HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 "hotta upp" gammal B&W
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2003/09/20 :  21:12:02  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Har aldrig någonsin gjort DIY i ämnet hifi. Kan ingenting om delningsfilter, elektronik eller dylikt, däremot är jag händig när det gäller finish och rent praktiskt sätta ihop grejerna.
Till saken...jag har ett par äldre (1990 tror jag) B&W matrix 3

http://www.bwspeakers.com/downloadFile/speakerModel/DONE-product_info_Matrix_3_S2.pdf

som inte används, utan bara står och sammlar damm. Lite tråkigt så jag funderar ifall jag ska ge mig på dem för att se om man kan ge dem nytt fräscht liv. De rent kosmetiska har jag rätt häftiga ideér, men vitsen är ju givetvis att uppgradera ljudet först och främst.

1. är det lönt på en sådan här högtalare?
2. jag antar att man inte rör(uppgraderar) själva lådkonstruktionen utan allt annat. Typ, delningsfilter? element? internkablage?
3. vad kan en seriös "hottning" kosta?

Vore kul med tips för en som känner sig ute på mycket djupt vatten just nu

Artphotography

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2003/09/22 :  09:17:32  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Smått förvånande att ingen har någonsin modifierat en 12år gammal högtalare[?

Artphotography
Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2004/08/02 :  15:45:28  Show Profile Send Mickeman a Private Message
Vad jag minns av den högtalaren så var det en mycket intrikat konstruktion med ett stort antal stag och mellanväggar invändigt för att lådan skulle bli absolut resonansdöd. Vidare så har inte B&W gjort sig kända för att hafsa ihop sina högtalare och Matrix 3 gick nya (tidigt 90-tal) lös på över 30.000 kronor paret, det är så inte lite för "köbe"-högtalare

... så den första frågan jag hade ställt mig är om det behövs göra något! Mitt tips är att koppla in dom och låt dom stå ett tag och spela in sig (igen) och lyssna på dem, jag minns att dom hade ett väldigt korrekt och snudd på skoningslöst ljud, men kanske inte det mest livliga.

Om du fortfarande då tycker att dom behöver hottas så finns det andra som är mycket mer lämpade än jag att svara på hur men att byta ut komponenter i delningsfiltret mot nya av högre kvalité, framförallt kondensatorer då en del typer har tendenser att åldras.

Den (eller andra ur Matrix-serien, som numera har vidareutvecklats/ersatts och heter Nautilus) högtalaren var länge en flitigt använd referenshögtalare i studios runtom i världen.

Mvh Mikael


Think what's inside the box!
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/08/02 :  15:52:26  Show Profile Send Haakan a Private Message
såg ju grymma ut dom där :)

bara å fixa till utsidan så blir dom ju feta...

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000