HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Behöver designtips för förstärkarbygget.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/09/19 :  09:14:19  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag postar detta på HiFi-avdelningen för jag tror att man kan ha mycket nyttiga synpunkter på design här.
Jag håller på med ett projekt som kommit en bit på väg, detaljer finns på DIY-avdelningen.
Så här ser ovandelen ut:



Rakt framifrån:



Nu till saken:
Jag behöver tips på hur jag skall utforma lådan under locket. Höjden på själva lådan hamnar
på ungefär 25 cm. (Bredd drygt 40 cm och djup ca 60 cm) Använder jag exakt samma träslag är
jag rädd att det blir för mörkt. Det behövs kylning också, så kombinera kylplåtar med
prydnadsfunktion är en bra väg att gå. På locket finns klarlackad kopparplåt så det är väl
bästa materialet antagligen. Tips och ideér är välkomna!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2003/09/19 :  10:30:04  Show Profile Send Guru a Private Message
Grymt läckert bygge du gjort, finns det kopplings schema man kan få ta del av ??:)

Varför inte kombinera nytt och gammalt ? En låda i kolfiber men då skulle nog kopparplattan ha samma look... fast det blir kanske för mörkt ??

Eller kanske stavlimmade sidor med en blandning av träslaget du har och ett ljust träslag....


Edited by - Guru on 2003/09/19 10:39:16
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2003/09/19 :  10:40:00  Show Profile Send iffe a Private Message
Jag tycker att det vore snyggt med lådan i alumunium, helst eloxerat. Det ljusa aluminumet skulle bryta lite snyggt mot det mörka träet.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/09/19 :  10:46:19  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
guru: Ett ungefärligt schema finns på http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=16613
långt ner på sidan. "OTL-steg" står det tror jag. PM-a mig om du är mer intresserad än så.
Kolfiber är väl svart... Verkar inte riktigt rätt. Det där med blandade träslag är ju
en intressant ide förstås!

iffe: Eloxering kan man få med olika färger eller?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2003/09/19 10:48:13
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/09/19 :  10:47:58  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Vet inte om det blir så snyggt, men läckert för rör-porrister vore att sätta de tre sidorna högervänsterbak med kanter som sticker upp lika högt som rören. Insidan kläs med speglar. Bilder på skapelsen kommer ge intryck av miljoner rör...Ljuset från rören kommer kastas frammåt mot dig som lyssnare...





Fast vi har ju riktiga designers här på forumet - kom fram!

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2003/09/19 :  10:48:45  Show Profile Send iffe a Private Message
Bernt: Jo, men naturfärgat tror jag vore snyggast. Titta förresten på Harmony Design:s förförstärkare, ungefär den kombinationen av färger/material skulle det bli. http://www.harmonydesign.se/img/highres/pre906_front.jpg

Edited by - iffe on 2003/09/19 10:55:21
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/09/19 :  10:54:35  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
epkpeng: Jisses! Nästan too much, det är redan 30 rör. Tuff ide´ annars.
Det är just dom där designarna jag vill nå. Därför har jag detta uppe
på tre olika trådar just nu.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2003/09/19 11:22:45
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/09/19 :  10:57:23  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
iffe: Jag tänkte på någon ljus champagnefärgad variant. Det hade nog
blivit väldigt snyggt. Harmony Design ser ju snygg ut men med tanke
på att det finns koppar inblandat i det hela blir jag lite fundersam.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2003/09/19 11:00:37
Go to Top of Page

Texianen
Member

286 Posts

Posted - 2003/09/19 :  11:34:23  Show Profile Send Texianen a Private Message
Kanske kan man vinkla fronten innåt eller utåt och fräsa ut ett litet utrymme på 2-3 mm och låta en graverare utforma en plåt i koppar eller något annat material där man skriver något i stil med "Bernt OTL 2003" =) inte vet jag, men ditt projket namn iallafall. Sedan fästar man den graverade plåten i utfräsningen. Då får lådan ett monumentalt intryck som imponerar. Jag tror också att det mörka träslaget kommer att bryta finfint med dina högtalare som är åt det ljusa hållet om jag inte minns fel? Så använd mörkt trä till lådorna och lackade detaljer i metall, så tror jag att det blir ursnyggt.

MvH Texianen
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/09/19 :  12:08:36  Show Profile Send EAR a Private Message
Varför inte en ljus granitfront och alu på sidorna och bak med hål för kylning

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/09/19 :  12:12:55  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Fräs ut lådorna ur massiva aluminiumblock.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/09/19 :  12:16:48  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Texianen: Låter inte så tokigt, får fundera lite på det.
Det stämmer om högtalarna, de är ljust gula.
EAR: ljus granit!! Inte så dumt, det finns ju bohusgranit som
är åt det röda hållet skulle passa med både trä och koppar.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2003/09/19 12:19:39
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/09/19 :  12:23:27  Show Profile Send EAR a Private Message
Granitfront kommer vi förmodligen att använda på vårt förstegsprojekt.
Men designen blir lite speciell

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/09/19 :  12:32:03  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Bara en liten brasklapp, sten är väldigt dyrt särskilt om man ska ha den polerad på alla sidor, kollade själv ett stensliperi då jag byggde min bänk. Intartia som Texianen talar om är snyggt men är svårt att få bra utan bra verktyg.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

HiEnd of Sweden
Numera Audioconcept

56 Posts

Posted - 2003/09/19 :  12:37:04  Show Profile Send HiEnd of Sweden a Private Message
Jag kan göra en cool 3d bild

Tycker förövrigt som MR.Älg
Aluminium är massivt och inger respekt

Numera Audioconcept
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/09/19 :  12:48:01  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
3d bild låter cool. Aluminium är ju liksom koppar idealiskt ur kylningssynpunkt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

pontus
Member

392 Posts

Posted - 2003/09/19 :  13:50:02  Show Profile Send pontus a Private Message
Bygg in allt i en kub (i, låt säg, aluminium) utan vare sig loggor, knappar, rattar el dyl, utan endast med en en minimal sensor för mottagande av signalen från en fjärkontroll. Säkerligen åt helvete ur de flesta aspekter, men dock stilrent in absurdum.


Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/09/19 :  14:31:26  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
No comment

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/09/19 :  14:35:54  Show Profile Send ekman a Private Message
en kub av jade då? =)
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/09/19 :  14:37:20  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Lite bättre i alla fall :)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/09/19 :  21:23:57  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Fler förslag?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

MacDaxy
Member

250 Posts

Posted - 2003/09/19 :  21:33:29  Show Profile Send MacDaxy a Private Message
Ovandelen består av trä och koppar. Kanske det blir snyggt med samma träslag på sidorna och en maffig kopparplåt framtill?

Allt som skrivs på internet är sant.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/09/19 :  21:41:16  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ja, jag börjar luta åt det också. Om inte någon kommer med något genialt?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/09/19 :  22:09:32  Show Profile Send Belker a Private Message
Är höjden 25 cm inklusive rör? Ska det finnas skydd för rören? Är den mahognyfärgade skivan ett medvetet val eller något du hade liggande? Vill du fullfölja ädelträ/kopparstuket eller gå för något mer modernt eller rent av störigt banbrytande? Hur ser kringutrustningen ut? Rummet? möblerna? dina kläder? din skivsamling? Vad är din budget? osv...Kort sagt, ge mig lite mer info så kommer en skiss eller två.

epkpeng: - du kan din målgrupp!
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/09/19 :  22:16:55  Show Profile Send hal a Private Message
Hej,
rent designmässigt tycker jag inte att du skall blanda för många olika material. Håll dig till de mtrl du redan har så blir det mer stilrent. Det kan lätt bli "störigt" och tröttande i längden om man blandar för mkt. Titta sedan på formgivningen och se om det finns ngt att göra där.
Fantastiskt fin början det här, blir intressant att följa.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/09/20 :  10:02:29  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Belker: Rören sticker upp ovanför lådan, 12 cm. Den mahognyfärgade skivan valdes med avsikt och koppar går fint ihop med det rödaktiga i mahognyn. Skydd tänkte jag inte ha, möjligtvis en huv av finmaskigt nät.
Rummet har parkett i rödaktigt träslag, väggar i gult och furu tak i furu.
Bilderna på systemet som finns i strängen
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=16613
är tagna i lyssningsrummet. Högtalarna är ljust gulockra. Dipolsubbarna skall målas i samma ton när de är färdigtestade. Gula mönstrade fåtöljer och soffa, de syns ibland på bilderna.
hal: Jag håller med, det gäller nu att hålla tungan i rätt mun så att säga.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000