HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 bi till single
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2003/09/19 :  09:23:53  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
har biwire högtalarkabel men för tillfället ett par äldre högtalare som endast tar singlewire banan. Kabeln är också banan. Finns det nåt knep att använda kabeln eller går det inte?

Artphotography

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/09/19 :  10:00:53  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Koppla bara in dem som du skulle kopplat in singelkabel.För att separera mellan bas och mellanregister/ diskant använder man på en högtalare som är för biwiring ett kopplingsbleck. Detta tar man bort när man skall använda biwiring.Så det borde fungera bra att bara koppla in dem på vanligt sätt, dvs som du skulle gjort om du haft singelvariant av kabeln. MvhKristofer
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2003/09/19 :  18:35:24  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
aha...så jag kan alltså använda två av bananerna och låta två hänga och dingla? och det är helt OK ljudmässigt?

Artphotography
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/09/19 :  21:11:31  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Om kablarna verkligen är konstruerade för varsitt register så ska du ta och prova vilken sida som låter bäst i din anläggning.
Men dom flesta biwirekablarna är inte byggda på det viset, och då hör du ingen skillnad på vilken del av kabeln du använder.
Oftast fungerar basdelen i biwirekabeln bäst som singelwire, men ta och testa. Se till att isolera dom ledare som du inte använder.
Alla förstärkare tål inte en kortslutning.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

belle
Member

244 Posts

Posted - 2003/09/19 :  21:28:47  Show Profile Send belle a Private Message
Dan:
kan inte låta bli. Är man inte singel ibåda fallen?


-Må man säga vad man vill om ett syndigt leverne -men det är allmänbildande.........

Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2003/09/19 :  22:35:25  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
jorma: jag har kimber 8tc. ingen aning ifall den är konstruerad för varsitt register, men eftersom jag nu vet att det går fint att använda den till singlewire (tillfälligt) så är det ju bara att prova. De två överblivna hade jag räknat ut helt själv att jag skulle isolera...

kjell: helt rätt hahaha

Artphotography
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000