HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Voigthorn med peerless element...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Focus
Starting Member

7 Posts

Posted - 2003/09/18 :  22:44:23  Show Profile Send Focus a Private Message
Jo jag undrar om det skulle gå bra att använda ett Peerless SLS-213-830667 i voigthornen i stället för orginalet och någon annan diskant från peerless då också, men på valutronics hemsida står det att det är så viktigt med qts värde och sånt men hur stor betydelse har värdena egentligen, blir ljudet mycket anorlunda eller sämre??

Sedan står det att det blir mycket slitande för elementena i ett horn men peerless sls elementet borde väll klara det?!?!

Hoppas på svar!!
Mvh Henrik.

jag skriver en riktig Signatur snart...!

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2003/09/19 :  02:30:42  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Hej,

Jag har ingen erfarenhet av VH "hornet" men i andra Voigtpipor jag har sett och hört så har man alltid använt element med låg qts tex Fostex eller Lowther och med extremt lätta membran. Det är inte alls mycket slitande på ett element i ett horn eller en voigt pipa, istället tvärtom eftersom membran rörelsen är betydligt mindre än i slutna eller basreflex konstruktioner. De bästa elementen för horn eller voightpipor har extremt lätta membran och ger därför fantastiska transient egenskaper. Jag rekomenderar att du lyssnar på en pipa eller horn som är utrustad med tex ett Lowther, Fostex eller ett annat låg Qts element och jämför med original VH1 konstruktionen. Jag har själv byggt Voigt pipor med Lowther element och de lät mycket bra se här för hur konstruktionen ser ut http://indigo.ie/~walton/voigt.html där ett relativt billigt Audax element används eller här http://www.homestead.com/sparkgap/Voigt.html där en kopia av ett Lowther element används.

Det går att använda andra typer av element i horn eller pipor men då bör elementet belastas genom att sättas i en sluten låda, (bakom elementet).

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000