HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Första intryck: INO W104
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/09/21 :  22:36:11  Show Profile Send David A a Private Message
Ja då har man äntligen fått nya basar i lyssningsrummet. Efter en hel del tips här på forumet föll valet på INO W104. Jag var mycket skeptiskt till en början eftersom jag lite automatiskt kopplar ihop INO med LTS och diverse rekommendationer på gamla slutsteg från NAD och CD-spelare från Denon. Dessa teorier köper jag fortfarande inte, trots lyssning på Pi60 med NAD208.
Däremot så måste jag lyfta på hatten för herr Öhman och dessa basar!
Dessa element ser inte mycket ut för världen om man nu jämför med exempelvis Tc-sounds basar. Plåtkorg och en inte alltför stor magnet. Men skenet kan bedra!
Hade ett par 41.5 liters lådor ståendes hemma, beslutade mig att pröva i dessa trots Öhmans minimum rekommendation på 50 liter.
Dessutom var portarna lite drygt 4cm kortare än vad han rekommenderat.... Ja Ja, det går väl att spela in dom med dessa lådor iallafall tänkte jag.
Och nu står dom här och spelar, med för små lådor och för korta portar. Men fasen vad bra det låter! Kraft, impulsnabba och linjära, samt helt knäpptyst rent mekaniskt. Dom låter kort och gott förbannat bra, trots att dom är helt oinspelade. Delningen har valts till 150hz/36db för tillfället, men i morgon skall det prövas ett helt gäng olika varianter i Tacten.
Rent kraftmässigt känns det nästan lite overkill att jag har ett par till som oxå skall användas.
Efter detta så skulle jag mer än gärna höra Pi60 eller Pip med exempelvis Krellsteg och lite annat smått och gott, för potential finns det onekligen i dessa grejor


Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/09/21 :  22:39:12  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

va skoj

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/09/21 :  23:17:28  Show Profile Send mag a Private Message
Kul undra hur dom låter i sina riktiga lådor då




//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/09/22 :  00:01:27  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
David A,

Kul att du verkar nöjd Inga bilder

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/09/22 :  00:51:00  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Jag fattar inte varför alla dissar korgar i pressad plåt... Är det för att många stålsorter (inte alls alla) påverkas av magneter och kan bli magnetiskt?

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/09/22 :  01:27:12  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Plåt har klang och måste dämpas.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2003/09/22 :  01:30:16  Show Profile Send Björn N a Private Message
Jag tror att huvudsakliga själet till föraktet mot plåtkorgar är att gjutna korgar ser maffigare ut, och då är det ju givetvis mkt mkt bättre:)
I själva verket spelar det ingen roll så länge vi inte pratar PA element som ska tåla extrema påfrestningar.

Det kan noh ha större betydelse i mellanregister och diskant element, eftersom dem spelar högre toner som kan sätta korgen i svängning.


Mvh Björn

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/09/22 :  01:41:59  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Säkert sant.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/09/22 :  10:01:02  Show Profile Send celef a Private Message
ett element (korgen) kan låta resonant när det inte är monterat, ett monterat elementet (på baffeln) låter näst intill stumt.

sound pollution
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/09/22 :  10:13:02  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Plåtkorgar kan ofta vara rätt stora, map area. Detta är något jag inte tycker om när vi i synnerhet pratar mellanregister. Ljudet skall lätt ta sig bakåt in i lådan och där dämpas bort.


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2003/09/22 :  10:27:55  Show Profile Send bernu a Private Message
Vad kostar basarna och var köper man dom?

/Björn

/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306)
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/09/22 :  13:54:10  Show Profile Send n/a a Private Message
Hur stora är dom

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/09/22 :  15:01:15  Show Profile Send n/a a Private Message
Tja, 2200kr för en "10" med plåtkorg och liten magnet. Finns det några datablad tillgängliga på det här underverket

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/09/22 :  16:39:55  Show Profile Send celef a Private Message
"Plåtkorgar kan ofta vara rätt stora, map area. Detta är något jag inte tycker om när vi i synnerhet pratar mellanregister. Ljudet skall lätt ta sig bakåt in i lådan och där dämpas bort."

det ev hinder som "korgstagen" utgör borde vara ganska måttlig pga de större våglängderna, alltså borde de vara ganska genomskinliga.

sound pollution
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/09/22 :  16:47:04  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Förtydligar igen:
"är vi i synnerhet pratar mellanregister"

Annars håller jag med.

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Sanny_X
Member

181 Posts

Posted - 2003/09/22 :  17:31:30  Show Profile Send Sanny_X a Private Message
Kul att du är nöjd.

Vad kör du med för övrigt?

En spontan reaktion är väl annars att 2200 för en plåttia är lite saftigt... Skulle vara kul med lite bilder.

mvh
Sanny_X
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/09/22 :  20:03:45  Show Profile Send David A a Private Message
Basarna drivs av ett Krell KSA-200s, och i toppen använder jag en FPB-300 till mina Dynaudio 1.3se. Delningsfilter och försteg är en Tact 2.2X.
Har idag provat att flytta upp delningen till 200hz. Detta för att helt eliminera eventuella genomslag hos Dynaudiorna.
Har oxå provat att spelat riktig kräk-högt med dessa basar, och jag är djupt imponerad! 2st 10" räcker mycket långt, längre än någon annan fullrange högtalare som jag använt tidigare iallafall.
Trots rejäja pådrag så tycks dom inte ha minsta tendens till att komprimera eller överstyra. Detta tycker jag personligen brukar vara ganska lätt att få vanliga highend högtalare att göra.
Go to Top of Page

Sanny_X
Member

181 Posts

Posted - 2003/09/22 :  21:40:13  Show Profile Send Sanny_X a Private Message
Rätt hyfsad anläggning...

Kul att höra om en riktig "High-End" som körs aktivt.
Om basarna matchar resten så är de nog värda sina pengar.

Skulle vara kul med bilder...

mvh
Sanny_X
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/09/22 :  22:02:55  Show Profile Send celef a Private Message
"Förtydligar igen: "är vi i synnerhet pratar mellanregister" Annars håller jag med."

det var oxå det jag menade, våglängder på 10-30cm och större/längre!

sound pollution
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/09/22 :  22:29:11  Show Profile Send mag a Private Message
Tittade och kände lite på elemnetet ikväll för att lugna både pär och celef så kan jag berätta att plåtkorgen var ganska öppen .

Korgen ringer lite när man håller det löst i handen och knackar på den men det räcker att hålla elementet mot nått så är det dovt.

Fin lyster på pappmembranet.

Dom är egentligen konstruerade för 90l låda, men 50l var tydligen acceptabelt .


//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/09/22 :  22:47:07  Show Profile Send celef a Private Message
mag: jag är lugn som en filbunke ;) , jag är övertygad om att "bakåtstrålningen" inte hindras av korgen då de är mkt öppna (många procent blir det)! jag har samma erfarenhet att korgar som ringer när de är omonterade blir helt stumma vid monteringen (jag tror jag skrev det tidigare oxå). en nackdel med plåtkorg kan säkert vara (tror jag!) att den inte kyler lika bra som en i aluminium samt att (tror jag) magnetfältet kanske inte blir lika starkt runt talspolen, men det kan nog experterna svara på!

sound pollution
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/09/22 :  23:12:49  Show Profile Send David A a Private Message
"Dom är egentligen konstruerade för 90l låda, men 50l var tydligen acceptabelt"

Jag kommer att använda kompensation på dom, därav kan jag fuska lite med lådvolymen. Huruvida Öhman tycker att dom fungerar i 50l låda utan kompensation vet jag ej, men dom lirar faktiskt på över förväntan i mina små 41.5 liters lådor även utan kompensation. Ska köra en mätning med Tacten i morgon så får man se hur djupt dom går.
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/09/22 :  23:24:27  Show Profile Send mag a Private Message
Jo jag vet att du fuskar :)

Han förklarade att han tyckte att distortionen fortfarande var låg när man använde en 50l låda, så jag tror att han tyckte det var ok även om man inte kompenserade även fast han också påpekade att du skulle göra det.

Ska bli kul att se vad TacTen säger :p

Frågan är hur högt du kan poppa när alla 4a är inkopplade :-)

//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/09/24 :  09:38:55  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

härligt

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000