HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur dämpa utnivån från ett Remus rörförsteg?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fred
Member

355 Posts

Posted - 2003/09/22 :  18:45:05  Show Profile Send Fred a Private Message
Remusen ger rejält hög utspänning och gör att jag max kan vrida upp till kl 9 ungefär, dessutom susar det lite väl mycket. Mitt slutsteg är baserat på en Edison 30 med hög ingångskänslighet; kanske bättre att minska känsligheten där? Kan man t ex byta rör i remusen nu ECC82, till något med lägre förstärkning, eller krävs det ombyggnation?

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/09/22 :  21:24:50  Show Profile Send Aton a Private Message
Kan man inte använda en attenuator? Finns en Rothwell in line-attenuator med RCA kontakter. Den dämpar signalen mellan t ex försteg och slutsteg. Skall även förbättra signal/brus förhållandet tror jag.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/09/22 :  23:39:55  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Man kan operera bort kondingen på ECC82ans katod. Då får du lite lokal feedback och lägre
förstärkning. Annat rör går tyvärr inte för ECC82 har lägst förstärkning i familjen.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Fred
Member

355 Posts

Posted - 2003/09/23 :  18:43:06  Show Profile Send Fred a Private Message
Tackar, då låter jag nog Remusen vara, bättre minska känsligheten på slutsteget - eller köpa ett par Rogers LS3/5a med 15 Ohms impedans...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/09/23 :  22:01:44  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ja, det är ju lättare.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000