HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 "Hifi" vs "Pro"
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pellekvick
Starting Member

1 Posts

Posted - 2003/09/20 :  13:20:35  Show Profile Send Pellekvick a Private Message
Jag får väl börja med att säga hej med tanke på att det är första gången jag postar på det här forumet, och ni får ursäkta mig om denna post blir för lång.
Min situation ser ut som följer: Jag håller på att läsa en kurs på gymnasiet som kallas ljudmedier och min lärare har bett oss köpa ett par hörlurar.

Nu är det så att skolan inte kan tvinga en att köpa men eftersom jag snart ska köpa en iPod så tänkte jag passa på att köpa ett par ändå. Efter att ha kollat runt lite på nätet och snackat med några jag känner så verkar det som att Porta Pro verkar mest lovande, med tanke på att jag också får dom väldigt billigt (runt 400 kr).

Min lärare har dock helt andra åsikter. Han tycker inte alls Koss är bra och tycker snarare jag ska satsa på Philips, Panasonic eller Sennheiser för att nämna ett par. Jag bifogar hans motivering:

Min motivering är enkel: Det finns två standarder, HiFi och Pro. HiFi-nissar brukar inte bry sig om hur ljudet egentligen skall låta utan går mer på hur "flashigt" ljudet är. Pro-standarden har som mål att visa ljudet exakt som det lät i studion när de som mixade och producerade inspelningen lyssnade. Det är tyvärr en liten fejd mellan hifi-folk och fok som håller på med ljud på professionell nivå. Alla har sina argument, men jag står fast vid det jag sagt
innan. Just vad gäller Koss (och i synnerhet Porta Pro) är det gamla standarder som gäller- Porta Pro har hängt med i nästan tio år nu. Det är en liten lätt street-lur som inte pallar med att spela upp riktigt låg bas och som låter "skräpigt" i den höga diskanten. Lurarna lät ok när de kom, men sedan har ljudidealet ändrats och alla produktioner har tyngre botten och framförallt vassare och mer polerad diskant idag än för tre-fyra år sedan. Vidare kan jag
nämna att luren är helt platt och inte sluter speciellt tätt mot örat vilket gör att alla som lyssnar i dem uppleer ljudet olika eftersom olika mycket av ljudet läcker ut i tomma luften. Detta påverkar framförallt hur mycket bas som försvinner eller förstärks. Man vill gärna ha slutna eller halöppna lurar.
Porta Pro är helöppna.

Jag tänker inte lägga mer än drygt 600-700 kr på ett par hörlurar för jag är inte så kräsen men det är klart jag gärna vill ha ett par som passar mig. Efter den här kursen är slut kommer jag enbart att använda lurarna till musiklyssning, och då oftast bärbart. Vad tycker ni jag ska satsa på?

Mvh

/Pelle

Edited by - Zalve on 2004/11/27 00:15:00

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2003/09/20 :  13:50:41  Show Profile Send Jonas a Private Message
Själv kör jag med Sporta Pro dels eftersom jag tycker de låter helt ok, dels eftersom de är "portabla" jämfört med många andra lurar. Klart att ett par finare Sennheiser låter bättre (mer korrekt), men när jag springer på stan med min discman så nöjer jag mig med att det låter bra och kanske inte helt korrekt. Seriös hifi lyssnar jag på hemma när jag kan sitta still i min soffa och det är relativt tyst och lugnt omkring mig...

MVH

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/09/20 :  17:30:42  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Jag lyssande igenom ett antal lurar när jag köpte i höstas. Ingen lät riktigt bra. Så såg jag att handlarna hade ett par koss porta pro hängde bakom disken. Jag provade dom. Efter 2 sekunder förstod jag att det var dessa lurar jag skulle köpa. Det gjorde jag också. Jag är mycket nöjd med dom. Jag har dom främst på kontoret.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/09/20 :  18:24:19  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Jag gillar lärarens motivering även om den nog inte är helt korrekt. Särskilt det här tyckte jag var kul: "HiFi-nissar brukar inte bry sig om hur ljudet egentligen skall låta utan går mer på hur "flashigt" ljudet är". Tyvärr gör man nog en hel massa konstiga saker på proffssidan också och en riktig proffslur är nog ganska dyr. Jag tycker nog också att han var lite orättvis mot Porta Pro, även om den har sina negativa sidor. Det jag främst upplever som störande är den svullna basen. (Eller var det Sporta Pro jag lyssnade på? Minns inte.)
Go to Top of Page

rejvgudrun
Member

562 Posts

Posted - 2003/09/20 :  18:28:11  Show Profile Send rejvgudrun a Private Message
Pellekvick>>
Varför inte testa några lurar och bilda dig en egen uppfattning. Sen är det inte bara ljudet som behöver vara avgörande. Var, när, hur man använder lurarna måste också vägas in. Inte alla vill springa omkring med lurar stora som paraboler.
Om du cyklar mycket kan det vara värt att kolla hur mycket dom viner i cykelfart, det kan vara mycket irriterande.
Din lärare verkar ha en tråkig inställning till hifi. Om "pro-prylar" vore så ideala så hade alla här på forumet suttit med studiogrejer.

________
vit

________________________
PRAGA MATER URBIUM
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/09/20 :  21:09:45  Show Profile Send Aton a Private Message
quote:
HiFi-nissar brukar inte bry sig om hur ljudet egentligen skall låta utan går mer på hur "flashigt" ljudet är.
Det var det dummaste jag har läst idag! Din lärare snackar skit. Men så är det väl ofta
Go to Top of Page

emp
Member

127 Posts

Posted - 2003/09/20 :  21:20:53  Show Profile Send emp a Private Message
Flashigt = JVC minisystem :)
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/09/20 :  22:04:57  Show Profile Send Aton a Private Message
flashigt = blixtar ur högtalarna?
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/20 :  22:12:06  Show Profile Send Bravo a Private Message
Krom kanske..

Hörde jag brylcreme...

Bravo
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/09/21 :  14:03:09  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Jag är uppväxt med brylcreme och crom.

Som svar att ge så är det som vanligt väldigt enkelt.
Gack ut och lyssna!

Du har världens absolut mest avancerade mätutrustning med dig, så dra nytta av det.

Betala sedan vad du har råd med och ; sedär, där är dom!
Med hull och hår.

Med all respekt för din lärare så är han lika mänsklig som resten av oss, vilket innebär att han har sina erfarenheter och ljudmässiga ideal att gå på.
Personligen tycker jag att han inte har fel i sina påståenden, även om nyanserna kanske borde bättras på.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor

Edited by - akktustakki on 2003/09/21 14:03:38
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/21 :  17:55:49  Show Profile Send gcs a Private Message
Om din lärare sa att man mixar med hörlurar så kan jag säga att det gör man inte. Det är oerhört svårt att mixa ljud med ett par hörlurar
...det skulle man bara göra om det inte finns någon annan lösning.
Jag känner bara till en skiva som är mixad med hörlurar och då var det ett par STAX som är av typen öppna lurar som är en förutsättning om det ska bli bra. Jag tror oxå att om man mixar med hörlurar så måste man ha bra rutin och i det fallet som jag känner till så gällde det klassiskmusik där det är lättare att jobba med en viss rutin. Nu till vilka hörlurar man ska köpa. Där tror jag att det är vettigt att köpa tättslutande hörlurar om man ska ha dom på stan och samtidigt skydda öronen mot buller, men ska man finlyssna då ska man nog ha ett par öppna lurar t.ex Koss Porta pro som låter
bra men är väldigt klena i sin konstruktion. Det där med bas kan man glömma när man lyssnar med lurar så är det nog. Jag tycker nog att man ska knalla runt på stan och lyssna på olika lurar för att sedan slå till när du hör något som du gillar.

gcs
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2003/09/22 :  02:22:38  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
Är det någon här som pyslar med studio inspelning?Jag har under en tid spelat musik,för ett tag sedan var jag myckett intreserad av att testa olika medhönings monitorer och jag lysnade runt en hel del.Det jag kom fram till var att även det mcyket dyra och så kallat koräkta högtalarna var ofta myckett färgade och där med inte alls trovärdiga.oftast har dom ett myckett färgatt mellan register och låter nasala med hornladdning.Det märke jag hittade som lät minst färgatt var dynaudio de mäter fint efter som att en mätning oftast är det som får avgöra hur rätt en högtalare låter tror jag även på dom.att lira musik i lurar är för mig omöjligt.man tappar helt enkellt en dimension och man rattar in allt så det blir superplatt.Dom högtalare jag bygger försöker jag få så raka som möjligt och med så lite komponänter som det går i kedjan ofta är det en svår kombination.Det tråkiga med korekt återgivning är att jag först tycker att ljudet kan vara tråkigt efter som att högtalarna inte har någon igentlig personlighet med efter tiden kommer uppskattar jag det mer och mer och man kan lysna mer ingående på enskilda ljud i bilden musiken blir mer varierande och där med lever musiken på ett annat sätt.när man hör ett par högtalare i butik mm så är många högtalare kraftigt färgade och det i alla prisklasser det är ett disignatt ljud och alltså inte alls hifi.kanske bra ljud men inte hifi för hifi skall väll vara ett ljud som låter så likt källan som möjligt.kanske inte alla vill höra sanningen.så hörlurar är enligt mig sällan hifi.mvh stefan

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

krang
Member

434 Posts

Posted - 2003/09/22 :  08:48:33  Show Profile Send krang a Private Message
Den där läraren är en hög med skit. Men jag kan tänka att han har fått stå ut att höra det hela sitt liv om nu detta är hans åsikter. Idioten gör mig jävligt sur.
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/09/22 :  09:12:18  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Jag tycker läraren har delvis rätt. Men inte om koss, dom är bra.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/22 :  09:51:39  Show Profile Send Bravo a Private Message
Säkert finns deten del som vill ha ett idealljud istället för så neutralt som möjligt, men de är nog inte så många så lärarens kommentar verkar lite magsur.
Troligast är väl, vilket framgår av topicen, att man lyssnar på/efter olika saker. Att lyssna efter något mot att lyssna på något är ju inte samma sak, lyssnar man på något uppskattar man nog musiklalitet mera än om man bara lyssnar efter något.
Däremot förstår jag inte ordet flashigt i sammanhanget, annat än att det är negativt.

Bravo
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2003/09/22 :  14:48:40  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Att det finns både bra och dåliga lärare i alla ämnen var ingen nyhet. Jag har själv jobbat väldigt mycket i inspelningsstudios och har själv ägt en för en tid sedan.
Hörlurar används mycket sällan vid mixning, och när dom används är det endast (mig veterligen) som komplement till studiomonitorerna. Hörlurar i studio används av förklarliga skäl mycket av musikerna som spelar in. Det kravs som ställs på studiohörlurar enligt mig är att dom skall:
*vara hållbara
*tåla någorlunda högt ljudtryck
*vara sköna att använda i flera timmar i sträck
*vara slutna för att inte mikrofonerna skall ta upp hörlursljudet *vara hyfsat neutrala i ljudet.
Porta Pro funkar inget vidare i studiomiljö alltså men till en bärbar CD-spelare eller liknande är dom mycket bra.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000