HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Låtar som utnyttjar CD-formatet fullt ut?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dp79.com
Starting Member

17 Posts

Posted - 2003/09/19 :  14:33:58  Show Profile Send dp79.com a Private Message
När man äntligen har fått rätt på sin utrusting, speciellt själva placeringen av högtalarna och akustiken, så tycker jag det är extra häftigt med låtar som verkligen utnyttjar CD-formatet fullt ut i stereo. Vill därför ha tips på fler låtar som verkligen ger en magisk känsla typ Pink Floyds "On The Run" som finns på Dark Side Of The Moon. Alltså skapar en grym ljudbild och "leker" med ljudet så man tror att man har värsta hembion fast det bara är stereo..

Iaf, mitt förslag:
Pink Floyd - On The Run

Det är detaljerna som räknas...

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/09/19 :  14:36:25  Show Profile Send nin a Private Message
Finns INGEN skiva som utnyttjar CD'n (eller vinylen) fullt ut.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2003/09/19 :  14:42:02  Show Profile Send Zombie a Private Message
Klassiskt?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/09/19 :  14:43:20  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Hela "Division Bell" med samma Pink Floyd.
Hela "Welcome to the Plesuredome" med Frankie Goes to Hollywood.
Hela "Tubular Bells ||" med Mike Oldfield (ej att förväxla med andra, mindre lyckde versione av TB)
Hela "In No Sense? Nonsense!" med The art of Noise

Som synes tre av fryra producerade av Trevor Horn. Alltid bra ljud på hans produktioner, det finns många fler att välja blnad.

Håller med nin att det inte finns någon som utnyttjar CDn fullt ut. 99% av alla inspelningar (troligen färre) är inte ens i närheten.

Edited by - Mr.Älg on 2003/09/19 14:44:47
Go to Top of Page

cabasse
Member

114 Posts

Posted - 2003/09/19 :  14:49:56  Show Profile Send cabasse a Private Message
Köpte Pink Floyd´s DSOTM precis (SACD-hybrid).
Jag tyckte inte den var nåt speciellt varken ljudmässigt eller musikmässigt.
Hade helt glömt hur mycket jag avskyr 70-talsmusik men ville ha en testskiva för SACD.
Det måste finnas bättre.
Flera av mina vanliga CD-skivor har avgjort bättre ljud.
Dock är klockspelet ganska OK.
Man måste nog lyssna på den i mångkanal för att uppskatta ljudet.
Men musiken... nja smaken är som baken.

Vissa saker kan inte värderas i pengar.

Edited by - cabasse on 2003/09/19 16:31:09
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/19 :  16:05:10  Show Profile Send gcs a Private Message
Vad menar ni med att inte utnyttja CD mediet fullt ut. Handlar det om höga nivåer med brett frekvens spectrum eller menar ni dynamiken.
Om man talar om dynamik så har man knappast full frekvens vid dom lägsta nivåerna...jag har då inte hört någon sådan skiva.



Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/09/19 :  16:17:00  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Jag menar främst vad gäller upplösning och dynamik.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/19 :  16:20:22  Show Profile Send gcs a Private Message
Jo nu vet jag en skiva som har hög dynamik. Musiken ur filmen "The Long Walk Home"..den musiken börjar mycket smygande och växer, plötligt så hör man en bastrumma med full nivå som går ända ner till 7 Hz. Jag vill varna den som skaffar skivan att inte kör med för hög nivå med tanke på högtalarna. Musiken är gjord av Peter Gabriel och skivmärket är Virgin Realworld 7243 8 12238.


Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/09/19 :  16:27:00  Show Profile Send markku a Private Message
Beträffande PF's DSOTM, i hybrid-SACD format: vem av er läste originalversion av John Atkinsons kritiska analys av skivan i Juni/2003 nummer (även online)? Det är nämligen mycket intressant att observera, hurdan artikel är kraftigt editerad, alla CoolEdit bilder är borta och texten är kortare!

http://www.stereophile.com/printarchives.cgi?851

Annars tycker jag, att det är synd om ni är så naiva och tror att vilken som helst pressing av f.ex. Pink Floyds skivor vore lika bra - beträffande dynamik och klipping etc.

Jag har själv analyserad fem olika pressingar av "The Wall", och dessa påminner, att man burde specifikt bifoka skivkoden, annars risikerar läsaren att köpa minde god pressing.

Shine On, the Dark Side of 'The Wall', Which CD release to choose?

Annars, Roger Waters's 'Amused to Death' har ju massor av lekfulla effekter, om man är ute efter sådana.

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/09/19 :  17:09:27  Show Profile Send Anders47 a Private Message
markuu, jag tror att du minns fel. Bilderna finns inte i den digitala versionen (prenumerarad och ser i alla fall ut som en exakt kopia av den tryckta). De har nog hela tiden varit en bilaga på sajten och finns kvar, men länkningen kanske inte fungerar.
http://www.stereophile.com/shownews.cgi?1649

Recencenten (Iverson) har en del invändningar mot CD versionen och att han föredrar både SACD och den nya vinylversion är väl knappast förvånande. Han har trots allt en del positivt att säga om CD versionen, att den "cleans up the haze of the previous CD release" och "adds impact to the bottom end". Så allt kanske inte blir sämre även om det inte är perfekt.
Jag tror att jag måste sluta med sånt här så att lyssnandet inte urartar till att jämföra olika versioner av DSOM och Kind of Blue.

Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/09/19 :  17:27:59  Show Profile Send markku a Private Message
Tack Anders!

Jag försökte att hitta precis den artikeln du länkade nu - utan resultat. Skall bookmarka den nu.

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/09/19 :  17:42:35  Show Profile Send brumel a Private Message
Trots att jag gillar 70-tal så tycker jag inte man kan hitta några hifirökare i krysset från den tiden. Alltså det får ju bli något klassiskt i stil med Strauss, Alpensinfonie på Telarc. Bra dynamik!

Hifiarkeologen

Edited by - brumel on 2003/09/19 17:45:52
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000