons. Det var som f_n.
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2003/09/23 :  20:41:00  Show Profile Send iffe a Private Message
Vet att någon här på forumet har moddat analogutgången på sin, tror det var någon modul från LC-audio. Plöj igenom jättetråden på hårdvara så står det där ;)
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/09/24 :  11:23:52  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Jo, slänga i den från lc audio är ju kul, men lite fusk, för enkelt. sen kostar dom lika mycket som halva deq2496. Så, byta lite pampar, kondningar till att börja med kanske kan ta bort "vassheten" jag inte riktigt kommer överrens med. Antar att dom inte har lagt ner sjuka pengar på komponenter i den så förhoppningsvis kan det gå att få ordning på för små pengar. Har inga problem med pengarna som så, mer en utmaning att få fart på den för små pengar så att säga. Så, fungerar det inte med lite småpul så får det bli lc-audios moduler. Tackar för infon.
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2003/09/24 :  20:08:11  Show Profile Send iffe a Private Message
Posta gärna hur det går om du börjar modda. Har sneglat lite på behringern och rumskorrigering verkar onekligen intressant. Så småningom ska jag nog försöka mig på rumskorrigering med mjukvara, men det ligger en bit framåt i tiden.
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2003/09/25 :  01:33:49  Show Profile Send Uniper a Private Message
Jag vet inget om DEQ:ens innehåll, men detta bör funka på alla apparater.
Du kan börja med att byta eventuella elektrolyter i signalvägen till motsvarande polypropylen (MKP). Sen kan du rycka elektrolyterna som sitter runt DA-omvandlaren och OP-amparna och ersätta dom med Os-Con. Dessa bör parallellkopplas med små polyprop-kondningar.
Det sitter antagligen en kondning i signalvägen precis innan utgången för att blockera DC. Denna kan man oftast koppla förbi. Men mät så att du inte har en massa DC på utgången efteråt.

Hoppas du kan använda nåt av det här.

Jo propellern driver runt ett litet aggregat, som pumpar vatten genom tratten till ett termostat,
som i sin tur leder vattnet till ett skovelhjul, som sitter fast i en mast i vårat cykelskjul.
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/09/25 :  09:22:45  Show Profile Send Pabo a Private Message
Hmmm ...

Jag har rotat igenom min DSP8024 som är föregångaren till din och jag måste säga att jag är otroligt imponerad av vad som sitter i. Det används ju uteslutande högkvalitetskomponenter som tex Crystals A/D och D/A samt AKM DSP. OPAMParna är lite annorlunda eftersom de sitter i en enradsdil med åtta pinnar men de har ungefär samma prestanda som Burr Browns.

Utgångarna och ingångarna är servobalanserade med OPAMPar och har troligtvis ingen AC-kopplingskonding i serie. Tror faktiskt inte att det finns kondingar i signalvägen någonstans i apparaten.

Ta gärna lite foton inuti och kolla vad det står på de olika kretsarna. Kan vara kul att veta. Jag skall köpa en DEQ2496 snart själv.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/09/26 :  10:36:32  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Japp, ska försöka ta en bild eller så nästa gång jag är i sverige. Tyvärr har jag den inte här på Irland. Kanske släpar hit den så jag kan modda på här. Får tänka på det en stund.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/09/26 :  10:45:55  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message


Behringer DCX2496 pictures
Från Jan, och hans hemsida




Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000