HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 JMlabs högtalarplacering
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2003/09/19 :  12:06:04  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Efter att ha läst många kunniga kommentarer om hur lyssningsrummet ska utformas tänkte jag höra vad ni tycker om JMlabs råd för rummets utformning.

Bakom högtalarna ska väggen vara kal och reflekterande. Sidoväggar ska också vara reflekterande. Endera golvet eller taket ska vara dämpande inte båda. Väggen bakom lyssningspositionen ska vara dämpad.

Nå vad tror ni om detta? Tvärt mot det som skrivits på detta forum, eller hur?
Lite galet verkar det vara

Almost cut my hair

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/09/19 :  12:15:49  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Låter helt crazy. Men dom kanske har konstruerat sina burkar för att spela under sådana omständigheter.

Go to Top of Page

pontus
Member

392 Posts

Posted - 2003/09/19 :  12:55:14  Show Profile Send pontus a Private Message
"väggen [sido- och bak-] vara kal och reflekterande."

Stämmer inte med mina 926:or i mitt lyssningsrum -- har provat, och dämpningar i form av bokhyllor o dyl ger en bättre ljudbild.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/09/19 :  13:15:18  Show Profile Send Aton a Private Message
Kanske vill de att basen skall förstärkas och inte dämpas av bakvägg? De har ju frontriktade basportar så tillverkaren kanske anser att lite extrastöd bakom är av godo?
I kommersiella lokaler där alltid tak, ev golv men sällan väggar är dämpade tycker jag ljudåtergivningen kan bli mycket njutbar.
Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2003/09/19 :  15:40:44  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Pontus: Jo jag håller med, jag försker att diffusera lite på sidorna och tycker att det ger en skarpare ljudbild.

Almost cut my hair
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/19 :  18:00:53  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag har just nu hårda bakväggar sidor med Jmlab och min känsla är att vanlig dämpning absolut skulle vara av godo framförallt för diskantens skull.

Bravo
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/09/19 :  18:58:06  Show Profile Send Per a Private Message
jag kör med dämpning bakom mina 905or. ljudet får bättre fokus och panoramat extra djup. 905orna är förvisso portad bakåt men man hävdar i manualen samma förutsättningar som hr kreitler beskriver. verkar som om de fått ngt om bakfoten.

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000