HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nad 320BEE vs. Rega Brio
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jonta
Member

269 Posts

Posted - 2003/09/18 :  16:05:48  Show Profile Send jonta a Private Message
Svåra saker det här….men jag behöver en ny förstärkare som ska bli hjärtat i en uppgradering av samtliga komponenter, men som sagt jag börjar med förstärkaren. Budgeten är begränsad (jag checkar av begagnatmarknaden) och de två jag har sett ut till att bli kombattanter är Nad 320BEE och rega brio. Lyssnandet: analytiskt med krav på separation och stereobild. För mig är högtalarna viktigast att lägga pengar på, men det är en senare fråga. Jag har ingen skivspelare, så avd betyder det pga Nadens frånvaro av skivspelaringång, vilket rega har? Så…ge mig nu alla synpunkter och tips, för detta val får mig att…surfa istället för att jobba. Vilken ska jag välja och varför?

Dreams never end!

geronimo
Starting Member

31 Posts

Posted - 2003/09/18 :  16:12:04  Show Profile Send geronimo a Private Message
Köp naden så slipper du betala för en skivspelaringång som du inte behöver.

Geronimo
Go to Top of Page

ReKo
Member

183 Posts

Posted - 2003/09/18 :  20:36:48  Show Profile Send ReKo a Private Message
Har ej lyssnat på Rega Brio.. men har själv en c320bee vilken är en mkt bra budget förstärkare..
bra med pondus.. Tror du får ge ganska mkt mer pengar för att få ngt som låter bättre nytt..
lycka till.

/ Ante
Go to Top of Page

jonta
Member

269 Posts

Posted - 2003/09/18 :  21:12:16  Show Profile Send jonta a Private Message
hmmm....två för nad, tackar! Få svar, kan det bero på att det är "budgetstärkare?"

Dreams never end!
Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2003/09/18 :  22:38:18  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
Jag hade Brion hemma en dag för provlyssning. Den lät bra, till och med mycket bra med tanke på vad den kostar. Jag lånade hem den från P-e audio i Västerås. De säljer ett demoex för 3500kr nu, men för två veckor sedan kunde man köpa den för 3000kr.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/19 :  04:02:56  Show Profile Send Bravo a Private Message
Brion har fått mycket bra kritik så du bör nog lyssna på bägge, om du kan, innan du fattar ett beslut.

Bravo
Go to Top of Page

jonta
Member

269 Posts

Posted - 2003/09/19 :  08:22:07  Show Profile Send jonta a Private Message
Kevin: jag har har hakat upp mig på det här med brion har skivspelaringång, naden icke o som jag alltså inte behöver. Testade du med cdspelare?
Upplever det som svårt att låna hem grejer för avlyssning här i sthlm.

Dreams never end!
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/09/19 :  08:36:55  Show Profile Send Larsho a Private Message
jonta

Förstår inte varför du hakar upp dig på skivspelaringången,
även om den finns behöver du ju inte använda den, eller kanske
du ångrar dig framöver, det är v äl ändå ljudet som är viktigast ??

Man behöver inte använda alla ingångar som finns på en
förstärkare

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Munge
Member

268 Posts

Posted - 2003/09/19 :  09:01:05  Show Profile Send Munge a Private Message
Regan ser ju, trots plastfronten, bra mycket coolare ut. Det måste man också väga in.
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2003/09/19 :  09:54:33  Show Profile Send bliss a Private Message
jag har lyssnat på det mesta från rega förutom just brion och gillar deras produkter skarpt. för att ändå säga något generellt om rega utifrån mina erfarenheter, så kan du nog välja bort regan om du är ute efter analytiskt ljud; möjligen också djupet i stereobilden. däremot får du en förstärkare som är rolig att lyssna på och du kommer att finna detaljer i ljudet om än inte på analytisk nivå. brion har vid något tillfälle recenserats som little naim. lycka till!//bliss

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

Tin Man
Member

99 Posts

Posted - 2003/09/19 :  10:05:27  Show Profile Send Tin Man a Private Message
Kort och gott:köp NAD:en så blir du garanterat nöjd!Jag har själv en ny sådan hemma,och jag är supernöjd!Klart ljud där man kan höra alla detaljer,samt tillräckligt med effekt så det räcker till och blir över gissar jag för din del.Sedan är det ju snygg design på de nya NAD-förstärkarna,och det gör ju inte saken sämre!Men så är man ju NAD-fantast också....

/Tin Man

Edited by - Tin Man on 2003/09/19 10:06:21
Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2003/09/19 :  11:22:04  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
Jonta. Ja jag använde CD-spelare. Som Larsho säger, varför haka upp sig på ingångar som man ev inte använder. Jag använder bara två ingångar på mins stärkare och är glad trots det
Go to Top of Page

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2003/09/19 :  11:28:13  Show Profile Send Sudden a Private Message
Om det är ljudet du är ute efter så säger jag Brio, helt klart.
Men att ha i åtankte! Vad är det för högtalare du är ute efter?
Regan drar låångt ifrån allt, medan NADen drar det mesta.

Så man kanske måste kompromissa lite på förstärkaren där för att få dem högtalare man vill ha.

/Sudden
Go to Top of Page

jonta
Member

269 Posts

Posted - 2003/09/19 :  11:47:17  Show Profile Send jonta a Private Message
Tja....varför hakar jag upp mig, bra fråga! Tanken är att skivspelareungågen "kostar pengar" på bekostnad av annat...kanske en naiv tanke.
Jag har nu ett par golvare jpw 203 6 ohm känslighet 97, storebror 204 fick mkt högt betyg i senaste hifi & musik. dessa drivs nu av en nad c300. men jag är ute efter mer av det jag skrev. Hur stor skillnad mellan c300 och 320BEE och sedan brion. Jag kliar mig i huvudet!

Dreams never end!
Go to Top of Page

jonta
Member

269 Posts

Posted - 2003/09/19 :  11:51:38  Show Profile Send jonta a Private Message
Glömde: jpw:na ska bytas senare till nåt dyrarare, ocb bättre vet ej just nu var det ska bli.
tackar för svar!

Dreams never end!
Go to Top of Page

MrOhm
Member

139 Posts

Posted - 2003/09/19 :  12:06:59  Show Profile Send MrOhm a Private Message
quote:
...dessa drivs nu av en nad c300. men jag är ute efter mer av det jag skrev. Hur stor skillnad mellan c300 och 320BEE och sedan brion. Jag kliar mig i huvudet!


Undrar också det faktiskt, har i dagsläget en c300 som driver mina dynaudio audience 50 uan några problem vilket är grymt bra med tanke på c300:s pris och effekt. Jag känner dock att a50:n kan prestera bättre om jag bytte upp mig till en mer "powerful" stärkare. har funderat på om c320bee skulle hjälpa....
Go to Top of Page

jonta
Member

269 Posts

Posted - 2003/09/19 :  12:28:09  Show Profile Send jonta a Private Message
MrOhm: då är vi två alltså. Jag föreslår att du köper en ny stärkare och delger mig resultatet.
Men den lilla C300 gör ett mkt bra jobb, det kanske är så att mkt mer pengar måste läggas för att uppnå ett bättre resultat?

Dreams never end!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000