HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Marantz och Ken Ishiwata?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

unclezoid
Member

64 Posts

Posted - 2003/09/22 :  13:16:40  Show Profile Send unclezoid a Private Message
Någon som vet vad herr Ishiwata egentligen gör med cd-spelarna, då man vanligtvis får pröjsa 5000 kr extra?

Är det möjligt att tweaka en vanlig Marantz cd17 mkII så att den spelar som en cd17 mkII KI? Borde väl bestå av nästan samma komponenter tycker man, eller??

Eller åtminstonde så att den spelar i närheten av KI modellen. Kan själv ingenting om tweakning, men det kanske finns något företag dit man kan skicka spelaren?

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2003/09/22 :  13:36:13  Show Profile Send Amund a Private Message
Vet inte skillnaden heller. Men harmony design moddar cd`s.
Du kan nog få många omdömmen här på forumet om Harmony moddade cd`s.
www.harmonydesign.se kan du läsa själv.

/Amund

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/09/22 :  16:10:57  Show Profile Send marbrink a Private Message
Jag tror han byter en del komponenter till bättre grejer sen kopparskärmar han lite mer än normalt också.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/09/22 :  16:19:39  Show Profile Send Aton a Private Message
I min CD6000 KI ser det väldigt påkostat ut. Kopparchassi nedtill och på baksidan. Relativt stor ringkärne-transformator, den är också klädd i kopparskärm. Svart dämpmatta på lockets insida. Sen tillkommer väl alla "vanliga" förbättringar som jag utgår från att han gör precis som "alla andra" CD-tweakare.
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/09/22 :  16:23:36  Show Profile Send Belker a Private Message
Marketing och branding, mina herrar och damer....
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/09/22 :  16:29:47  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Belker, det har inte så mycket med marketing att göra. Lägger man ner mer resurser för att matcha komponenter mot varandra kan man höja ljudkvaliteten vesäntligt. KI versionerna brukar ha bättre matchade komponenter, även annorlunda i vissa fall, ofta anna traffo, bättre skärmade etc

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/09/22 :  16:39:13  Show Profile Send Belker a Private Message
Så det råder ingen hype kring gubben? Han åker inte på PR turne och ger intervjuer? Jag tror säkert KI-burkarna har bättre komponenter och kanske till och med bättre ljud, men frågestälaren nämnde siffran 5000 -vad får man för det, fritt reciterat.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/09/22 :  16:43:16  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Hype, tja det vet jag inte. Om prisskillanden är motiverad eller inte låter jag var osagt men att det bara skulle handla om marketing är ju bull!

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/09/22 :  16:53:50  Show Profile Send Belker a Private Message
quote:
Någon som vet vad herr Ishiwata egentligen gör med cd-spelarna, då man vanligtvis får pröjsa 5000 kr extra?


Jag förutsatte att unclezoid (och alla andra) är insatt i att det sitter andra komponenter i de tweakade produkterna. På frågan vad KI gör med produkterna för att de ska bli 5000 kronor dyrare svarar jag att han laddar dem med metavärde i form av sitt hypade namn.

Jag låter det också så vara osagt om prisskillnaden är motiverad eller inte. Jag svarade bara på vad jag tror KI gör för 5000. (skrattar hela vägen till banken -Men det får han gärna göra om kunden blev nöjd!)
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2003/09/22 :  18:42:43  Show Profile Send pak a Private Message
cdspelaren har bättre kontakter.
utgångssteget har hdam-kretsar,fråga mig inte vad det är.
kopparchassi,bättre strömförsörjning,mm mm.
jag är i alla fall kanonnöjd med min cd17mk2ki.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/09/22 :  19:09:00  Show Profile Send Aton a Private Message
Belker: Som jag ser det finns det alldeles för lite branding eller vad man nu skall kalla det. Jag tycker att kundernas tjänar på ett sånt här koncept där en basprodukt anpassas för ökad valfrihet. Ständigt nya modeller ökar känslan av nål i en höstack. Nya varianter av kända modeller skapar tydlighet och kontinuitet. Finns det nåt läckrare än evighetsprodukter som Levis 501 eller Chanel no5?

Med en KI-produkt finns basmodellen med ett känt pris. KI-modellens förändringar är kända och prispåslaget redovisas öppet. Jag kan göra en jämförande provlyssning. Slutsats: Jag får ökad valmöjlighet utan krångligheter.

Hur skall jag däremot kunna avgöra om förstärkaren från tillverkare A för 40 000 är dubbelt så påkostad som förstärkaren från tillverkare B för 20 000? Det är två helt olika produkter med olika uppbyggnad. Endast ett fåtal har kunskapen att bedöma tillverkningskostnaden i det här fallet. Om tillverkare B däremot erbjuder sin 20’-förstärkare i två premium-modeller med 10’ resp 20’ i påslag så blir det hela lättare. Kopplingen mellan produktspecifikation och prisförändring blir mer transparent.

Vad är det som säger att jag vill ha en helt ny förstärkare, CD-spelare eller högtalare? Jag kanske vill ha en bättre variant av den jag redan äger? Här tycker jag Audiovector är en föregångare med sina super, signature och avantgarde. Där betalar man t o m bara för förändringen och slipper köpa ny högtalarlåda.

Motsvarigheten inom bilbranschen är väl att samma modell kan fås med olika motor och utrustningsalternativ. Finns väl ingen nackdel med det? Vill jag betala för extra hästkrafter eller inte? Perfekt.

Mer produktsegmentering åt folket!
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2003/09/22 :  19:13:42  Show Profile Send pak a Private Message
bra sagt!

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/09/22 :  19:50:37  Show Profile Send Belker a Private Message
Aton: Håller med. I princip. Problemet/felet/det speciella med Marantz är att premiumprylarna inte heter extra, plus, super etc. De heter namnet på en gubbe som marknadsförs rätt hårt och det kostar pengar.

Men, som sagt tidigare; Jag har inget problem med det så länge konsumenten anser att priset är berättigat.

Angående bedömning av tillverkningskostnader: Det är väl helt egalt vad något kostar att bygga. Det är väl hur produkten upplevs som räknas?
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/09/22 :  21:13:28  Show Profile Send Aton a Private Message
"Det är väl helt egalt vad något kostar att bygga. Det är väl hur produkten upplevs som räknas?"

Nja, riktigt så företagsanpassad är jag inte. Jag kör mer på Sverker-spåret . Jag tycker t ex det är fel att ta "vilket pris som helst", bara kunderna är villiga att betala. Upplevelsen är såklart ur ett perspektiv det vi verkligen köper. Men enbart illusioner vill jag inte betala för, det är då man känner sig lurad i det långa loppet, när hypen har lagt sig. Nej, för den här typen av tekniska prylar måste det finnas ett rimligt samband mellan tillverkningskostnad och prisutveckling. Gärna linjärt, men det är väl att drömma helt omöjliga drömmar
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/09/22 :  22:01:08  Show Profile Send Belker a Private Message
Vad har du för kablar
-Nej, vi släpper det
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/09/22 :  22:42:00  Show Profile Send Aton a Private Message
Ja, den frågan kan bli som bensin på elden i det här sällskapet
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000