HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Någon som har koll på soukous?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2003/09/18 :  18:24:02  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Hej alla fattiga riddare … *S*
För vi är väl fattiga allihopa om man måste ha snålat även i bakdelen … som är av två skilda bitar … *LOL*

Finns det någon lycklig individ som vet nånting mer om musikstilen soukous än vad som går att hitta på cyberspace?

Troligtvis är ni inte särskilt många … men all information mottages tacksamt!

För de som är helt ute, kan meddelas att ordet är en musikterm som har sina rötter i Afrika. Närmare bestämt:
A popular teenage dance music from '70s Zaire.

Det är lite annat än vardagsmat på det här forumet alla fall …

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/09/18 :  21:09:13  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Oj! En hel musikstil som jag inte ens hört talas om! Kan du ge några exempel på artister?
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2003/09/18 :  21:44:07  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Hej Magnuz!

Visst kunde jag göra det, men det vore inte rättvist, då jag själv fick höra första gången om den här stilen i dag i samband med en bildvisning av några duktiga kvinnliga fotografer i min bostadsort Sundsvall.
Är du nyfiken, så sök på nätet! Du kommer att hitta en hel intressanta länkar samt en och annan chans att lyssna på en snutt eller att ladda hem en MP3.

A popular teenage dance music from '70s Zaire. From the French word for "shake," it is the generic name for an influential music of Zaire and the Congo that has spread across Africa. The style combines local musical ingredients with Cuban/Caribbean rhythms and elements of '30s and '40s American country music (the guitar sound of Jimmie Rodgers, for example).

Därför frågar jag om det skulle finnas någon som kan redan lite mer … fast chansen till det är rätt så liten.

Du får bra information att börja med om du kollar på http://www.allmusic.com/
Hoppas att det ändå finns någon som har kunskap om detta.

Stay cool!
JJ
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2003/09/18 :  21:45:54  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Hej Magnuz!

Visst kunde jag göra det, men det vore inte rättvist, då jag själv fick höra första gången om den här stilen i dag i samband med en bildvisning av några duktiga kvinnliga fotografer i min bostadsort Sundsvall.
Är du nyfiken, så sök på nätet! Du kommer att hitta en hel intressanta länkar samt en och annan chans att lyssna på en snutt eller att ladda hem en MP3.

A popular teenage dance music from '70s Zaire. From the French word for "shake," it is the generic name for an influential music of Zaire and the Congo that has spread across Africa. The style combines local musical ingredients with Cuban/Caribbean rhythms and elements of '30s and '40s American country music (the guitar sound of Jimmie Rodgers, for example).

Därför frågar jag om det skulle finnas någon som kan redan lite mer … fast chansen till det är rätt så liten.

Du får bra information att börja med om du kollar på http://www.allmusic.com/
Hoppas att det ändå finns någon som har kunskap om detta.

Stay cool!
JJ
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000