HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Uppgradera.. ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ltjohhed
Starting Member

2 Posts

Posted - 2003/09/21 :  20:17:21  Show Profile Send ltjohhed a Private Message

Har idag en Linn Classik cd/förstärkare (den första utan radio) och Linn Keilidh-högtalare.

Jag är fullt nöjd med ljudet, men nu har jag börjat fundera på hur man på ett smart sätt skulle kunna uppgradera så man även kan använda Keilidh'arna till en surroundanläggning.

Alt. nr1:
Att fortsätta använda Classik'en + Keilidh'ar för att spela HiFi men ändå kunna använda Keilidh'arna till att surroundanläggningen så måste man använda sig av någon högtalarswitch, vilket känns väldigt oseriöst/rackligt.

Alt. nr2:
Plöjja ner tillräckligt med pengar i en surroundreceiver som motsvarar förstärkardelen i Classik'en även för 2-kanalsljud och bara använda Classiken som cd-spelare.

Alt. nr3:
Byta in Classik'en mot en Classik-Movie som har inbyggt stöd för 5.1-ljud.


Oavsett alternativ så är det ju frågan om att plöjja ner en del pengar i surroundljud, utan att tappa den kvalité man har på 2-kanalsljudet idag.
Är det vanligt med surroundreceivers som inte skickar ljudet via surround-processorn när dom spelar 2-kanals ?
Hur gör Classik-Movie ?


TIA,
Johan

Siffernisse
Member

276 Posts

Posted - 2003/09/21 :  20:29:02  Show Profile Send Siffernisse a Private Message
Alt.nr 3: såklart!

Classik-Movie, låter riktigt bra till 2-kanal,(mkt bättre än en äldre classik) sedan har den en mkt bra DVD, så bilden är bra också!
Totalt sett en oslagbar produkt för det priset!

jämför själv!

mvh/ siffernisse
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/09/21 :  20:35:23  Show Profile Send Hepcat a Private Message
alternativ 3 kan bara hålla med.

www.selleri.de
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/09/21 :  20:41:23  Show Profile Send Ayn a Private Message
...men det kostar ju en del... Classik Movie System Di kostar 46500 i Sverige idag.

Har två rekommendationer:

  1. att du pratar med weezer här på forumet, han kombinerar också Linn-grejer med hemmabio.

  2. att du besöker http://linn.boplats.net om du vill nå ännu fler Linn-tokar.


Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Siffernisse
Member

276 Posts

Posted - 2003/09/21 :  20:47:55  Show Profile Send Siffernisse a Private Message
Behöver ju inte köpa en Di.(silverdisc mumbojumbo). En vanlig ligger på 32000kr, finns en beg på taktoton för 24000kr tex. Prisvärt!

eller har jag missat något?

mvh/ siffernisse

...

Edited by - Siffernisse on 2003/09/21 20:49:24
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/09/21 :  21:51:49  Show Profile Send Ayn a Private Message
"Vanliga" Classik Movie saknar väl t.ex. komponentutgång utan kör bara på s-video. Det är en brist om man vill köra med en projektor t.ex...

För mer info om ursprungliga Classik Movie, se http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=10844

Men visst, Classik Movie är en heltrevlig maskin, och för 24000kr är den ett klart ok köp om man inte har nämnda krav

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

ltjohhed
Starting Member

2 Posts

Posted - 2003/09/21 :  22:37:19  Show Profile Send ltjohhed a Private Message
Åsikterna verkar gå isär om Classik Movie's ljud kontra den gamla Classiken.

Ska själv referenslyssna vid tillfälle, tills dess är det bara att tala för och emot :)

Spelar Classik Movie via surroundprocessorn vid 2-kanalsljud ?

/Johan
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000